Με τα χρώματα του πορτοκαλί και του μπλε μοιρασμένα ισομερώς σε έναν κύκλο, στη μέση του οποίου δεσπόζουν τα αρχικά γράμματα της Δημόσιας Εταιρείας Ηλεκτρισμού, το νέο λογότυπο της 70χρονης κρατικής επιχείρησης επιδιώκει να συμβολίσει τη νέα εποχή στην οποία εισέρχεται. Αυτή των καθαρών μορφών ενέργειας και της ψηφιοποίησης, σύμφωνα με τους στόχους που έθεσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης.
Επίσης, όπως συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της χθεσινής γενέθλιας εκδήλωσης της ΔΕH, το νέο σήμα παραπέμπει σε μία επιχείρηση που πρέπει να είναι σε διαρκή κίνηση, να εξελίσσεται. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Γιώργος Στάσσης, ο οποίος πρόσθεσε ότι το λογότυπο συμβολίζει την αέναη προσαρμογή, τον εκσυγχρονισμό, τη συνεχή εξέλιξη και κυρίως τη ΔΕH να οδηγεί τις εξελίξεις και όχι να τις ακολουθεί.
Επιπροσθέτως, όπως φάνηκε και από τις ομιλίες του πρωθυπουργού, του υπουργού ΠΕΝ Κωστή Χατζηδάκη και του κ. Στάσση, τονίστηκε η διαδρομή της ΔΕH στους 14 μήνες της διακυβέρνησης από τον «κίνδυνο της χρεοκοπίας» στην κερδοφορία, τον τριπλασιασμό της τιμής της μετοχής, την πιστοληπτική αναβάθμιση και την επενδυτική εμπιστοσύνη. Μάλιστα ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε λόγο για «αθόρυβο success story» και για «υποδειγματική δημόσια εταιρία που μετασχηματίζεται σε σύγχρονη και ανταγωνιστική εταιρία».
Ο πρωθυπουργός και ο υπουργός μίλησαν για τα «σκληρά» μέτρα που έλαβαν, τον περσινό Αύγουστο, στα οποία περιλαμβάνονταν και οι αυξήσεις των τιμολογίων της ΔΕΗ.
Τα 4 στοιχήματα
Ο Γιώργος Στάσης κατά τη διάρκεια της ομιλίας του έκανε λόγο για τρία στοιχήματα που πρέπει να πετύχει η εταιρία στο μέλλον.
1. Η στροφή στις ΑΠΕ
Σύμφωνα με όσα είπε η απολιγνιτοποίηση επισπεύδεται, ανακοινώνοντας κι επίσημα την πρόωρη κατά έξι μήνες απόσυρση της λιγνιτικής μονάδας «Μεγαλόπολη 3». Θα σβήσει στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2021 αντί για το 2022, ενώ παρελθόν αποτελεί ήδη ο ΑΗΣ Αμυνταίου. Η εγκατεστημένη λιγνιτική ισχύς θα πέσει στο 8% το 2024 από 37% σήμερα.
Κατά τον ίδιο η παραγωγή της ΔΕH θα προέρχεται σταδιακά από ΑΠΕ και μάλιστα επανέλαβε τον στόχο του μεριδίου του 20% το 2024 από 2% σήμερα. Παράλληλα επιδιώκει να αναπτύξει έργα ΑΠΕ 1 Γιγαβάτ έως το 2023 από ένα χαρτοφυλάκιο 6 Γιγαβάτ. Έκανε μνεία στα φωτοβολταϊκά που ετοιμάζει σε Κοζάνη και Μεγαλόπολη, αλλά και στις διεθνείς συμφωνίες που δρομολογεί.
2. Η είσοδος στην ηλεκτροκίνηση
Το δεύτερο μεγάλο στοίχημα της ΔΕΗ είναι η δυναμική είσοδος στην ηλεκτροκίνηση. Ο Γιώργος Στάσσης στόχευσε στην άμεση εγκατάσταση 1.000 φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων και 10.000 μεσοπρόθεσμα. Επικαλέστηκε τις συμφωνίες που έχει κάνει με επιχειρήσεις που εξυπηρετούν καταναλωτές (σούπερ μάρκετ κ.λπ.)
3. Η ψηφιοποίηση του δικτύου διανομής
Το τρίτο μεγάλο στοίχημα είναι η ψηφιοποίηση του δικτύου, με την εισαγωγή έξυπνων μετρητών, συστημάτων αυτοματοποίησης και κεντρικής διαχείρισης, συστημάτων GIS / Scada, θέτοντας έτσι τις βάσεις για την κάλυψη των αναγκών που θα προκύψουν στο μέλλον. Η ΔΕH στοχεύει, στα μοντέλα ενεργειακών ευρωπαϊκών εταιριών όπου ο καταναλωτής μπορεί και να παράγει ρεύμα από ένα φωτοβολταϊκό στο σπίτι του, να αποθηκεύει ενέργεια, να φορτίζει το αυτοκίνητό του από ηλεκτρισμό που παράγει ο ίδιος, να πουλάει το περίσσευμα, να διαχειρίζεται την ενέργεια που καταναλώνει μέσα από έξυπνες συσκευές.
4. Εμπορική πολιτική
Ο τέταρτος μεγάλος στόχος της διοίκησης είναι το χτίσιμο μίας νέας σχέσης εμπιστοσύνης με τους πελάτες της. Οι ουρές στα καταστήματα της, τα παράπονα για τους ακριβούς λογαριασμούς και η απώλεια μεριδίων στην προμήθεια είναι αυτά που θέλει να αντιμετωπίσει η εταιρεία. Η διοίκηση μίλησε για τις ψηφιακές και τηλεφωνικές υπηρεσίες που εφαρμόζει, το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας σε 24 καταστήματά της και η επίσκεψη κατόπιν ραντεβού σε 74 σημεία πώλησης.
Ο κ. Στάσσης ανακοίνωσε κι εκπτώσεις στη χαμηλή τάση ρεύματος, δηλαδή οικιακούς καταναλωτές και μικρές επιχειρήσεις. Ουσιαστικά η μείωση του 8% για τις καταναλώσεις άνω των 2.000 kWh αποτελεί συνέχεια του προγράμματος που έληξε στο τέλος του Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει έως το τέλος του χρόνου. Επανέφερε επίσης το 8% στις ευάλωτες ομάδες και το δωρεάν πάγιο, που είχε δώσει η ΔΕΗ το τρίμηνο του lockdown. Για την ακρίβεια το πακέτο των μέτρων οικονομικής ανακούφισης που έλαβε τον περασμένο Μάρτιο το θέτει ξανά σε ισχύ. Η διαφορά είναι ο διπλασιασμός της έκπτωσης στα 10 ευρώ (ανά διμηνιαίο λογαριασμό) για όσους επιλέγουν την λήψη του λογαριασμού τους ηλεκτρονικά.
Η «καυτή» πατάτα
Πάντως, ένα από τα ακανθώδη θέματα που έχει να αντιμετωπίσει αυτήν την περίοδο η ΔΕH είναι και εκείνο των τιμολογίων ρεύματος με τις ενεργοβόρες βιομηχανίες (υψηλή τάση). Η δημόσια εταιρεία και η βαριά βιομηχανία βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις καθώς οι συμβάσεις προμήθειας ρεύματος λήγουν φέτος. Οι επιχειρήσεις του κλάδου έχουν σηκώσει ψηλά το θέμα του ενεργειακού κόστους. Όπως και ο ίδιος ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας με την πρόσφατη δήλωση του περί «υπερκερδών των ηλεκτροπαραγωγών».
Η διοίκηση της ΔΕΗ, με την εταιρεία να βρίσκεται σε «οριακή κερδοφορία», όπως είπε χθες ο ίδιος κ. Χατζηδάκης καλείται να διαχειριστεί μία «καυτή πατάτα». Η κυβέρνηση φέρεται να πιέζει για χαμηλά τιμολόγια ώστε να στηρίξει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών βιομηχανιών από την άλλη μεριά όμως η διοίκηση της δημόσιας εταιρίας μετρά τις επιπτώσεις που θα έχει από εκπτώσεις και παροχές. Και ιδίως σε μία εποχή με τις προαναφερόμενες προκλήσεις.
Ο υπουργός ΠΕΝ χθες με μία αποστροφή του λόγου του έδειξε ουσιαστικά να επιμένει σε ανταγωνιστικές τιμές: «Θέλω να καλέσω τη ΔΕH για την εισαγωγή ενός νέου μοντέλου ανταγωνισμού που θα στηρίξει βιομηχανία και καταναλωτές», είπε χαρακτηριστικά.
Χρήστος Κολώνας/euro2day.gr