Επιστολή προς το Υπουργείο Ενέργειας απέστειλε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας, έπειτα από την ανακοίνωση της Μετάθεση της Ημερομηνίας Ανακοίνωσης Χρεώσεων Προμήθειας.
Στην ανακοίνωση αναφέρεται:
Μόλις μία εβδομάδα μετά την τροπολογία σχετικά με τη ρήτρα αναπροσαρμογής, η πραγματικότητα ήρθε να ανατρέψει τις προθέσεις του Νομοθέτη. Ο Σύνδεσμός μας είχε από την πρώτη στιγμή αναφέρει ότι, σε τόσο ευμετάβλητες συνθήκες, η οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι απολύτως ανασφαλής και το μόνο αποτέλεσμα που έχει είναι να αυξάνει τις τιμές ενέργειας λόγω των πολύ υψηλών ασφαλίστρων κινδύνου (risk premium), που πρέπει να πληρωθούν από τους προμηθευτές. Ιδίως οι μακροχρόνιες προβλέψεις, για σχεδόν δύο μήνες μπροστά, δημιουργούν ακόμα υψηλότερο κόστος, εφόσον ο κίνδυνος των margin calls δρα πολλαπλασιαστικά επί των ήδη υψηλών ασφαλίστρων.
Ο Σύνδεσμός μας καλεί το Υπουργείο να επανεξετάσει τις προβλέψεις του προσφάτως ψηφισθέντος άρθρου 138 (Νόμος 4951/2022), ιδίως αναφορικά με την τιμολόγηση των τελικών πελατών βάσει προβλεπόμενων τιμών, πρακτική που εκ των πραγμάτων αυξάνει τα τελικά τιμολόγια προμήθειας λόγω του πολύ υψηλού ασφάλιστρου κινδύνου.
Επιπρόσθετα, επισημαίνουμε και πάλι την επιτακτική ανάγκη λήψης μέτρων για την ενίσχυση της ρευστότητας των ενεργειακών αγορών και την προστασία της ακεραιότητας του κλάδου, μέτρα τα οποία προβλέπονται με σαφήνεια στο σχέδιο «REPowerEU» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αντιμετώπιση των «έκτακτων και απρόβλεπτων περιστάσεων» της ενεργειακής κρίσης και του υπαρκτού κινδύνου πλήρους αποσταθεροποίησης της αγοράς ενέργειας με δυσμενείς επιπτώσεις για το σύνολο των καταναλωτών και της οικονομίας.
Υπενθυμίζονται οι βασικές προτάσεις του ΕΣΠΕΝ:
1. Δυνατότητα διακανονισμού της καταβολής των ρυθμιζόμενων χρεώσεων στους Διαχειριστές μέσω εκ νέου αναγνώρισης από τη ΡΑΕ της σκοπιμότητας θέσπισης μέτρων έκτακτου χαρακτήρα.
2. Οικονομικά αποδοτική διαχείριση των χρημάτων που χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση των αυξήσεων στις τιμές φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού, κατά τρόπο που συμβάλει τόσο στην ενίσχυση των καταναλωτών όσο και στην ανάσχεση της διόγκωσης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και των σχετικών επισφαλειών των Προμηθευτών.
3. Προκαταβολή τουλάχιστον σε ποσοστό 75%, του εκτιμώμενου ποσού των επιδοτήσεων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου εκάστου μήνα εφαρμογής του μέτρου ή εκκαθάριση των επιδοτούμενων ποσών σε εβδομαδιαία βάση.
4. Χορήγηση ρευστότητας μέσω της παροχής κρατικών εγγυήσεων για τον βραχυπρόθεσμο δανεισμό των Προμηθευτών από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, για όσο διάστημα διαρκέσει η κρίση.
5. Σαφή ρύθμιση του πλαισίου που αφορά την αλλαγή Προμηθευτή ενέργειας και τη διεκδίκηση εκ μέρους των Προμηθευτών των ληξιπρόθεσμων οφειλών (τέως) πελατών τους.
Ο Σύνδεσμος μας, οι Εταιρείες-Μέλη του οποίου εκπροσωπούν περισσότερους από 1,5 εκ. καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, λαμβάνοντας υπόψη τις πραγματικές συνθήκες, διατυπώνει προτάσεις για την κατά το δυνατόν αποτελεσματικότερη διαχείριση της πρωτόγνωρης αυτής ενεργειακής κρίσης, με στόχο τόσο τη στήριξη των καταναλωτών όσο και την προστασία της ακεραιότητας της ενεργειακής αγοράς.