Οι πρώτες εταιρείες που θα αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες της εισόδου του αζέρικου φυσικού αερίου που θα έρχεται μέσω του αγωγού TAP, είναι η ΔΕΠΑ και η κρατική βουλγαρική BEH.
Αυτές οι δύο επιχειρήσεις ήταν κι εκείνες, σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, που συμμετείχαν στην πρώτη δημοπρασία του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) για την κατανομή της χωρητικότητας στο σημείο διασύνδεσης του εθνικού αγωγού με τον TAP. Ως γνωστόν, στη Νέα Μεσημβρία της Θεσσαλονίκης είναι το σημείο όπου τα δύο συστήματα φυσικού αερίου «κουμπώνουν» μεταξύ τους, προκειμένου ποσότητες του καυσίμου που θα έρχονται από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν μέσω του TAP να διοχετεύονται στο ελληνικό δίκτυο και στην εγχώρια αγορά.
Η ΔΕΠΑ, κατά τις πηγές, είναι η ελληνική εταιρεία η οποία ουσιαστικά ενεργοποίησε τη σύμβαση που είχε κάνει πριν από επτά χρόνια με την αζέρικη Socar και η συμφωνία προέβλεπε προμήθεια 1 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως.
Η δεύτερη εταιρεία που δέσμευσε χώρο στο σημείο της διασύνδεσης του ΕΣΦΑ με τον TAP είναι η Bulgarian Energy Holding. Σύμφωνα με πληροφορίες, η βουλγαρική εταιρεία δεν αποκλείεται να θέλει να πουλήσει εντός της ελληνικής αγοράς φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν.
Οι δημοπρασίες του ΔΕΣΦΑ διεξάγονται στο ηλεκτρονικό υπόβαθρο δημοπρασιών PRISMA και αφορούν στο πρώτο, δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του έτους 2021. Η πρώτη δημοπρασία ολοκληρώθηκε επιτυχώς με το 99,96% της χωρητικότητας που διατέθηκε να έχει κατανεμηθεί σε χρήστες, οι οποίοι όπως προαναφέρθηκε είναι οι ΔΕΠΑ και BEH.
Η σύνδεση του ΕΣΦΑ με τον TAP αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του μήνα. Η εμπορική λειτουργία του νέου αγωγού αναμένεται περί τα τέλη του χρόνου.
Τότε το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου θα διασυνδεθεί με μια από τις μεγαλύτερες αγορές φυσικού αερίου στην Ευρώπη, αυτή της Ιταλίας, επίσης συνδεδεμένη με τη Βόρεια Ευρώπη μέσω της Ελβετίας και της Γερμανίας, αναβαθμίζοντας τον ρόλο της χώρας στο περιφερειακό ενεργειακό τοπίο.
Σύντομα, τόσο η Ελλάδα όσο και η ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης θα συνδεθούν με τον αγωγό ΤΑΝΑΡ και την ιταλική αγορά φυσικού αερίου, της οποίας η ετήσια κατανάλωση φτάνει τα 75,4 bcm φυσικού αερίου (στοιχεία για το 2019).
Συντάκτης Χρήστος Κολώνας, Πηγή euro2day.gr