Σημαντικά έργα που σχετίζονται με τη μετάβαση την αιολική ενέργεια, ενισχύοντας τη μετάβαση της Ευρώπης σε ένα πιο βιώσιμο ενεργειακό μοντέλο περιλαμβάνονται για πρώτη φορά στα διασυνοριακά έργα που ενισχύονται από τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility - CEF) με 1,25 δις ευρώ. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο μέχρι σήμερα γύρο χρηματοδότησης του CEF που ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και περιλαμβάνει για πρώτη φορά και δίκτυο υπεράκτιας ηλεκτρικής ενέργειας, υδρογόνου και CO2.
Όπως αναφέρει η Wind Europe η νέα κατανομή επιχορηγήσεων του CEF αποτελεί σημαντική ώθηση για την ανάπτυξη υβριδικών υπεράκτιων αιολικών έργων. Ωστόσο, η χαμηλή χρηματοδότηση των ηλεκτρικών δικτύων αποτελεί ένα σοβαρό εμπόδιο, το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί μέσω πρόσθετων επενδυτικών εργαλείων.
Συνολικά, διατέθηκαν πάνω από 850 εκατ. ευρώ σε 41 έργα, τα οποία αναγνωρίζονται ως Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCIs) και Έργα Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PMIs), σύμφωνα με τον αναθεωρημένο Κανονισμό για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Ενέργειας (TEN-E).
Τα αποτελέσματα του γύρου χρηματοδότησης είναι ιδιαίτερα θετικά για το έργο Bornholm Energy Island, το οποίο έλαβε σχεδόν το 52% του συνολικού προϋπολογισμού που διατέθηκε σε αυτή τη φάση.
Επιπλέον, επιχορηγήσεις μέσω του CEF δόθηκαν στο Triton Link, έναν υβριδικό υπεράκτιο διασυνδετήρα μεταξύ Δανίας και Βελγίου, καθώς και σε ένα υπεράκτιο αιολικό έργο στη Νότια Βρετάνη, στη Γαλλία.
«Πρόκειται για κρίσιμα έργα που θα διασφαλίσουν προσιτή ηλεκτρική ενέργεια για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Μέχρι σήμερα, η Ευρώπη διαθέτει μόνο ένα υβριδικό υπεράκτιο αιολικό πάρκο. Χρειαζόμαστε πολλά περισσότερα για να δημιουργήσουμε ένα ολοκληρωμένο υπεράκτιο δίκτυο. Είναι εξαιρετικά θετικό που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει αυτά τα υποσχόμενα έργα», δήλωσε η Βασιλική Κλονάρη, Διευθύντρια Ολοκλήρωσης Ενεργειακών Συστημάτων στη WindEurope.
Τα υβριδικά υπεράκτια αιολικά έργα είναι διασυνδέσεις που συνδέουν δύο ή περισσότερες χώρες και είναι άμεσα συνδεδεμένες με υπεράκτια αιολικά πάρκα. Με αυτόν τον τρόπο, συνδυάζουν παραγωγή και διασυνοριακή μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας, εξασφαλίζοντας βέλτιστη διαχείριση των ενεργειακών ροών και μειώνοντας την ανάγκη για επιπλέον καλωδιακές συνδέσεις. Αυτό βελτιστοποιεί τη χρήση του θαλάσσιου χώρου και μειώνει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Σχέδιο Ανάπτυξης του Υπεράκτιου Δικτύου, το 14% της υπεράκτιας ανανεώσιμης ενέργειας θα μπορούσε να συνδεθεί μέσω υβριδικών διασυνδέσεων.
Πάντως σύμφωνα με τη Wind Europe, η Ευρώπη χρειάζεται μεγαλύτερες επενδύσεις σε διασυνδετήρες και διασυνοριακές ηλεκτρικές υποδομές για να διασφαλίσει ότι το δίκτυο θα μπορέσει να υποστηρίξει την αυξανόμενη ηλεκτροδότηση.
Ωστόσο, ο συγκεκριμένος γύρος χρηματοδότησης του CEF απέδωσε μόλις τρία έργα «έξυπνων» ηλεκτρικών δικτύων, τα οποία έλαβαν λιγότερο από το 4% του συνολικού προϋπολογισμού. Αντίθετα, έργα υδρογόνου, αμμωνίας και CO₂ απορρόφησαν περίπου το 40% του προϋπολογισμού.
Όπως τονίζεται αν δεν υπάρξει ισχυρότερη στήριξη από την ΕΕ για την αναβάθμιση των ηλεκτρικών δικτύων, η ολοκλήρωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η αύξηση της ηλεκτροδότησης και η διατήρηση προσιτών τιμών για καταναλωτές και επιχειρήσεις θα είναι εξαιρετικά δύσκολη.
Το Σχέδιο Δράσης της ΕΕ για τα Δίκτυα εκτιμά ότι η Ευρώπη χρειάζεται επενδύσεις ύψους 584 δισ. ευρώ έως το 2030 για την αναβάθμιση των ηλεκτρικών δικτύων.
Ο μηχανισμός CEF χρηματοδοτεί μόνο διασυνοριακά έργα, αλλά η μεγαλύτερη ανάγκη επενδύσεων αφορά την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό των εθνικών ηλεκτρικών δικτύων. Για να καλυφθεί αυτό το κενό, απαιτείται συμπληρωματική χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και τα κράτη-μέλη, τονίζεται από τον ευρωπαϊκό οργανισμό.