Η υφυπουργός Ενέργειας τόνισε ότι η Ελλάδα αναμένει άνω των 7 δις ευρώ σε επενδύσεις την επόμενη 7ετία για την ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος του 1.9GW ως το 2030. Παράλληλα, οι σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές (λιμάνια, ναυπηγεία) θα επιτρέψουν στην Ελλάδα να καταστεί κόμβος για την ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών σε όλη τη Μεσόγειο και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Όπως είπε η κ. Σδούκου ελληνικές εταιρείες παραγωγής εξοπλισμού ή και κατασκευών μπορούν να πρωταγωνιστήσουν σε όλη την περιφέρεια στον νέο αυτόν κλάδο ενώ στις πολλές και καλοπληρωμένες νέες δουλειές που προκύπτουν, το εργατικό δυναμικό μας μπορεί να αποτελέσει συγκριτικό μας πλεονέκτημα διεθνώς.
Πρόσθεσε ότι συτή η σημαντική, μη ενεργειακή, προστιθέμενη αξία για την εγχώρια οικονομία και κοινωνία πρέπει να αντανακλάται στις πολιτικές μας, που να λαμβάνουν υπόψη τέτοιες παραμέτρους στην αξιολόγηση νέων επενδύσεων και έργων.
Στην εισήγησή της αναφέρθηκε στις τρεις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η Ευρώπη για την ενεργειακή μετάβαση και ειδικότερα:
-Πρώτη πρόκληση, οι νέες τεχνολογίες. Πρέπει να υποστηριχθούν τεχνολογίες όπως τα πλωτά αιολικά και το υδρογόνο, ώστε να εξελιχθούν αλλά και να μειωθούν τα κόστη τους.
-Δεύτερη πρόκληση, η χρηματοδότηση. Ο προσανατολισμός της ΕΕ στην στήριξη και προώθηση «πράσινων» επενδύσεων, όπως μέσω του Taxonomy ή της ποσόστωσης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητα, δείχνει το δρόμο. Τα δημόσια κονδύλια πρέπει να στηρίξουν τέτοιες επενδύσεις και να μοχλεύσουν τα απαιτούμενα πολλαπλάσια ιδιωτικά κεφάλαια που θα επιφέρουν την μετάβαση.
-Τρίτη πρόκληση, οι αλυσίδες αξίας. Η Ευρώπη πρέπει να στραφεί στις δικές της παραγωγικές δυνάμεις και δυνατότητες, ώστε να αποφύγει ενδεχόμενη διαταραχή του εφοδιασμού σε κρίσιμα για τη μετάβαση υλικά και εξοπλισμό. Ταυτόχρονα, πρέπει να αμυνθεί απέναντι στο διεθνή αθέμιτο ανταγωνισμό αλλά και να αυξήσει την αξία για τις εθνικές, και την ευρωπαϊκή εν συνόλω, οικονομία.
Πέρα από την αιολική ενέργεια που είναι πολύ σημαντική για την Ευρώπη, με μερίδιο 19% στο μείγμα ηλεκτροπαραγωγής σήμερα και δυνατότητα να φτάσει το 35% ως το 2030, πολύ σημαντικός παράγοντας είναι και ο εξηλεκτρισμός καθώς το μερίδιο του ηλεκτρισμού στην τελική κατανάλωση πανευρωπαϊκά είναι κάτω από 25%. Όπως είπε, η ΕΕ κάνει συντονισμένες προσπάθειες για τον εξηλεκτρισμό κρίσιμων τομέων, όπως οι μεταφορές και τα κτίρια. Στις μεταφορές, είναι σημαντικός ο ευρωπαϊκός στόχος του 2035 για το σύνολο των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών.
«Η Ελλάδα έχει κάνει άλματα στον τομέα αυτό. Από μηδενική παρουσία ηλεκτρικών οχημάτων το 2019, το 2023 οι νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών και Plug in υβριδικών ξεπέρασαν το 11%. Αντίστοιχα και στα κτίρια, όπου το 50% της ευρωπαϊκής κατανάλωσης ενέργειας κατευθύνεται στη θέρμανση.Η πολιτική της ΕΕ μέσα από την Πρωτοβουλία REPOWER EU είναι σαφής: άμεση εγκατάσταση 10 εκατομμυρίων αντλιών θερμότητας ως το 2027 και 30 εκατομμυρίων ως το 2030. Και εδώ η Ελλάδα είναι παρούσα, με προγράμματα εξοικονόμησης που επιδοτούν την εγκατάσταση αντλίας θερμότητας για σπίτια και επιχειρήσεις».