Οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν υποστηρίζουν πλέον την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου EastMed, καθώς το ενδιαφέρον της Ουάσιγκτον εστιάζεται στη μετάβαση προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η αμερικανική μεταστροφή ως προς το έργο του αγωγού ήρθε στο προσκήνιο με αφορμή non paper του State Department, το οποίο γνωστοποιήθηκε προ ημερών, ενώ σήμερα ο εκπρόσωπος του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών επανήλθε με διευκρινιστικές δηλώσεις ερωτηθείς σχετικά από Έλληνες ανταποκριτές.
Σύμφωνα με τις νέες δηλώσεις, οι Ηνωμένες Πολιτείες παραμένουν δεσμευμένες στη διασύνδεση της ενέργειας της Ανατολικής Μεσογείου με την Ευρώπη. Παραμένουμε προσηλωμένοι στην εμβάθυνση των περιφερειακών σχέσεων και στην προώθηση των τεχνολογιών καθαρής ενέργειας, τονίζεται χαρακτηριστικά στη δήλωση, η οποία υπογραμμίζει ότι οι ΗΠΑ συνεχίζουν να στηρίζουν έργα όπως ο Euroafrica Interconnector (ηλεκτρική διασύνδεση Αιγύπτου - Ελλάδος) και ο Euroasia (ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας). Τέτοια έργα μπορούν όχι μόνο να συνδέσουν ζωτικές ενεργειακές αγορές αλλά μπορούν επίσης να προετοιμάσουν την περιοχή για την ενεργειακή μετάβαση, ανέφερε η δήλωση.
Υπενθυμίζεται ότι τον Ιανουάριο του 2020 Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ, υπέγραψαν μια ιστορική συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού East Med, ο οποίος θεωρείται έργο κοινού ενδιαφέροντος για τις ενεργειακές υποδομές της Ευρώπης. Ο αγωγός στοχεύει να μεταφέρει 9 έως 12 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως από τα υπεράκτια πεδία της Ανατολικής Μεσογείου, προς την Κρήτη, την ηπειρωτική Ελλάδα, την Ιταλία και άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Στην αρχική του μορφή το έργο έχει σχεδιαστεί να έχει μήκος 1900 χιλιόμετρα και θα ξεκινά από την Κύπρο και θα κατευθύνεται προς την Κρήτη και στη συνέχεια προς την ηπειρωτική Ελλάδα, διερχόμενο υποθαλάσσια σε βάθος έως και 3 χιλιομέτρων. Η χωρητικότητά του θα είναι περί τα 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, ενώ με την παράλληλη κατασκευή διασυνδετήριων αγωγών προς τη Βουλγαρία (IGB), την Αλβανία (IAP) και την Ιταλία (ITGI) θα είναι εφικτή η περαιτέρω διάχυση των ποσοτήτων αερίου της Μεσογείου στη βαλκανική ενδοχώρα και στην ιταλική αγορά.
Η διαδρομή του αγωγού στο θαλάσσιο τμήμα της έχει χαραχτεί εντός της ΑΟΖ της Κύπρου και της περιοχής της εν δυνάμει ελληνικής ΑΟΖ. Πιο συγκεκριμένα η διαδρομή του αγωγού περιλαμβάνει: Ένα υποθαλάσσιο τμήμα μήκους 200 χιλιομέτρων από τα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου προς την Κύπρου.
(Συντάκτης Χάρη Φλουδόπουλος, Πηγή capital.gr)