Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε μια προκαταρκτική ανάλυση 13 μακροπρόθεσμων στρατηγικών ανακαίνισης κρατών μελών της ΕΕ (LTRS), με στόχο τη διάδοση ορθών πρακτικών από τις πολιτικές και τα μέτρα που προτείνουν οι εθνικές κυβερνήσεις.
Το έγγραφο εργασίας των υπαλλήλων καλύπτει εκείνα τα LTRS που υποβλήθηκαν στην Επιτροπή έως τα μέσα Νοεμβρίου του 2020, ενώ θα ακολουθήσει μια ενημερωμένη ανάλυση που θα καλύπτει τις υπόλοιπες υποβολές LTRS. Αυτή η ανάλυση θα τροφοδοτήσει επίσης την εφαρμογή της στρατηγικής για το κύμα ανακαίνισης, τη συνεχιζόμενη ανάλυση της Επιτροπής για τα εθνικά σχέδια ανάκαμψης και ανθεκτικότητας και το ευρύτερο έργο για την προώθηση της ενεργειακής απόδοσης.
Σύμφωνα με την Οδηγία για την Ενεργειακή Απόδοση των Κτιρίων του 2018, όλες οι χώρες της ΕΕ υποχρεώθηκαν να υποβάλουν στην Επιτροπή μια μακροπρόθεσμη στρατηγική ανακαίνισης στην οποία θα περιγράφει σαφή σχέδια για την υποστήριξη της ανακαίνισης του εθνικού κτιριακού τους αποθέματος σε ένα ενεργειακά αποδοτικό και αποανθρακοποιημένο κτιριακό απόθεμα μέχρι το 2050.
Ορισμένα από αυτά τα στοιχεία αλληλεπικαλύπτονται με τα ολοκληρωμένα εθνικά σχέδια για την ενέργεια και το κλίμα (NECP), περιγράφοντας τον τρόπο με τον οποίο τα κράτη μέλη σκοπεύουν να επιτύχουν τους κλιματικούς στόχους του 2030. Η ανάλυση 148 σελίδων περιέχει μια συνολική αξιολόγηση των διαφορετικών στρατηγικών, απαριθμεί τα προγραμματισμένα μέτρα και αναλύει κάθε LTRS ξεχωριστά ακολουθώντας ένα κοινό πρότυπο. Σημειώνει, για παράδειγμα, ότι τα ολλανδικά, δανικά και γαλλικά συστήματα προβλέπουν κάποια μορφή υποχρεωτικών ελάχιστων προτύπων ενεργειακής απόδοσης, ενώ η Δανία, η Αυστρία, η Κύπρος και η Εσθονία σκοπεύουν να ενισχύσουν το σύστημα πιστοποιητικών ενεργειακής απόδοσης.
Υπενθυμίζεται ότι η την εκτίμηση της Renovation Wave υπολογίζει ότι απαιτούνται περίπου 275 δισεκατομμύρια ευρώ πρόσθετης επένδυσης για την επίτευξη του στόχου του 55% για το κλίμα έως το 2030. Έτσι η αξιολόγηση εξετάζει προσεκτικά τι προβλέπεται για την εξασφάλιση επαρκούς και καλά στοχοθετημένης χρηματοδότηση.
Σε ό,τι αφορά την τόνωση των κοινών προμηθειών, επισημαίνεται ο ολλανδικός «επιταχυντής ανακαίνισης» και τη φινλανδική ιδέα της «δεξαμενής εξοικονόμησης ενέργειας στις βιομηχανίες» ως παραδείγματα που βοηθούν στη συγκέντρωση έργων σε μεγαλύτερες επενδύσεις τα οποία είναι ευκολότερο να χρηματοδοτηθούν και επιτρέπουν τη μεγάλης κλίμακας ανακαίνιση ενοικιαζόμενων σπιτιών. Παρομοίως, το πρόγραμμα Czech PANEL, το Αμοιβαίο Κεφάλαιο Κύπρου και το δανικό KommuneKredit θεωρούνται καλές πρακτικές για τη χρήση δημόσιας χρηματοδότησης για τη μόχλευση πρόσθετων ιδιωτικών επενδύσεων.
Σημειώνεται ότι με τη συνεισφορά των οφελών των ενεργειακών συμβουλευτικών υπηρεσιών, αυτή η ανάλυση παραθέτει τις εμπειρίες των Κάτω Χωρών, της Δανίας, της Τσεχίας, της Αυστρίας και της Γαλλίας.
Σχετικά με τη χρήση φορολογικών κινήτρων για την προώθηση της ανακαίνισης κτιρίων - όπως συνιστάται στη στρατηγική Renovation Wave - το έγγραφο σημειώνει το σύστημα έκπτωσης φόρου στη Γερμανία και τη Δανία και τους χαμηλότερους συντελεστές ΦΠΑ για μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας στη Γαλλία και την Κύπρο και για κόστος εργασιών μόνωσης στις Κάτω Χώρες.
Πολλά κράτη μέλη, όπως η Αυστρία, η Δανία, η Φινλανδία, η Γαλλία, η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο και οι Κάτω Χώρες επικεντρώνονται στη σταδιακή κατάργηση της χρήσης άνθρακα και πετρελαίου για θέρμανση.
Κάθε LTRS αντιμετωπίζει αυτό το ζήτημα δεξιοτήτων και εκπαίδευσης. Για παράδειγμα, η Γαλλία έχει θέσει σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο σύνολο (επαν) εκπαιδευτικών προγραμμάτων στον κατασκευαστικό τομέα, όπου αρκετά διαδικτυακά μαθήματα για ειδικούς ανακαίνισης οδηγούν σε πιστοποιημένα προσόντα. Εναλλακτικά, η Δανία προβλέπει τη δημιουργία ενός κέντρου γνώσης για εξοικονόμηση ενέργειας σε κτίρια για το σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Τέλος, αναφορικά με την ενεργειακή φτώχεια, το έγγραφο σημειώνει την εθνική στρατηγική ενεργειακής φτώχειας της Ισπανίας, με το πρόγραμμα Bono social και το Better Energy Warmer Homes, που παρέχει δωρεάν αναβαθμίσεις ενεργειακής απόδοσης σε σπίτια όπου ο ιδιοκτήτης λαμβάνει πληρωμή κοινωνικής πρόνοιας. Στη Γαλλία, το Εθνικό Παρατηρητήριο Ενεργειακής Φτώχειας (ONPE) παρακολουθεί την ενεργειακή φτώχεια χρησιμοποιώντας μια ετήσια κάρτα αποτελεσμάτων.
Πηγή: Ευρωπαϊκή Επιτροπή