Ένα βήμα πριν από την ανάδειξη αναδόχων βρίσκονται πλέον οι δύο διαγωνισμοί για την ηλεκτρική διασύνδεση της Σαντορίνης, καθώς ολοκληρώθηκε από τον ΑΔΜΗΕ η αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών που είχαν υποβληθεί για την κατασκευή τόσο των καλωδιακών τμημάτων του έργου, όσο και του υποσταθμού που θα εγκατασταθεί στο νησί.
Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, στον διαγωνισμό για τα καλωδιακά τμήματα (υπόγεια και υποβρύχιο), τυπικά και τεχνικά αποδέκτες έγιναν οι προσφορές των εταιρειών Prysmian και Ελληνικά Καλώδια. Στον διαγωνισμό για την κατασκευή του υποσταθμού, από την αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών «πέρασε» η κοινοπραξία των Damco Energy και Xian Electric Engineering.
Το επόμενο και τελικό στάδιο, δηλαδή η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, θα πραγματοποιηθεί έπειτα από 10 ημέρες. Τότε, οι εταιρείες που προκρίθηκαν θα κληθούν να καταθέσουν τις οικονομικές προσφορές του, μέσω των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών που θα διενεργηθούν, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για την επιλογή των αναδόχων.
Στην ολοκλήρωση των τεχνικών αξιολογήσεων αναφέρθηκε χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, από το βήμα του 4ου Invest GR Forum. Όπως πρόσθεσε ο κ. Μανουσάκης, μετά τη δημοπράτηση των έργων που θα «βάλουν στην πρίζα» τη Σαντορίνη, θα ακολουθήσουν οι προκηρύξεις για τις διασυνδέσεις των υπόλοιπων νησιών τα οποία περιλαμβάνονται στη Δ΄ φάση των Κυκλάδων. Εικόνα
Έτοιμη η διασύνδεση το 2023
Η διασύνδεση της Σαντορίνης προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το 2023. Ο διαγωνισμός για τα καλωδιακά τμήματα του έργου έχει προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Σύμφωνα με την προκήρυξη, η μέγιστη προθεσμία αποπεράτωσής τους είναι οι 20 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Ο ανάδοχος θα αναλάβει την πόντιση ενός υποβρύχιου τριπολικού καλωδίου 150kV, μήκους 100 χιλιομέτρων, το οποίο θα εξασφαλίζει την ηλεκτρική «επικοινωνία» του νησιού με τη Νάξο, μέσω της οποίας η Σαντορίνη θα ενταχθεί στο ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Στον διαγωνισμό είχε δώσει επίσης το «παρών» η Nexans.
Ο νέος υποσταθμός GIS 150 kV/ΜΤ αποτελεί τη δεύτερη υποδομή που είναι απαραίτητη για την άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» της Θήρας και τη διασύνδεσή της με το ηλεκτρικό σύστημα. Ο προϋπολογισμός του υποσταθμού ανέρχεται σε 26,2 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ενώ η μέγιστη προθεσμία αποπεράτωσής του είναι οι 20 μήνες. Τεχνικές προσφορές είχαν επίσης υποβάλει η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΒΒ και η εταιρεία Nari Technology.
Χρηματοδότηση από το «Ελλάδα 2.0»
Με τη Δ΄ φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, η οποία κάνει «πρεμιέρα» από τη Σαντορίνη, θα ενταχθούν επίσης στο σύστημα η Μήλος, η Φολέγανδρος και η Σέριφος. Η έχει συνολικό προϋπολογισμό 386 εκατ. ευρώ, ενώ περιλαμβάνει τέσσερις ακόμη υποβρύχιες καλωδιακές διασυνδέσεις (Θήρα -Φολέγανδρος, Φολέγανδρος - Μήλος, Μήλος -Σέριφος, Σέριφος -Λαύριο) και την εγκατάσταση ενός ανάλογου υποσταθμού σε κάθε ένα από τα τρία νησιά. Σκοπός είναι οι διασυνδέσεις των υπόλοιπων νησιών να ολοκληρωθούν το 2024.
Η Δ΄ φάση θα χρηματοδοτηθεί από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0», στο οποίο προβλέπονται 195 εκατ. ευρώ για τα αντίστοιχα έργα, σε συνδυασμό με τη νέα εναέρια γραμμή μεταφοράς Κόρινθος – ΚΥΤ Κουμουνδούρου. Όπως αναφέρεται στο Σχέδιο, οι εν λόγω νησιωτικές διασυνδέσεις θωρακίζουν την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, ενώ παράλληλα αξιοποιούν τις μεγάλες δυνατότητες παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη θαλάσσια επικράτειά μας. Παράλληλα, διευκολύνουν τη μείωση του κόστους ενέργειας, οδηγώντας σε νέες επενδύσεις και θέσεις εργασίας στους ενεργοβόρους κλάδους της οικονομίας.
Κώστας Δεληγιάννης / insider.gr