Μείζον θέμα αποτελεί το πώς θα περιοριστεί ο ενεργειακός τουρισμός και οι στρατηγικοί κακοπληρωτές που μπορούν να μετακινούνται από πάροχο σε πάροχο αφήνοντας πίσω τους χρέη.
Μάλιστα σύμφωνα με εκτιμήσεις το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε όλους τους προμηθευτές φτάνει τα 4,5 δις. ευρώ εκ των οποίων σχεδόν το 1/3 αντιστοιχεί σε παλιά ανεξόφλητα χρέη στη ΔΕΗ που δεν μπορούν να αποπληρωθούν αφού συμπεριλαμβάνονται σε αυτά και εταιρείες που έχουν κλείσει.
Την περασμένη Παρασκευή το ζήτημα της αναμόρφωσης του Κώδικα Προμήθειας και ειδικότερα του άρθρου 42 βρέθηκε στο επίκεντρο ευρείας σύσκεψης μεταξύ εκπροσώπων των προμηθευτών προκειμένου να καταλήξουν σε μια κοινά αποδεκτή πρόταση που έχει ζητηθεί από τη ΡΑΑΕΥ ώστε στη συνέχεια να κάνει την εισήγησή της στον υπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος.
Βασικό μέλημα είναι η συμβατότητα του Κώδικα με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα μετακίνησης από πάροχο σε πάροχο.
Βάση της πρότασης των προμηθευτών αναμένεται να αποτελέσει, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ο Κώδικας Προμήθειας Φυσικού Αερίου.
Πρόκειται για έναν κώδικα μεταγενέστερο και πιο σύγχρονο από τον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρισμού, ακολουθείται χωρίς προβλήματα σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις των καταναλωτών χωρίς να υπάρχει παράλληλα συσσώρευση δυσθεώρητων χρεών.
Η πρόταση που διαμορφώνεται μπορεί να «πατήσει» πάνω στον Κώδικα Προμήθειας Φυσικού Αερίου και να καταρτιστεί αναλόγως με τις όποιες διαφοροποιήσεις χρειάζονται.
Με βάση τον Κώδικα Προμήθειας η αλλαγή προμηθευτή επιτρέπεται μετά από έγγραφη καταγγελία της σύμβασης είτε από τον καταναλωτή είτε από τον νέο προμηθευτή μετά από έγγραφη εξουσιοδότηση του καταναλωτή. Επίσης αναφέρεται ότι η ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών δεν εμποδίζει την άσκηση του δικαιώματος αλλαγής προμηθευτή με την επιφύλαξη συγκεκριμένων προϋποθέσεων, και ειδικότερα:
-Αν δεν έχει προηγουμένως εξοφλήσει ολοσχερώς τις τυχόν ληξιπρόθεσμες οφειλές του προς τον παλαιό προμηθευτή
-αν δεν έχει προηγουμένως προβεί σε διακανονισμό των οφειλών του προς τον παλαιό προμηθευτή
-αν ο νέος προμηθευτής δεν έχει αναδεχθεί την ληξιπρόθεσμη οφειλή του πελάτη.
Επιπλέον οι προμηθευτές θεωρούν ότι πρέπει να αξιοποιηθεί επαρκώς το σύστημα Θαλλής που διαθέτει ο ΔΕΔΔΗΕ ώστε να υπάρχει επισήμανση των αριθμών παροχής που έχουν οφειλές, έτσι ώστε να γνωρίζουν εάν οι καταναλωτής με τον οποίο συνάπτουν σύμβαση έχει οφειλές στον προηγούμενο. Όσο δε για το ύψος των οφειλών αυτές θα πρέπει να είναι γνωστές στους προμηθευτές από ένα ύψος και πάνω.