Το αίτημα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την απόσυρση του νομοσχεδίου της αναθεωρημένης Σύμβασης του Δημοσίου με την Ελληνικός Χρυσός κατέθεσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σ.Φάμελλος, κατά την έναρξη της σχετικής συζήτησης στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Καταθέτουμε επίσημα αίτημα απόσυρσης του νομοσχεδίου που περιέχει την αναθεωρημένη Σύμβαση και διακοπή κάθε σχετικής διαδικασίας λόγω της σοβαρής παράβασης νόμων αλλά και ευρωπαϊκών διατάξεων που καθιστούν τη νέα σύμβαση παράνομη. Κύριε Σκρέκα γνωρίζετε, δεν είναι η πρώτη φορά που το λέμε, ότι έχουμε εντοπίσει ότι η διαδικασία διαπραγμάτευσης με την Ελληνικός Χρυσός εξελίσσεται με σοβαρότατες παραβιάσεις της προηγούμενης Σύμβασης που αποτελεί και νόμο του Ελληνικού Κράτους και έχουμε εντοπίσει και δημοσιοποιήσει την παράβαση καθήκοντος των Υπουργών που υπογράφουν την αναθεωρημένη Σύμβαση.
Με την τροποποιημένη Σύμβαση, αφαιρείται, διά της παραπομπής της στις καλένδες, ο πυρήνας της κυρωμένης υφιστάμενης Σύμβασης, που είναι, όπως έχει επικυρώσει και η Απόφαση της Διαιτησίας το 2018, η μεταλλουργία και η καθετοποίηση της παραγωγής. Η Απόφαση της Διαιτησίας είχε επισημάνει συγκεκριμένα ότι σε περίπτωση αφαίρεσης ή και παραβίασης του άρθρο 3 της Σύμβασης που περιλαμβάνει τη μεταλλουργία, αυτό δηλαδή που επιχειρείτε να κάνετε σήμερα με την αναθεωρημένη Σύμβαση που φέρατε στην Επιτροπή, οφείλουν οι αρμόδιοι Υπουργοί, οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Πολιτείας, να καλέσουν την Ελληνικός Χρυσός να συμμορφωθεί άμεσα με τη συμβατική της υποχρέωση, που είναι η κατάθεση πλήρους τεχνικής μελέτης μεταλλουργίας επί ποινή καταγγελίας της Σύμβασης.
Οφείλατε κύριε Σκρέκα, όταν αναλάβατε καθήκοντα Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, να ζητήσετε αποζημιώσεις για θετικές και αποθετικές ζημίες εις βάρος του ελληνικού δημοσίου και όχι να συνεχίζετε τις διαπραγματεύσεις με την εταιρεία. Με βάση την Απόφαση Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) το 2020 αλλά και με την Απόφαση της Διαιτησίας 9/2018 τίθεται σοβαρότατο ζήτημα νομιμότητας σχετικά με τις διαπραγματεύσεις του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με την Ελληνικός Χρυσός.
Επιπλέον, μετά από όσα έχουν αποκαλυφθεί μετά την κατάθεση της πολυσέλιδης Σύμβασης, προκύπτει ότι η τροποποίηση της Σύμβασης που έχετε καταθέσει παραβιάζει πληθώρα διατάξεων του εθνικού και ευρωπαϊκού Δικαίου. Συγκεκριμένα: διατάξεις της Ε.Ε. περί Συμβάσεων, περί Ανταγωνισμού και περί Κρατικών Ενισχύσεων, νομοθεσία περί Στρατηγικών Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), περί Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΑΕΠΟ), της Οδηγίας των Οικοτόπων και της Οδηγίας Περιβαλλοντικού Ελέγχου. Παραβιάζει προβλέψεις του Συντάγματος και ειδικότερα το άρθρο 24 αλλά και γιατί τροποποιεί το νομικό πλαίσιο της Σύμβασης καθώς και το πλαίσιο για τη Διαιτησία. Παρατηρείται λοιπόν σωρεία προβλημάτων που αφορούν συνολικά στο Κράτος Δικαίου, όπως αναφέρεται ρητά στο άρθρο 2 της Συνθήκης της Ε.Ε.. Όλα αυτά τα καταθέτουμε και επίσημα γιατί θα τα επικαλεστούμε στο μέλλον και θέλουμε να αναλάβει την ευθύνη ο Υπουργός ΠΕΝ, πριν πάρει την τελική του απόφαση εάν θα συνηγορήσει ή όχι στη συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου.
Πρέπει να γνωρίζει ακόμη, όπως πρέπει να γνωρίζει και η κοινωνία ότι, με βάση όσα περιλαμβάνονται στη Σύμβαση, η κύρωση της αναθεωρημένης Σύμβασης από τη Βουλή και η δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης δημιουργεί από την πρώτη ημέρα απαιτήσεις αποζημιώσεων εκ μέρους της Ελληνικός Χρυσός. Και αυτό χωρίς να γνωρίζουμε ακόμη εάν η Ελληνική Κυβέρνηση έχει λάβει έγκριση από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε., ενώ από ό,τι γνωρίζουμε από τη Διαύγεια, το ΥΠΕΝ έχει αναθέσει σε νομικό σύμβουλο, με προθεσμία το τέλος Μαρτίου να καταρτίσει το σχετικό φάκελο. Σε περίπτωση που το ΥΠΕΝ δε λάβει τελικά την απαιτούμενη έγκριση από τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ, όπως έχει συμβεί με Σύμβαση της Ελληνικός Χρυσός στο παρελθόν, το Ελληνικό Δημόσιο θα επιβαρυνθεί με πρόστιμο από την Ε.Ε., καθώς και θα υποχρεωθεί σε αποζημιώσεις προς την Ελληνικός Χρυσός.
Όπως έχουμε ενημερωθεί τέλος, το ΥΠΕΝ έχει αναθέσει την εκπόνηση Έκθεσης Αξιολόγησης της τροποποιημένης Σύμβασης στην εταιρεία Grand Thornton, με προθεσμία παράδοσης την 31η Δεκεμβρίου του 2019, θέμα για το οποίο έχουμε καταθέσει και ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, ζητώντας την Έκθεση, την οποία όμως δεν έχει καταθέσει το ΥΠΕΝ. Τίθεται συνεπώς και ένα σοβαρότατο πρόβλημα διαφάνειας στην περίπτωση που η Έκθεση αυτή υπάρχει αλλά δεν έχει κατατεθεί στο Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Για όλους αυτούς τους λόγους, το ΥΠΕΝ και η Ελληνική Κυβέρνηση θα πρέπει να αποσύρουν την αναθεωρημένη Σύμβαση με την Ελληνικός Χρυσός και να επιλύσουν όλα τα ζητήματα συμβατότητας με το θεσμικό πλαίσιο. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη οφείλει να καταγγείλει την υφιστάμενη σήμερα Σύμβαση, διότι αυτή τη στιγμή η εταιρεία παραβιάζει τον πυρήνα της Σύμβασης, κυρίως την υποχρέωσή της για μεταλλουργία καθαρών μετάλλων. Από τη νέα σύμβαση προκύπτει ξεκάθαρα ότι η Ελληνικός Χρυσός έχει καταφέρει να διαγραφεί η απαίτηση και η υφιστάμενη συμβατική υποχρέωση για μεταλλουργική μονάδα, δεν αναφέρεται πουθενά στη Σύμβαση η μεταλλουργία Αργύρου και Χαλκού, ενώ και η μεταλλουργία Χρυσού περιορίζεται σε δυνητική εκμετάλλευσή του από τα κοιτάσματα της Ολυμπιάδας, και μάλιστα με πολλαπλές προβλέψεις και δικλείδες για την εταιρεία που οδηγούν στις ελληνικές καλένδες τη μεταλλουργία, ικανοποιώντας τις απαιτήσεις της από μια φιλική και βολική κυβέρνηση.
Παρακολουθείστε την τοποθέτηση επί του αιτήματος απόσυρσης του Σχεδίου Νόμου εδώ