Η πρωτοβουλία GET H2, η οποία αποτελεί μία κοινοπραξία επτά εταιρειών αποδεικνύει το πόσο γρήγορα αναπτύσσεται ο σχεδιασμός της εθνικής και ευρωπαϊκής οικονομίας υδρογόνου.
Η κοινοπραξία επιθυμεί την καασκευή μίας διασυνοριακής υποδομής για υδρογόνο - από την παραγωγή πράσινου υδρογόνου έως τις μεταφορές και τη βιομηχανική χρήση. Από το Λίνγκεν της Γερμανίας στο Γκελσενκίρτσεν και από τα ολλανδικά σύνορα στο Σάλτσγκιτερ, η παραγωγή, η μεταφορά, η αποθήκευση και η βιομηχανική αποδοχή πράσινου υδρογόνου πρόκειται να συνδεθούν σε διάφορα στάδια μεταξύ 2024 και 2030 υπό την ομπρέλα του συνολικού έργου.
Για την πρωτοβουλία υδρογόνου GET H2 έχουν έρθει σε συνεργασία οι εταιρείες BP, Evonik, Nowega, OGE, RWE, Salzgitter Flachstahl και Thyssengas, και έχουν υποβάλει εκδήλωση ενδιαφέροντος για χρηματοδότηση στο πλαίσιο του προγράμματος IPCEI (Σημαντικό έργο κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος) ) στο Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας και Τεχνολογίας της Γερμανίας. Με τη χρήση πράσινου υδρογόνου σε διυλιστήρια, στην παραγωγή χάλυβα και για άλλες βιομηχανικές χρήσεις, το συνολικό έργο θα πρέπει να είναι σε θέση να αποφύγει εκπομπές CO2 έως 16 και εκατομμύρια τόνους έως το 2030.
Σύντομη παρουσίαση του έργου:
Στο Λίνγκεν, η RWE παράγει πράσινο υδρογόνο μέσω μίας μονάδας ηλεκτρόλυσης. Από το 2024 αυτό θα χρησιμοποιηθεί για την προμήθεια του διυλιστηρίου BP στο Γκελσενκίρτσεν. Το μεγαλύτερο μέρος της μεταφοράς θα πραγματοποιηθεί μέσω υφιστάμενων γραμμών δικτύου αερίου, οι οποίες θα μετατραπούν σε μεταφορά υδρογόνου. Το 2025, προγραμματίζεται να επεκταθεί το δίκτυο στα ολλανδικά σύνορα, και το 2026 η RWE θα ενσωματώσει μια εγκατάσταση αποθήκευσης σπηλαίων στο Gronau-Epe. Μέχρι το 2030, το δίκτυο πρέπει να επεκταθεί στα χαλυβουργεία Salzgitter και, εάν είναι απαραίτητο, να συνδεθεί με άλλα δίκτυα (εμφανίζεται με γαλάζιο χρώμα).
Συνολικά, το συνολικό έργο μπορεί να χαρτογραφήσει τα βασικά δομικά στοιχεία της πράσινης αλυσίδας αξίας υδρογόνου και να αποτελέσει τη βάση για μια αποτελεσματική ευρωπαϊκή υποδομή φυσικού αερίου για το υδρογόνο. Με την ενσωμάτωση μιας μονάδας αποθήκευσης σπηλαίων από την RWE στο Γκρονάου-Έπε, το σύστημα, το οποίο βασίζεται στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από αιολική ενέργεια, μπορεί επίσης να συμβάλει στην ασφάλεια του εφοδιασμού. Σημειώνεται ότι η σύνδεση με την ολλανδική αγορά φυσικού αερίου θέτει τα θεμέλια για μια διευρωπαϊκή αγορά υδρογόνου.
Η επέκταση του έργου από εταίρους από τον τομέα των μεταφορών και για τη διανομή του πράσινου υδρογόνου στην περιοχή βρίσκεται επίσης υπό προετοιμασία. Άλλοι εταίροι από την πρωτοβουλία GET H2 έχουν επίσης υποβάλει εκδηλώσεις ενδιαφέροντος για τη χρηματοδότηση από το IPCEI για έργα που στοχεύουν στην κατασκευή υποδομής υδρογόνου.
Γίνεται φανερό ότι οι εταιρείες επιθυμούν να προχωρήσουν μπροστά στην ανάπτυξη μιας οικονομίας υδρογόνου. Ωστόσο, αυτά τα σχέδια μπορούν να εφαρμοστούν μόνο με το απαραίτητο κανονιστικό πλαίσιο. Προς το παρόν, εστιάζουν στην τροποποίηση του νόμου για τη βιομηχανία ενέργειας (EnWG). Αναφέρεται ότι οι εταιρείες είναι πιστεύουν ότι το προσχέδιο του Ομοσπονδιακού Υπουργικού Συμβουλίου στις αρχές Φεβρουαρίου δεν είναι αρκετό καθώς δεν προβλέπει γενική ρύθμιση των δικτύων αερίου και υδρογόνου με ενιαίο τέλος δικτύου αερίου και υδρογόνου. Ωστόσο, αυτή θα ήταν η καλύτερη λύση για την ομοιόμορφη και χωρίς διακρίσεις χρήση της υποδομής υδρογόνου σε βιώσιμες συνθήκες. Το πρόγραμμα IPCEI μπορεί να χρηματοδοτήσει εν μέρει την κατασκευή του δικτύου. Ωστόσο, η χρηματοδότηση της λειτουργίας του δικτύου απαιτεί μακροπρόθεσμη λύση στο ζήτημα χρέωσης στο EnWG.