Ειδικότερα, η σημερινή συγκυρία της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης που ανέκυψε από τις αναταραχές στην ομαλή διανομή φυσικού αερίου και άλλων παραδοσιακών μορφών καυσίμων, κάνει επιτακτικότερη την άμεση υιοθέτηση λύσεων και τεχνολογιών κίνησης που βασίζονται αποκλειστικά σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Σύμφωνα με την ΑΒΒ, η τάχιστη απεξάρτηση των μεταφορών από τους θερμικούς κινητήρες υγρών και αέριων ορυκτών καυσίμων, αποδεικνύεται μονόδρομος για την ομαλή οικονομική ανάπτυξη κυρίως στην Ευρώπη.
Με δεδομένες τις νέες τεχνολογικές καινοτομίες που παρουσιάζονται σχεδόν καθημερινά, η ηλεκτροκίνηση δείχνει να αποτελεί «μονόδρομο» για την αυτοκινητοβιομηχανία. Ωστόσο, τα βαρέα οχήματα φαίνεται να είναι εκείνα που παρουσιάζουν μία ιδιαίτερη πρόκληση. Παρότι αποτελούν μόλις το 1% του συνολικού στόλου οχημάτων, είναι υπεύθυνα για ένα δυσανάλογα υψηλό ποσοστό 25% των παγκόσμιων εκπομπών ρύπων. Η τεχνολογία έχει κάνει σημαντικά βήματα προς την εξάλειψη αυτού του ποσοστού, όμως απαιτείται και η σύμπραξη άλλων παραγόντων, όπως κατασκευαστές οχημάτων, πάροχοι υποδομών και κυβερνήσεις, ώστε να καταστήσουμε όλοι μαζί τις ηλεκτρικές μετακινήσεις βαρέως τύπου προσιτές, εύκολες και βιώσιμες.
Προβληματισμοί που ανακύπτουν
Έντονες συζητήσεις γίνονται γύρω από τη αειφορία των ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίες συνοψίζονται στην κατασκευή αυτοκινήτων, στο είδος των καυσίμων (θερμικά ή μπαταρία) για τις μεταφορές και τις εκπομπές κατά την οδήγηση.
Τα έως τώρα δεδομένα δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) είναι συνολικά περισσότερο αειφόρα από τα συμβατικά (ICE - κινητήρες εσωτερικής καύσης) και συνεχώς βελτιώνονται. Επίσης, σύμφωνα με έρευνα του Transport and Environment τα ηλεκτρικά φορτηγά είναι ήδη πιο αποδοτικά ενεργειακά σε σχέση με τα αντίστοιχα ντίζελ, ενώ αν το ηλεκτρικό δίκτυο περιελάμβανε μόνο ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, τα ηλεκτρικά φορτηγά θα λειτουργούσαν με μηδενικές εκπομπές και θα χρησιμοποιούσαν λιγότερη από τη μισή ενέργεια που χρησιμοποιούν τα ντίζελ.
Παρά το αυξημένο πλεονέκτημα αναφορικά με τη βιωσιμότητα, η αρχική κεφαλαιουχική δαπάνη για την αγορά ηλεκτρικών φορτηγών και το αντίστοιχο κόστος λειτουργίας αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για εταιρείες logistics με περιορισμένες δυνατότητες. Η διεθνής δημόσια χρηματοδότηση θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο για την υπέρβαση τέτοιων φραγμών. Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα NextGenerationEU, για παράδειγμα, θα αφιερώσει το 25% του προϋπολογισμού ανάκαμψης των 750 δισεκατομμυρίων ευρώ σε έργα απαλλαγής από τον άνθρακα, με τις βιώσιμες υποδομές και τις ηλεκτρικές μεταφορές να βρίσκονται στην κορυφή των προτεραιοτήτων του.
Ένα ακόμα εμπόδιο στον εξηλεκτρισμό των στόλων αποτελεί μία διάχυτη ανασφάλεια σε σχέση με την αυτονομία. Στην πραγματικότητα όμως, μέχρι το 2025, η αυξημένη πυκνότητα της μπαταρίας θα επιτρέπει σε ένα φορτηγό 40 τόνων να διανύσει 400 km με μία μόνο φόρτιση. Επιπλέον, η ταχύτητα φόρτισης αναμένεται να είναι ακόμα μεγαλύτερη. Έτσι, ενώ κάποτε χρειαζόταν περίπου 2,5 ώρες για φόρτιση ενός ηλεκτρικού φορτηγού βαρέως τύπου, με τους γρήγορους φορτιστές, η όλη διαδικασία μετατρέπεται σε ένα τυπικό διάλειμμα (45 λεπτά για κάθε 4,5 ώρες οδήγησης). Μέχρι το τέλος του έτους, οι νέοι σταθμοί φόρτισης μεγαβάτ θα καταστήσουν τη φόρτιση ακόμη πιο γρήγορη. Μάλιστα, η ABB ήταν αυτή που παρουσίασε τον ταχύτερο φορτιστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο. Ο νέος της φορτιστής Terra 360 έχει μέγιστη ισχύ 360 kW και μπορεί να φορτίσει πλήρως οποιοδήποτε ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε 15 λεπτά ή λιγότερο, καλύπτοντας τις διαφορετικές ανάγκες των χρηστών ηλεκτρικών οχημάτων, είτε χρειάζονται γρήγορη φόρτιση, είτε θέλουν απλά να γεμίσουν λίγο τη μπαταρία τους.
Το παράδειγμα της Νορβηγίας
Η Νορβηγία, θα γίνει η πρώτη χώρα που θα στραφεί εξ ολοκλήρου στις ηλεκτροκίνητες μεταφορές, με αιχμή τον φιλόδοξο εθνικό στόχο για μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% από το 1990 έως το 2030 και την πώληση αποκλειστικά αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών έως το 2025. Αυτές οι πολιτικές υποστηρίζονται από κίνητρα για τους οδηγούς ηλεκτρικών οχημάτων, όπως φοροαπαλλαγές αγοράς, μειωμένα διόδια και ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Η χώρα έχει επίσης επενδύσει σε ένα στρατηγικό δίκτυο ταχυφορτιστών υψηλής ισχύος.
Μήπως ήρθε η ώρα η Νορβηγία να γίνει ο κανόνας και όχι η εξαίρεση; Έχουμε στο πλευρό μας την τεχνολογία και την παγκόσμια δημόσια αναγνώριση της κλιματικής κρίσης. Είναι οι κυβερνήσεις έτοιμες να δράσουν; Έχουμε όλα όσα χρειαζόμαστε;
Η ABB στηρίζει έμπρακτα τη μετάβαση σε μία εποχή με μηδενικές εκπομπές άνθρακα
Η ABB αναγνωρίζει ότι η επιτυχής μετάβαση στην αειφόρο ηλεκτρική κινητικότητα είναι πιο σημαντική από ποτέ. Ιδιαίτερα σήμερα, η απεξάρτηση των στόλων ιδιωτικών και επαγγελματικών οχημάτων από τα υγρά και αέρια ορυκτά καύσιμα, εμφανίζει μια επιτακτική αναγκαιότητα. Για περισσότερο από έναν αιώνα, η ΑΒΒ προάγει την εξέλιξη στην τεχνολογία ηλεκτρικών υποδομών και οδηγεί τις εξελίξεις προς το μέλλον μιας κινητικότητας μηδενικών εκπομπών και σχεδιάζει λύσεις ηλεκτροκίνησης για αειφόρες μεταφορές, που εκτείνονται από απλούς οικιακούς φορτιστές EV, μέχρι αμαξοστάσια στόλων ηλεκτρικών οχημάτων με εναέρια φόρτιση ηλεκτρικών λεωφορείων και φορτηγών, έως φορτιστές υψηλής ισχύος για τους σταθμούς φόρτισης των αυτοκινητοδρόμων του μέλλοντος.
Στην πορεία της για την επίτευξη των φιλόδοξων περιβαλλοντικών στόχων της, η εταιρεία δεσμεύεται να μετατρέψει σε ηλεκτροκίνητο τον στόλο των οχημάτων της και να λαμβάνει από ανανεώσιμες πηγές το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας στις εγκαταστάσεις της έως το 2030, καθώς επίσης και να εδραιώσει ενεργειακά αποδοτικούς στόχους, με συστηματική χρήση μεθόδων διαχείρισης ενέργειας.
Πιο συγκεκριμένα, η ABB έχει δεσμευτεί να χρησιμοποιεί στις εγκαταστάσεις της 100% ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια έως το 2030. Επιπλέον, έχει αναλάβει να καθορίσει στόχους ενεργειακής αποδοτικότητας και να συνεχίσει να αναπτύσσει συστήματα διαχείρισης ενέργειας στις εγκαταστάσεις της εταιρείας. Ήδη σήμερα, περισσότερες από 100 εγκαταστάσεις της εταιρείας καλύπτονται από πιστοποιημένα συστήματα διαχείρισης ενέργειας. Τέλος, η ABB έχει υποσχεθεί να εντάξει στον στόλο της περισσότερα από 10.000 ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030. Ήδη στη Σουηδία έχει αρχίσει να μετατρέπει τα 700 εταιρικά οχήματά της σε ηλεκτρικά, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο ανακοίνωσε πέρυσι ότι θα αντικαταστήσει πάνω από 500 εταιρικά οχήματα με ηλεκτρικά έως το 2025. Στην Ελλάδα, η αξιοποίηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, των πρώτων ηλεκτροκίνητων οχημάτων τύπου van για τις παραδόσεις στα καταστήματα των πελατών της είναι γεγονός και σηματοδοτεί μια νέα, πιο βιώσιμη εποχή.
Η ABB ενισχύει το μέλλον της ηλεκτροκίνησης και ευελπιστεί να ανοίξει το δρόμο και σε άλλες εταιρείες να ακολουθήσουν το παράδειγμα της για αειφόρο ανάπτυξη.