Οι Θεσσαλονικείς αποχαιρετούν τις επόμενες ημέρες τον ποδηλατόδρομο από το δεξί ρεύμα του οδοστρώματος της Λεωφόρου Νίκης κι επιστρέφει στο πλακόστρωτο της παλιάς παραλίας, με τον δρόμο να αποδίδεται και πάλι, με τρία ρεύματα κυκλοφορίας, στα αυτοκίνητα. Την αναστολή λειτουργίας του ποδηλατοδρόμου, ο οποίος δημιουργήθηκε στα μέσα του 2020 από την προηγούμενη δημοτική αρχή, στο πλαίσιο αντιμετώπισης της πανδημίας, ενώ από τον Μάιο του 2022 με τη λήξη των υγειονομικών πρωτοκόλλων λειτουργεί χωρίς άδεια, ενέκρινε, κατά πλειοψηφία, η Δημοτική Επιτροπή του δήμου Θεσσαλονίκης στη χθεσινή τακτική της συνεδρίαση.
Οι υπηρεσίες του δήμου Θεσσαλονίκης υπέβαλαν τέσσερις φορές την απαιτούμενη κυκλοφοριακή μελέτη αρμοδίως στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας - Θράκης, με στόχο να παραμείνει ο ποδηλατόδρομος στο οδόστρωμα, λαμβάνοντας ισάριθμες αρνητικές απαντήσεις για διάφορους λόγους οδικής ασφάλειας, μεταξύ των οποίων το πλάτος του δρόμου και το ενδεχόμενο ατυχημάτων.
Με την απόφαση αυτή μπαίνει τέλος στον ποδηλατόδρομο της Λ.Νίκης που επιστρέφει και πάλι στο κρηπίδωμα της παλιάς παραλίας, στο κομμάτι από τον Λευκό Πύργο μέχρι την Α’ προβλήτα ΟΛΘ, με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση.
Επίσης, αποφασίστηκε να οριοθετηθεί η αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας της παραλιακής οδού με εύκαμπτους οριοδείκτες ώστε να μην παρκάρουν παράνομα τα οχήματα, καθώς δεν τροποποιείται η απαγόρευση της στάσης και της στάθμευσης, αλλά και να πεζοδρομηθεί πιλοτικά η Λεωφόρος Νίκης, από τη Βενιζέλου έως την πλατεία Λευκού Πύργου, για δύο Κυριακές κάθε μήνα μέχρι και τον Μάιο του 2025.
Τέλος, θα συγκροτηθεί Ομάδα Εργασίας με τη συμμετοχή των εκπροσώπων της ποδηλατοκίνησης για την εξεύρεση εναλλακτικών διαδρομών με βάση τις ανάγκες των χρηστών αλλά και τη συνολική μελέτη του δικτύου ποδηλατοδρόμων που έχει ανάγκη η Θεσσαλονίκη.
Πρ.Νικηφορίδης: «Δυστυχώς, η απόφαση ήταν μονόδρομος. 'Ετοιμη η μελέτη για το ξύλινο ντεκ»
«Μονόδρομο» χαρακτήρισε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών 'Εργων του δήμου Θεσσαλονίκης, Πρόδρομος Νικηφορίδης, την απόφαση για την αναστολή λειτουργίας κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης.
Υπογράμμισε πως τα «χαρακτηριστικά του ποδηλατοδρόμου ήταν επικίνδυνα. Δεν γινόταν αλλιώς. Ένα χρόνο τώρα, ως νέα διοίκηση, προσπαθήσαμε να εξασφαλίσουμε την παραμονή του. Προσθέσαμε και τα επιχειρήματα των ανθρώπων του ποδηλάτου για να πείσουμε την Αποκεντρωμένη. Η διαβούλευση θα συνεχιστεί για να σχεδιάσουμε το ποδηλατικό δίκτυο της Θεσσαλονίκης για την επόμενη μέρα».
Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος επισήμανε πως ο ποδηλατόδρομος θα μεταφερθεί από το δρόμο στο κρηπίδωμα τις επόμενες ημέρες, συμπληρώνοντας πως είναι έτοιμη η μελέτη για επέκταση της παλιάς παραλίας με το ξύλινο ντεκ.
«Η μελέτη του ξύλινου ντεκ είναι σχεδόν έτοιμη, απλώς θα χρειαστούν μήνες για τις αδειοδοτήσεις γιατί εμπλέκονται πολλές υπηρεσίες», σημείωσε ο κ.Νικηφορίδης, λέγοντας πως το έργο της επέκτασης της παλιάς παραλίας θα ολοκληρωθεί σε μια διετία.
Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση
Για «πράξη βαθιά αναχρονιστική και με σημαντικό αρνητικό συμβολισμό» κάνει λόγο η παράταξη του Σπύρου Πέγκα, του επικεφαλής της ελάσσονος αντιπολίτευσης, αναφορικά με την επαναφορά του ποδηλατοδρόμου στο κρηπίδωμα της παλιάς παραλίας.
Με ανακοίνωσή της η παράταξη «Θεσσαλονίκη για Όλους» τονίζει πως η διοίκηση του δήμου «τρέχει τη Θεσσαλονίκη ολοταχώς προς τα πίσω» και πως «αντί να διαμορφωθεί με περισσότερη ασφάλεια και να συνδεθεί με άλλες κατάλληλα διαμορφωμένες λωρίδες ο ποδηλατόδρομος της Λεωφόρου Νίκης σηκώνεται από τη θέση του και ξανά - ανεβαίνει στο στενό παράλιο κράσπεδο».
Να μην καταργηθεί ο ποδηλατόδρομος επί της Λ.Νίκης ζητά και η παράταξη «Πόλη Ανάποδα» αναφέροντας, σε δική της ανακοίνωση, πως «ο συγκεκριμένος ποδηλατόδρομος έχει καθιερωθεί στη συνείδηση όλο και περισσότερων ποδηλατών/ισσών και όσων χρησιμοποιούν πατίνι, ενώ και οι πεζοί απολαμβάνουν πλέον ανενόχλητα τη βόλτα τους στο πεζοδρόμιο της παλιάς παραλίας».
«Στην πραγματικότητα, η ευκολία να αφαιρεθεί χώρος από τους ποδηλάτες και τους πεζούς -χωρίς φυσικά να υπάρχει καμία μέριμνα για αυτούς- δεν είναι τίποτα άλλο παρά η άλλη όψη της παντοκρατορίας του ΙΧ και των συμφερόντων που συνδέονται με αυτή», συμπληρώνει στην ανακοίνωσή της η «Πόλη Ανάποδα».
Με σημερινό δελτίο τύπου η δημοτική αρχή της Θεσσαλονίκης εστιάζει σε «7 αλήθειες για τον ποδηλατόδρομο της Λεωφόρου Νίκης», αναφέροντας:
Με αφορμή την απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής για αναστολή της λειτουργίας του προσωρινού ποδηλατόδρομου επί του οδοστρώματος της Λεωφόρου Νίκης και επαναφορά του στο κρηπίδωμα της Παλαιάς Παραλίας, η οποία ήταν επιβεβλημένη μετά τις απορριπτικές αποφάσεις της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης, η Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης ενημερώνει τους πολίτες για τα ακόλουθα:
1. Ο ποδηλατόδρομος ήταν παράνομος από τη λήξη των έκτακτων μέτρων κατά της πανδημίας στις 31/5/2022 και δεν είχε γίνει καμία προσπάθεια από την προηγούμενη δημοτική αρχή ώστε να επιλυθεί το ζήτημα.
2. Ως Διοίκηση υποβάλαμε την απαιτούμενη κυκλοφοριακή μελέτη στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης, ώστε να μην καταργηθεί ο ποδηλατόδρομος, ωστόσο λάβαμε ισάριθμες αρνητικές απαντήσεις για διάφορους λόγους οδικής ασφάλειας.
3. Επανήλθαμε με νέα πρόταση υποβάλλοντας πλήρη μελέτη με όλα τα απαιτούμενα στοιχεία, στην οποία ενσωματώσαμε τις προτάσεις που είχαν καταθέσει έπειτα από σύσκεψη οι εκπρόσωποι του ποδηλατικού κινήματος, όμως και αυτή τη φορά η απάντηση της αρμόδιας υπηρεσίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ήταν αρνητική.
4. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης είναι υποχρεωμένος να συμμορφωθεί στην απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, αλλιώς, σε περίπτωση ατυχήματος, θα βρεθεί αντιμέτωπος με ποινικές και αστικές ευθύνες.
5. Προκειμένου να μη διακοπεί η συνέχεια του ποδηλατικού δικτύου αποφασίστηκε η επαναφορά του στο πλακόστρωτο της Παλαιάς Παραλίας με κατάλληλη σήμανση και οριοθέτηση για την προστασία και ασφαλή όδευση των πεζών. Η επαναφορά είναι προσωρινή και μέχρι την έναρξη κατασκευής του ντεκ στην Παλαιά Παραλία.
6. Για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης στην αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας της Λεωφόρου Νίκης θα τοποθετηθούν διαχωριστικά πασσαλάκια. Ταυτόχρονα, έχει ζητηθεί από την Τροχαία η εντατικοποίηση της αστυνόμευσης του δρόμου.
7. Συγκροτείται άμεσα επιτροπή υπό τον Αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομο Νικηφορίδη, στην οποία θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του ποδηλατικού κινήματος, προκειμένου να αποφασιστούν από κοινού οι βέλτιστες λύσεις για τη δημιουργία βιώσιμου και ασφαλούς ποδηλατικού δικτύου στην πόλη.
Η απάντησή μας στον φτηνό λαϊκισμό και στη δημαγωγία της αντιπολίτευσης είναι η δημιουργία σύγχρονων, ασφαλών ποδηλατοδρόμων. Η απόφασή μας για πιλοτική πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης δύο Κυριακές κάθε μήνα μέχρι και τον Μάιο του 2025 αποδεικνύει ότι παραμένουμε προσηλωμένοι στην προώθηση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, με όρους λειτουργικότητας και όχι με τη λήψη ημίμετρων που θέτουν σε κίνδυνο τις ζωές των συμπολιτών μας.