Μπορεί εδώ και 13 μήνες η κυβέρνηση να έχει ζητήσει μείωση της κατανάλωσης σε ποσοστό 10% από όλο τον δημόσιο τομέα, τους φορείς του και τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ βαθμού, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ενεργειακή κρίση, αλλά και να μειωθεί το κόστος της ενέργειας για τον κρατικό προϋπολογισμό, ωστόσο το κόστος αντί τελικά να μειωθεί, αυξήθηκε!
Σύμφωνα με το προσχέδιο προϋπολογισμού 2024 οι επιπλέον δαπάνες των φορέων της Κεντρικής Διοίκησης για ηλεκτρική ενέργεια και καύσιμα το 2023, ξεπεράσαν κατά 132 εκατ. ευρώ εκείνες που είχαν προϋπολογιστεί. Δηλαδή ξεπεράσαν το 1,1 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται πως προ δεκαμήνου με την (Αριθμ. οικ. 2/186981/ΔΛΤΠ) απόφαση του υπουργείου Οικονομικών είχε δοθεί στη ΔΕΗ χρηματική προκαταβολή ύψους 99,3 εκατ. ευρώ έναντι των συνολικών υποχρεώσεων για τη χρήση έτους 2023 για δαπάνη εξόφλησης λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, στους οποίους μεταβιβάζονται πόροι από τον κρατικό προϋπολογισμό, συμπεριλαμβανομένων των κεντρικών αυτοτελών πόρων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α ́ και Β’ βαθμού. Το ποσό της χρηματικής προκαταβολής είχε προσδιοριστεί με βάση το ύψος της αντίστοιχης συνολικής δαπάνης του προηγούμενου έτους των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης μειωμένο κατά το ποσό της έκπτωσης (για τις εγκαταστάσεις χαμηλής τάσης έκπτωση 7% και για τις εγκαταστάσεις μέσης τάσης 2%) που αναλογεί στην αξία προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.
Φθάσαμε λοιπόν στην υπέρβαση των 132 εκατ. ευρώ παρά το ότι με κοινή υπουργική απόφαση που είχε εκδοθεί πριν από 15 μήνες η κυβέρνηση είχε ζητήσει εξοικονόμηση της τάξεως του 10% από όλο τον δημόσιο τομέα, τους φορείς του και τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης Α΄ και Β΄ βαθμού, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ενεργειακή κρίση, αλλά και να μειωθεί το κόστος της ενέργειας για τον κρατικό προϋπολογισμό.
Οι 2.495 φορείς του Δημοσίου δεν έδειξαν επιμέλεια στην εξοικονόμηση ενέργειας, παρά τα μέτρα επιβράβευσης και ποινής που είχε θεσπίσει η κυβέρνηση και τα οποία προέβλεπαν τα εξής:
-Για όσο καιρό ένας φορέας δεν εφαρμόζει, διοικητικά, την ΚΥΑ περί εξοικονόμησης ενέργειας, δεν θα αξιολογούνται αιτήματα για ενισχύσεις από το τακτικό και ειδικό αποθεματικό ή και για πρόσθετη χρήση ταμειακών διαθεσίμων φορέων, τόσο για την κάλυψη του επιπλέον ενεργειακού κόστους όσο και για άλλες έκτακτες δαπάνες, μη αναγκαστικού χαρακτήρα.
-Για την Τοπική Αυτοδιοίκηση η εξοικονόμηση ενέργειας, κατά 10%, αποτελούσε δεσμευτικό στόχο, ειδικά στον οδοφωτισμό. Όπου ο στόχος δεν πιανόταν, το Κράτος δεν ενίσχυε οικονομικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση για τους λογαριασμούς ενέργειας.
-Για αξιόλογο αριθμό δημόσιων υπηρεσιών που έχουν κρίσιμες λειτουργίες προβλέφθηκε σύστημα μπόνους προς τους υπαλλήλους αυτών των υπηρεσιών, που θα έπιαναν τους στόχους.
-Όσες υπηρεσίες πετύχαιναν 15% στην εξοικονόμηση ενέργειας, δηλαδή 5% παραπάνω του στόχου, θα λάμβαναν ενίσχυση με αυτό το 5% επιπλέον. Αυτό, δηλαδή, που θα εξοικονομούσαν, το επιπλέον 5%, θα το λάμβαναν στον προϋπολογισμό τους, του 2024, είτε μέσω του αποθεματικού είτε -αν έγκαιρα το κάνουν- μέσω των τακτικών δαπανών. Η βασική προϋπόθεση σε σχέση με αυτή τη στοχοθεσία, ήταν να μην υπάρχουν σημαντικές αλλαγές στις πραγματικές ενεργειακές ανάγκες του φορέα.
Τελικά, τα μέτρα αυτά δεν εφαρμόσθηκαν από πολλούς φορείς του Δημοσίου με συνέπεια και δεν υπήρξε η εξοικονόμηση ενέργειας που προσδοκούσε η κυβέρνηση. Το ζητούμενο είναι εάν θα επιδειχθεί αυστηρότητα το επόμενο διάστημα, ώστε να εμπεδωθεί η ανάγκη για ενεργειακή εξοικονόμηση.