Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει τον καθορισμό ποσοστώσεων έτσι ώστε να «αναγκάσει» τις αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν περισσότερο βιοκαύσιμα, καθώς επιδιώκει να περιορίσει τις κλιματικές επιπτώσεις που προέρχονται από τον τομέα της αεροπορίας.
Μπορεί η κρίση του κορωνοϊού να έχει επιφέρει μείωση στις εκπομπές από τα αεροπορικά ταξίδια, όμως μεταξύ του 2013 και 2019 οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αυξάνονταν χρόνο με το χρόνο από πτήσεις εντός της Ευρώπης.
Μάλιστα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο τομέας της αεροπορίας είναι ακόμα πολύ μακριά έτσι ώστε να επιτύχει το στόχο της ΕΕ για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Για να αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο ζήτημα, η Επιτροπή σκοπεύει να ωθήσει τις αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν καύσιμα χαμηλότερου άνθρακα - όπως είναι προηγμένα υγρά βιοκαύσιμα και τα καύσιμα που παράγονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, στη θέση της κηροζίνης.
Σε μια διαβούλευση που ξεκίνησε την Τετάρτη, η Επιτροπή καθόρισε τις επιλογές για το τι πρέπει να πράξει, συμπεριλαμβανομένου του καθορισμού ποσοστώσεων στις αεροπορικές εταιρείες για να χρησιμοποιούν ένα ορισμένο ποσοστό βιοκαυσίμων και μια υποχρέωση προς τη βιομηχανία καυσίμων για να παράγει ένα ελάχιστο ποσοστό αυτών.
Άλλες επιλογές περιλαμβάνουν ένα ευρωπαϊκό σύστημα συναλλαγών για πιστώσεις καυσίμων με βάση τον άνθρακα, ευρωπαϊκές προσφορές για τη βιώσιμη παραγωγή καυσίμων ή ένα νέο σύστημα διαπίστευσης «πράσινων αεροπορικών εταιρειών».
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι τα βιοκαύσιμα αποτελούν ένα μικρό ποσοστό της τάξης του 0,05% της κατανάλωσης καυσίμων στις αεροπορικές εταιρείες στην ΕΕ, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους τους σε σύγκριση με τη συμβατική κηροζίνη.
Η Επιτροπή ανέφερε ότι ο φόρος κηροζίνης είναι μια επιλογή για την επίτευξη του στόχου της και αναγνώρισε ότι η έλλειψη τέτοιου φόρου συνέβαλε στη διαφορά της τιμής μεταξύ των βιοκαυσίμων και της κηροζίνης.
Τέλος, κράτη-μέλη, συμπεριλαμβανομένων των Κάτω Χωρών, της Γερμανίας, της Γαλλίας, του Βελγίου και της Δανίας, ζήτησαν την επιβολή φόρου στην αεροπορία για να αντιμετωπιστούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις του τομέα, κάτι που όμως είναι δύσκολο να εφαρμοστεί, καθώς οι φόροι της ΕΕ θα πρέπει να συμφωνηθούν ομόφωνα και ως εκ τούτου υπάρχει περιθώριο μόνο για μια χώρα να ασκήσει βέτο.
Πηγή: Reuters