Αναπάντητα μένουν τα ερωτήματα επενδυτών στην αγορά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας από το υπουργείο και παράγοντες της αγοράς, ενώ αυτό που συμβαίνει είναι να βγαίνουν τελικά υπουργικές αποφάσεις, που αιφνιδιάζουν την αγορά. Υπουργικές αποφάσεις με τις οποίες το iEnergeia θα ασχοληθεί το επόμενο χρονικό διάστημα.
Αυτή τη στιγμή μια σειρά από ερωτήματα για τον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας στον τομέα των ΑΠΕ μένουν αναπάντητα, ενώ η ενεργειακή κρίση βαθαίνει και η χώρα επιστρέφει στο κάρβουνο για να καλύψει τις ανάγκες της.
Όπως είναι γνωστό με την τελευταία υπουργική απόφαση παρακάμφθηκαν οι ημερολογιακές προτεραιότητες Ορων Συνδεσης έργων στο δίκτυο και δημιουργούνται νέα δεδομένα, αλλά και «σκιές» στην αγορά που ζητά απαντήσεις.
Ζητούμενο η διαφάνεια και τα «έργα φαντάσματα»
Με πλέον κρίσιμο το ερώτημα για τη διαφάνεια. Η δημοσίευση των αιτημάτων σύνδεσης που λήγουν αποτελεί πάγιο αίτημα, ώστε να γνωρίζουν οι επενδυτές τι ακριβώς συμβαίνει.
Παράγοντες της αγοράς έχουν τονίσει μέσω του iEnergeia.gr ότι υπάρχουν «11 GW που κυκλοφορούν στην αγορά με όρους σύνδεσης, ωστόσο πολλά είναι παλαιότερα και για αυτά δεν έχει γίνει καμία εκκαθάριση. Πρόκειται για «φαντάσματα» με όρους σύνδεσης, που δεν έχουν κατασκευαστεί είτε από έλλειψη χρηματοδότησης ή για άλλους λόγους.
Αυτά τα έργα δεν έχουν ξεκαθαρίσει. Μια λύση θα ήταν να ανεβαίνουν στη διαύγεια ή στην ιστοσελίδα του ΑΔΜΗΕ για να έχει πρόσβαση ο επενδυτής στους δεσμευτικούς όρους σύνδεσης όλων των έργων».
Απάντηση ωστόσο δεν έχουν λάβει και τα έργα συνεχίζουν να κυκλοφορούν...
Παράγοντες του κλάδου βλέπουν ότι ακόμη και αυτή τη στιγμή:
Ο εναπομένων ηλεκτρικός χώρος θα μοιραστεί με άγνωστη σειρά προτεραιότητας
Φαίνεται ότι θα ευνοηθούν φωτοβολταϊκά σε βάρος των αιολικών χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν η στοχαστικότητα των ΑΠΕ
Ειδικά από τον κλάδο των αιολικών βλέπουν να δημιουργείται ένα νέο πεδίο εχθρότητας προς συγκεκριμένες τεχνολογίες.
Όπως φαίνεται από το νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ, αλλά και από το γενικότερο κλίμα, ταυτόχρονα με την υπουργική απόφαση για τους Δεσμευτικούς όρους Σύνδεσης στο δίκτυο, πλέον θα υπάρχει μια υπερβολική πριμοδότηση των φωτοβολταϊκών εις βάρος του συστήματος και της αγοράς ενέργειας με τον καταναλωτή να πληρώνει τον λογαριασμό.
Η Υπουργική απόφαση δεν δίνει λύση στη μεγάλη την ανισορροπία ανάμεσα στις δύο βασικές τεχνολογίες. Έτσι, με δεδομένο ότι από τα περίπου 11 GW έργων με οριστικούς όρους σύνδεσης, μόλις το 25% αφορά αιολικά πάρκα, οι προτεραιότητες θα μειώσουν περαιτέρω αυτό το ποσοστό.
Αρκετά στελέχη επιχειρήσεων των ΑΠΕ τονίζουν την κρισιμότητα να εφαρμοστεί η αναλογία των δύο βασικών μορφών ΑΠΕ στο σύστημα, για τη βιωσιμότητα και οικονομικότητα του ίδιου του συστήματος, αλλά και για την ωφέλεια του τελικού καταναλωτή.
Όπως σημειώνουν για τη σταθερότητα του συστήματος, αλλά και για την οικονομία του, πρέπει να υπάρχει σταθερή αναλογία της αιολικής και της ηλιακής ενέργεια. Αν το μείγμα γυρίζει προς τα φωτοβολταϊκά, τότε εκτιμάται πως η εκμετάλλευση του υφιστάμενου συστήματος είναι αντιοικονομική.
Είναι απαραίτητο να υπάρχει η αιολική ενέργεια που παράγουν με ένα πιο ομαλό ημερήσιο προφίλ σε αντίθεση με τα φωτοβολταϊκά, που παρουσιάζουν μεν μεγαλύτερη σταθερότητα, αλλά το ημερήσιο προφίλ τους, εξαρτάται αποκλειστικά με τις ώρες ηλιοφάνειας.
Σημειώνεται ότι το προηγούμενο χρονικό διάστημα, σε επιστολή υπογράφουν οι εκπρόσωποι των εταιρειών Alterric, BayWa r.e., EDF Renewables, ENEL Green Power, Iberdrola - Rokas Renewables, Siemens Gamesa Renewable Energy και Vestas, υπήρξαν σοβαρές αντιδράσεις για την κατάσταση που διαμορφώνεται.
«Θεωρούμε ότι η θέσπιση κριτηρίων για την έκδοση ΟΠΣ τα οποία θα παρακάμπτουν την χρονική σειρά υποβολής των αιτημάτων, αποτελεί μια διαδικασία που θα μπορούσε να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα και ερωτηματικά. Πιστεύουμε ότι πέραν της χρονικής κατάταξης των αιτημάτων, είναι σημαντικό τα όποια κριτήρια να είναι αντικειμενικά, μετρήσιμα και να διασφαλίζουν την οικονομική και τεχνική αρτιότητα της αγοράς ΗΕ. Επίσης θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν και να αντισταθμίζεται ο χρόνος καθυστέρησης ανάπτυξης και αδειοδότησης επενδύσεων για λόγους που δεν είναι υπεύθυνος ο επενδυτής (πχ αναστολή αδειοδότησης επενδύσεων).
Παράλληλα είναι αναγκαίο στην έκδοση ΟΠΣ να εξασφαλίζεται η ισορροπημένη συμμετοχή όλων των τεχνολογιών, ώστε να διασφαλίζεται η βέλτιστη λειτουργία της ενεργειακής αγοράς. Επιπλέον είναι σημαντικό να προβλέπεται η συμμετοχή στην Αγορά σε Ομίλους που διαθέτουν αποδεδειγμένα την τεχνογνωσία, την οικονομική επάρκεια και τη διαχειριστική ικανότητα να ανταπεξέλθουν και να στηρίξουν τη μετάβαση της Αγοράς ενέργειας απρόσκοπτα, συμβάλλοντας στην πορεία της χώρας προς την απολιγνητοποίηση.
Η διαδικασία έκδοσης ΟΠΣ που ίσχυε μέχρι πρόσφατα καθώς επίσης και οι διαγωνιστικές διαδικασίες που διεξήχθησαν στη χώρα μας την περίοδο 2018 – 2020, αποτέλεσαν το κάλεσμα σε αξιόπιστους επενδυτές και διαμόρφωσαν τη σημερινή αγορά ΑΠΕ στην Ελλάδα.
Συνεπώς η επίλυση του προβλήματος θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις διαδικασίες αυτές και να υποστηρίξει τους σοβαρούς φορείς επενδυτικών σχεδίων. Πιστεύουμε ότι η Αγορά ΑΠΕ βρίσκεται στην πλέον κρίσιμη φάση μετάβασης και οι όποιες αποφάσεις για τη διαδικασία έκδοσης ΟΠΣ θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμες για την ίδια την Αγορά καθώς και για την ασφαλή και υγιή λειτουργία της», ανέφεραν.