Ο νέος ΕΣΕΚ δεν είναι έτοιμος ακόμη αλλά ο στόχος για τις ΑΠΕ θα είναι περίπου στα 25 γιγαβάτ τόνισε ενώ το δεκαετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ, όπως έχει κατατεθεί υπολογίζει 28 γιγαβάτ το 2030.
Ηδη υπάρχουν έργα 10 γιγαβάτ σε λειτουργία και άλλα 11-12 γιγαβάτ που έχουν δεσμεύει ηλεκτρικό χώρο.
«Άρα για εμάς το σύστημα μεταφοράς της χώρας βλέπει 22 γιγαβάτ σαν έργα. Και πρέπει να σχεδιάσουμε πώς πάμε από εδώ και πέρα. Από τα 22 γιγαβάτ δεσμευμένα για ηλεκτρικό χώρο, πώς προχωράμε» είπε χαρακτηριστικά
Ο κ. Μάργαρης έκανε λόγο για τρία βασικά ζητήματα που πρέπει να προχωρήσουν και ειδικότερα:
• Πρέπει τα έργα που δεσμεύουν χώρο να προχωράνε. Αυστηροποιηση χρόνων για τις επενδύσεις ΑΠΕ. Εχουμε καταθέσει σχετική πρόταση στο ΥΠΕΝ και να τους αναγκάσει ή να υλοποιήσουν τα έργα ή να τα μεταβιβάσουν σε άλλους επενδυτές που έχουν τη δυνατότητα και το capacity να υλοποιούνται τα έργα στους χρόνους που απαιτειται.
• Αποθήκευση: Υπάρχουν ακόμη πολλά κενά για να έχουμε μεγάλες επενδύσεις και εφαρμογές αποθήκευσης στη χώρα. Θα βοηθήσει και στην ένταξη ακόμη περισσότερων έργων ΑΠΕ στον βαθμό που βρούμε τον τρόπο μέσω της αγοράς να προσφέρει υπηρεσίες αποσυμφόρησης. Αυτές οι αγορές δεν έχουν σχεδιαστεί ακόμη .
• Οι διεθνείς διασυνδέσεις. Έχουμε και είναι πολύ μεγαλύτερες από το capacity που ανταλλάσσεται αυτή τη στιγμή στα σύνορα. Εχουμε διασύνδεση που χωράει 1500 μεγαβάτ αλλά ο τρόπος με τον οποίον επιλύονται οι αλγόριθμοι με τη βαλκανική χερσόνησο δεν μας επιτρέπει να στείλουμε ή να πάρουμε πάνω από 500 μεγαβάτ. Αυτό συμβαίνει γιατί η Βαλκανική δεν έχει ισχυρά συστήματα. Για αυτό χρειαζόμαστε ισχυρά συστήματα, ισχυρούς διαδρόμους μεταφοράς από την Ελλάδα στην Κεντρική Ευρώπη, όπως αυτό που ανακοίνωσε ο κ. Σκρέκας για την διασύνδεση Ελλάδας- Αυστρίας, νότιας Γερμανίας. Η στόχευση είναι, όπως είπε ο κ. Μάργαρης, να αποτελούν οι ίδιοι οι παραγωγοί ΑΠΕ σε μεγαλύτερα μεγέθη από αυτά που χρειάζεται η Ελλάδα και να είμαστε ενδιάμεσος σταθμός διαδρομων που ξεκινούν από τα νότια για τη μεταφορά πράσινης ενέργειας προς την υπόλοιπη Ευρώπη.