Τα «παράπονα» των καταναλωτών για τους προμηθευτές ενέργειας

Τα «παράπονα» των καταναλωτών για τους προμηθευτές ενέργειας
Τετάρτη, 04/09/2024 - 06:49

Οι αμφισβητήσεις των χρεώσεων που αποτυπώνονται στους λογαριασμούς ρεύματος αλλά και οι «τσιμπημένοι» έναντι λογαριασμοί είναι μεταξύ των αναφορών που έγιναν πέρυσι στον Συνήγορο του Καταναλωτή.

Ο κλάδος της ενέργειας εμφάνισε αξιοσημείωτη μείωση των αναφορών κατά 48,6% ως δείγμα μιας σχετικής ομαλοποίησης παλαιότερων πρακτικών των προμηθευτών.

Με βάση τα στοιχεία που αποτυπώνονται στην ετήσια έκθεση 2023 του Συνήγορου του Καταναλωτή μετά την ενεργειακή κρίση όπου τον πρώτο λόγο στα «παράπονα» των αναφορών είχαν οι ρήτρες αναπροσαρμογής, η πλειονότητα των αναφορών που υποβλήθηκαν στην Αρχή το 2023 σχετίζονται, όπως και παλαιότερα, με αμφισβητήσεις των καταναλωτών για τις χρεώσεις που αποτυπώνονται στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας.

Όπως αναφέρεται, τέτοιες αμφισβητήσεις απορρέουν είτε από την πλημμελή προσυμβατική ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τα συμβατικά τιμολόγια μέσω παραπλανητικών διαφημίσεων και εμπορικών προωθητικών ενεργειών είτε από τον αδιαφανή καθορισμό και υπολογισμό του ισχύοντος τιμολογίου στους λογαριασμούς κατανάλωσης ή και από προφανή λάθη στην τιμολόγηση (π.χ. μη απόδοση της έκπτωσης συνέπειας).

Τα σημαντικότερα προβλήματα σε ό,τι αφορά τις καταγγελίες για τους προμηθευτές επισημαίνονται η μη σύναψη εγγράφων συμβάσεων προμήθειας, κατά παράβαση της κείμενης νομοθεσίας, και η μη τήρηση τυπικών δικαιολογητικών κατά τη σύναψη νέων συμβάσεων.

Σε σχέση με το πρώτο ζήτημα, η Αρχή διαπίστωσε προβλήματα με την προφορική (τηλεφωνική) προσυμβατική ενημέρωση των καταναλωτών, η οποία σε πολλές περιπτώσεις κρίνεται ανεπαρκής και παραπλανητική, ενώ δεν συνοδεύεται πάντα από ηχογράφηση των κλήσεων, που συνιστούν αποδεικτικό υλικό. Σε σχέση με το δεύτερο πρόβλημα, η Αρχή διέκρινε ότι οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας δεν τηρούν πάντα τις τυπικές απαιτήσεις του νόμου για υποβολή, από τους καταναλωτές, εγγράφου τεκμηρίωσης της σχέσης τους με το εκάστοτε ηλεκτροδοτούμενο ακίνητο, καθώς και φωτογραφίας ένδειξης του μετρητή, με συνέπεια την υποβολή πολλών αναφορών σχετικά με τη σύναψη αυθαίρετων συμβάσεων και την ύπαρξη λανθασμένων χρεώσεων κατά τη διαδικασία αλλαγής προμηθευτή.

Άλλες προβληματικές διαπιστώσεις της Αρχής αφορούσαν:

• Την απουσία συμβατικών προβλέψεων για την καταβολή ποινικών ρητρών προς τους καταναλωτές, σε περίπτωση υπαιτιότητας του προμηθευτή και, ιδίως, σε περίπτωση μη έγκαιρης εξυπηρέτησης των καταναλωτών ή έκδοσης λανθασμένων λογαριασμών κατανάλωσης.
• Την καθυστερημένη καταβολή πιστωτικών υπολοίπων των τελικών λογαριασμών κατανάλωσης, πέραν του ενός μήνα από την έκδοση των σχετικών λογαριασμών.
• Τη μεγάλη αύξηση συστημικών λαθών σε υπολογισμούς χρεώσεων στους λογαριασμούς κατανάλωσης.
• Την πλημμελή ενημέρωση των καταναλωτών για το δικαίωμα υπαναχώρησης και τη μη χορήγηση σχετικού υποδείγματος.
• Τη μη αποστολή των τιμολογίων προμήθειας.
•Την έκδοση ιδιαίτερα αυξημένων «έναντι» λογαριασμών κατανάλωσης.
•Παράνομες τροποποιήσεις των τιμολογίων προμήθειας εντός έξι μηνών από την έναρξη της σύμβασης ή χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση του καταναλωτή.
• Μη αναλογική μείωση των ρητρών πρόωρης λύσης της σύμβασης, σύμφωνα με τον χρόνο διάρκειας της σύμβασης.
• Τη λανθασμένη εφαρμογή του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ).
• Τη μη καταβολή ποινικών ρητρών, λόγω έκδοσης λανθασμένων λογαριασμών.
• Τη μη απόδοση έκπτωσης συνέπειας, μετά την εμπρόθεσμη πληρωμή του τελικού λογαριασμού κατανάλωσης.