Ο δεύτερος διαγωνισμός με μικρότερη επενδυτική ενίσχυση όπως προβλέπει η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε χθες προβλέπει την ολοκλήρωση της διαδικασίας για συνολική δημοπρατούμενη ισχύ 1.000ΜW με τον τρίτο διαγωνισμό που θα πραγματοποιηθεί έως τις 31 Μαρτίου 2024.
Στη δεύτερη ανταγωνιστική διαδικασία, οι κάτοχοι σταθμών αποθήκευσης που θα επιλεγούν θα λάβουν επενδυτική ενίσχυση στα 100.000 ευρώ/MW. Δηλαδή οι συμμετέχοντες στον δεύτερο διαγωνισμό θα δικαιούνται το 50% της ενίσχυσης που θα λάβουν οι κάτοχοι των σταθμών που συμμετείχαν στην πρώτη ανταγωνιστική διαδικασία. Και αυτό, όπως είχε πει πρόσφατα η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, προαναγγέλλοντας τη στήριξη, ότι με αυτόν τον τρόπο θα αυξηθεί η ισχύς.
Το τεράστιο ενδιαφέρον στον πρώτο διαγωνισμό για την επενδυτική ενίσχυση που διενήργησε η ΡΑΑΕΥ, με την υποβολή 89 προτάσεων, με αποτέλεσμα για τα προσφερόμενα 400 MW, να υποβληθούν προτάσεις 3,3GW, σε συνδυασμό με το ότι η μεσοσταθμική τιμή της ταρίφας που προσφέρθηκε διαμορφώθηκε στα 49.748 ευρώ/MWh/έτος, από 115.000 ευρώ/MW/έτος που ήταν η τιμή εκκίνησης, εκτιμάται ότι δεν θα φρενάρει τη συμμετοχή στους επόμενους δύο διαγωνισμούς.
Με βάση την ΚΥΑ, και για τον δεύτερο διαγωνισμό, η ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς παραμένει (όπως και για την πρώτη) στις 115.000 ευρώ ανά μεγαβάτ ανά έτος (€/MW/έτος) ενώ οι σταθμοί που θα συμμετέχουν οφείλουν να διαθέτουν εν ισχύ Άδεια Αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.
Ενώ μια άλλη σημαντική αλλαγή που θα οδηγήσει και σε αύξηση της ισχύος των έργων που θα προκριθούν είναι ότι τυχόν υπερβάλλουσα ισχύ που θα κατακυρωθεί στον δεύτερο διαγωνισμό για έργα αποθήκευσης, σε σχέση με δημοπρατηθείσα ισχύ, δεν θα οδηγεί σε ισόποση μείωση της δημοπρατούμενης ισχύος στην Γ’ ανταγωνιστική διαδικασία, η οποία σύμφωνα με την ΚΥΑ θα διεξαχθεί έως τις 31 Μαρτίου 2024.
Μάλιστα ο τρίτος διαγωνισμός αποθήκευσης εκτός από τις υπό απολιγνιτοποίηση περιοχές θα μπορούν να συμμετέχουν και άλλες περιοχές που θα καθοριστούν μετά από σχετική μελέτη που διεξάγει ο Διαχειριστής του Συστήματος και εγκρίνει η ΡΑΑΕΥ.
Σύμφωνα με την ΚΥΑ ενδιαφερόμενοι να συμμετέχουν στο δεύτερο διαγωνισμό θα πρέπει να καταθέσουν Εγγυητική Επιστολή Καλής Λειτουργίας ύψους 150.000 ευρώ ανά μεγαβάτ μέγιστης ισχύος έγχυσης (€/MW) από 200.000 €/MW που ίσχυε στον πρώτο διαγωνισμό. Με τη συμπλήρωση πέντε ετών από την έκδοση της άδειας λειτουργίας κάθε μονάδας αποθήκευσης το ύψος της Εγγυητικής Επιστολής Καλής Λειτουργίας θα απομειώνεται κατά 50%. Η Εγγυητική Επιστολή Καλής Λειτουργίας επιστρέφεται εντός έξι μηνών από τη λήξη της Περιόδου Ενίσχυσης.
Σε ό,τι αφορά την Εγγυητική Επιστολή Έντεχνης και Έγκαιρης Εκτέλεσης, η αναθεωρημένη ΚΥΑ έχει αλλαγές, καθώς στον δεύτερο διαγωνισμό θα απαιτείται υπερκάλυψη του ποσού της επενδυτικής ενίσχυσης κατά ποσοστό που δεν υπολείπεται του 50%, ενώ στον πρώτο διαγωνισμό το ποσοστό είχε προσδιοριστεί στο 25%. Επίσης, αφαιρέθηκε το εδάφιο που ανέφερε ότι «με την κατάθεση της Εγγυητικής Επιστολής Έντεχνης και Έγκαιρης Εκτέλεσης επιστρέφεται στον Κάτοχο του Ενισχυόμενου Σ.Α.Η.Ε. η Εγγυητική Επιστολή Συμμετοχής που έχει υποβάλει».
Η νέα ΚΥΑ προβλέπει ότι η ενίσχυση που θα χορηγείται δε θα σωρεύεται με οποιαδήποτε άλλη κρατική ενίσχυση που αφορά ίδιες επιλέξιμες δαπάνες. Τα έργα αποθήκευσης που θα ενισχύονται στο πλαίσιο των διαγωνισμών θα μπορούν να συμμετέχουν σε μηχανισμό αποζημίωσης επάρκειας ισχύος. Ωστόσο, εφόσον εισαχθεί μηχανισμός αποζημίωσης επάρκειας ισχύος ο οποίος περιλαμβάνει και έργα που ενισχύονται στο πλαίσιο του παρόντος καθεστώτος, τυχόν έσοδα που προκύψουν από τον μηχανισμό αυτόν θα απομειώνουν ισόποσα το ετήσιο Έσοδο Αναφοράς των έργων αυτών.
Στην περίπτωση που απαιτηθεί ανάκτηση της ενίσχυσης, οι επιλέξιμες επιχειρήσεις οφείλουν να επιστρέψουν την καταβληθείσα ενίσχυση προσαυξημένη με το επιτόκιο ανάκτησης των παράνομων ενισχύσεων και δε θα μπορούν να εισπράξουν νέα ενίσχυση, έως ότου συμμορφωθούν πλήρως.
Τέλος, στη νέα ΚΥΑ αλλάζει η διαδικασία σε περίπτωση που δύο ή περισσότερες οικονομικές προσφορές συμμετεχόντων είναι ίσες και η επιλογή τους οδηγεί σε υπέρβαση της δημοπρατούμενης ισχύος. Τότε οι Κάτοχοι των συγκεκριμένων έργων θα κληθούν από τη Ρ.Α.Α.Ε.Υ. καταρχάς να υποβάλουν επικαιροποιημένες οικονομικές προσφορές, βάσει των οποίων επαναξιολογούνται. Έπειτα σε περίπτωση που και οι επικαιροποιημένες προσφορές είναι και πάλι ίσες, επιλέγονται τα έργα με μεγαλύτερη αδειοδοτική ωριμότητα, για την οποία λαμβάνονται υπόψη η έγκριση περιβαλλοντικών όρων, η υποβολή αιτήματος για έκδοση όρων σύνδεσης από τον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και η χορήγηση Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης από τον τελευταίο. Στην πρώτη δημοπρασία η διαδικασία ήταν αντίστροφή, δηλαδή πρώτα προβλέπονταν η εξέταση της αδειοδοτικής ωριμότητας και έπειτα ζητούνταν νέες οικονομικές προσφορές.