Εγκρίθηκε από την Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) το νέο Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2020-2029 στο οποίο περιλαμβάνονται οι βασικότερες κατηγορίες έργων του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ).
Σύμφωνα με το νέο, εγκεκριμένο από τη ΡΑΕ, Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (2020-2029) του ΔΕΣΦΑ, η τελική επενδυτική απόφαση (FID), για τα έργα που αναφέρονται παρακάτω, αναμένεται να ληφθεί μέσα στην επόμενη τριετία. Σχετικά με τα υπόλοιπα έργα, για τα οποία δεν γίνεται αναφορά παρακάτω, αυτά αφορούν κυρίως έργα που σχετίζονται με την ανάπτυξη της λειτουργίας του ΔΕΣΦΑ (π.χ.: έργα αναβάθμισης στο SCADA, IT/OT transformation, κ.α.).
Οι συνολικές επενδύσεις αναμένονται στα 300 εκατ. Ευρώ, με τον παρακάτω κατάλογο να περιλαμβάνει έργα που καλύπτουν περίπου το 80% του συνολικού προϋπολογισμού [235,54 εκατ. Ευρώ] και χωρίζονται στις ακόλουθες τέσσερις κατηγορίες.
Έργα ανάπτυξης, απαραίτητα για την αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος μεταφοράς (125 εκατ. Ευρώ)
Τα έργα αυτά περιλαμβάνονται στο στρατηγικό σχεδιασμό του ΔΕΣΦΑ για την αποσυμφόρηση του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), την αύξηση της αποδοτικότητας και ευελιξίας του συστήματος και των Χρηστών.
Σταθμός Συμπίεσης στην Αμπελιά (65 εκατ. Ευρώ), Αναβάθμιση του Σταθμού
Συμπίεσης στη Νέα Μεσήμβρια (15 εκατ. Ευρώ), Booster Compressor Station
(€30M), Σταθμός Συμπίεσης στους Κήπους και Ρυθμιστικός Σταθμός στην
Κομοτηνή (15 εκατ. Ευρώ).
Έργα εγκατάστασης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) μικρής κλίμακας (Small Scale LNG) (40,5 εκατ. Ευρώ)
Τα έργα αυτά αποτελούν μέρος των απαραίτητων βημάτων για την υιοθέτηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως ναυτιλιακό καύσιμο στην Ανατολική Μεσόγειο, καθιστώντας την Ελλάδα κεντρικό σημείο για την προμήθεια και διανομή υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Νοτιοανατολική Ευρώπη. Επιπλέον, μέσα από τα συγκεκριμένα έργα θα είναι δυνατή η χρήση του φυσικού αερίου σε περιοχές που είναι απομακρυσμένες από το ΕΣΜΦΑ.
Προβλήτα υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) μικρής κλίμακας (Small
Scale LNG Jetty) στον Τερματικό Σταθμό ΥΦΑ στο νησί της Ρεβυθούσας (34
εκατ. Ευρώ), Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων υγροποιημένου φυσικού
αερίου (ΥΦΑ) (Truck Loading Station) (6,5εκατ. Ευρώ).
Διασύνδεση Ελλάδας – Β. Μακεδονίας (Αγωγός Νέας Μεσημβρίας - Εύζωνες / Γευγελή και Μετρητικός σταθμός) (48 εκατ. Ευρώ)
Το συγκεκριμένο έργο στοχεύει στη διασύνδεση των συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας και πρόκειται να συμβάλει στην περαιτέρω διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας για τη Βόρεια Μακεδονία, αυξάνοντας τη χρήση των υποδομών του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και να συνεισφέρει στην αποδοτικότερη λειτουργία του συστήματος.
Έργα Ανάπτυξης για την προμήθεια φυσικού αερίου σε νέες περιοχές (22,04 εκατ. Ευρώ)
Τα συγκεκριμένα έργα θα επιτρέψουν τη σύνδεση νέων Χρηστών στο σύστημα μεταφοράς, προμηθεύοντας με φυσικό αέριο περιοχές, όπου το φυσικό αέριο δεν έχει φτάσει ακόμα, επεκτείνοντας το σύστημα μεταφοράς του ΔΕΣΦΑ και αυξάνοντας τη χρήση του φυσικού αερίου:
Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στην Καβάλα (2,01 εκατ. Ευρώ),
Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στη Λειβαδιά (1,98 εκατ. Ευρώ),
Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στον Περδίκκα Εορδαίας (3 εκατ. Ευρώ),
Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στo Άσπρος (3 εκατ. Ευρώ),
Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός στην Πόρια (2 εκατ. Ευρώ), Σταθμός
Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου (CNG) στην περιοχή της Πόριας (1 εκατ.
Ευρώ).
Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός AdG III (2 εκατ. Ευρώ), Σταθμός CNG της ΔΕΠΑ στην Κομοτηνή (1,3 εκατ. Ευρώ), Σταθμός CNG της ΔΕΠΑ στην Τρίπολη (2,35 εκατ. Ευρώ), Σύνδεση με την Kavala Oil (3,4 εκατ. Ευρώ).