Η τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης των ΑΠΕ και των Εγγυήσεων Προέλευσης, δηλαδή των «πράσινων πιστοποιητικών» έγινε με στόχο την καθιέρωση της μεθοδολογίας υπολογισμού τους όπως και υπολογισμού του Υπολειπόμενου Ενεργειακού Μείγματος της χώρας.
Οι αλλαγές που προτάθηκαν από τον ΔΑΠΕΕΠ έγιναν αποδεκτές από τη ΡΑΑΕΥ, η οποία μάλιστα διενήργησε σχετική δημόσια διαβούλευση στην οποία ωστόσο δεν υπήρξαν παρατηρήσεις ως προς την πρόταση του Διαχειριστή των ΑΠΕ, είναι οι εξής:
1. Το άρθρο 16 (ορισμοί) του Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ συμπληρώνεται με την προσθήκη ορισμών, οι οποίοι είχαν περιληφθεί αρχικά στη Μεθοδολογία που εγκρίθηκε με την υπ’ αρ. 45/2023 απόφαση της ΡΑΕ. Για τον λόγο αυτόν, παρέλκει πλέον η διακριτή συμπερίληψη ενότητας μεορισμούς στην προκείμενη τροποποίηση της Μεθοδολογίας.
2. Λαμβάνοντας υπόψη ότι μοναδικός Φορέας Έκδοσης Εγγυήσεων Προέλευσης στην Ελλάδα είναι πλέον ο ΔΑΠΕΕΠ, τόσο οι διατάξεις του άρθρου 17 του Κεφαλαίου 5 του Κώδικα ΔΑΠΕΕΠ όσο και η Μεθοδολογία τροποποιήθηκαν ώστε να μην αναφέρονται λοιποί Φορείς Έκδοσης στη χώρα, όπως ο ΔΕΔΔΗΕ ως Φορέας Έκδοσης Εγγυήσεων Προέλευσης ΜηΔιασυνδεδεμένων Νήσων.
3. Στο άρθρο 18 (Υπολογισμός Ενεργειακού ΜείγματοςΠρομηθευτή) προστίθεται η υποχρέωση ανάρτησης απότον ΔΑΠΕΕΠ, εντός συγκεκριμένης προθεσμίας, τουΕνεργειακού Μείγματος κάθε Προμηθευτή.
4. Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση,που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 18Β τουν. 3468/2006, όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 4951/2022,η ενέργεια που παράγουν οι σταθμοί που λαμβάνουνλειτουργική ενίσχυση και έχουν τεθεί σε λειτουργία πριντην 1η Ιανουαρίου 2021, αποδίδεται αζημίως στους καταναλωτές μέσω των προμηθευτών τους, επί τη βάσειτου Υπολειπόμενου Ενεργειακού Μείγματος, χωρίς νααπαιτείται η σχετική έκδοση και ανάκληση των Εγγυήσεων Προέλευσης (μεταβατικά μέχρι την ανάπτυξη τουΠληροφοριακού Συστήματος Εγγυήσεων ΠροέλευσηςΗλεκτρικής Ενέργειας).
5. Λόγω εφαρμογής του υβριδικού συστήματος λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της νήσουΚρήτης κατά το διάστημα μεταξύ της έναρξης λειτουργίας της Α’ και της Β’ φάσης της διασύνδεσης της νήσουΚρήτης με το Ηπειρωτικό Σύστημα, έχουν προστεθείπροβλέψεις για τα δεδομένα που αφορούν διακριτά τοσύστημα της Κρήτης.
Με την ακύρωση/ανάκληση των Εγγυήσεων Προέλευσης που αποκτήθηκαν καθίσταται δυνατή η διαφοροποίηση του ενεργειακού μείγματος του Προμηθευτή από το «ΥπολειπόμενοΕνεργειακό Μείγμα» (ΥΕΜ) της χώρας και ως εκ τούτου η δυνατότητα του καταναλωτή να επιλέξει τον προμηθευτή του με κριτήριο, όχι μόνο την τιμή, αλλά καιτη σύνθεση του ενεργειακού μείγματος αυτού.
Υπενθυμίζεται ότι οι προμηθευτές πρέπει να παρέχουν στους πελάτες στοιχεία σχετικά με τη συνεισφορά κάθε ενεργειακής πηγής στο συνολικό μείγμα καυσίμων τους. Επίσης θα πρέπει να παρέχουν πληροφορίες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, τουλάχιστον σε ότι αφορά τις εκπομπές CO2. Σύμφωνα με σχετική κοινοτική οδηγία, η οποία έχει ενσωματωθεί το εθνικό δίκαιο η κοινοποίηση του ενεργειακού μείγματος των προμηθευτών στους καταναλωτές πρέπει να συνοδεύεται από χρήση Εγγυήσεων Προέλευσης ώστε να αποδεικνύεται η ποσότητα ενέργειας που προέρχεται από ΑΠΕ.
Μάλιστα σύμφωνα με νόμο του 2022 οι Εγγυήσεις Προέλευσης αποτελούν το αποκλειστικό αποδεικτικό μέσο για την προέλευση της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από σταθμούς παραγωγής ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ. Έτσι κάθε προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας οφείλει να αποδεικνύει το μερίδιο ή την ποσότητα ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που περιέχεται στο συνολικό του μείγμα καυσίμων κατά το προηγούμενο έτος, χρησιμοποιώντας τις Εγγυήσεις Προέλευσης.
Αρμόδιος για τον υπολογισμό του συνολικού μείγματος καυσίμων κάθε προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και του υπολειπόμενου μείγματος καυσίμων της χώρας,καθώς και για τον έλεγχο της χρήσης των ΕγγυήσεωνΠροέλευσης είναι ο ΔΑΠΕΕΠ.