Ο κανονισμός της ΕΕ για τις κατευθυντήριες γραμμές για τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές έχει εισαγάγει τη διασυνοριακή κατανομή κόστους (Cross Border Cost Allocation-CBCA) ως ρυθμιστικό εργαλείο για τη διευκόλυνση της υλοποίησης έργων κοινού ενδιαφέροντος.
Αν Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ δεν μπορέσουν μέσα σε έξι μήνες να συμφωνήσουν στο θέμα αυτό, τότε έχουν τη δυνατότητα να απευθυνθούν στον Οργανισμό Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER) προκειμένου να καθορίσει τη διασυνοριακή κατανομής κόστους.
Ωστόσο, αυτό μπορεί να μην είναι απαραίτητο καθώς ο Οργανισμός Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας έχει εδώ και τρείς μήνες εγκρίνει σύσταση για καλές πρακτικές που λειτουργούν τροχιοδεικτικά για τις εν λόγω συμφωνίες.
Η υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης EuroAsia Interconnector έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο και βρίσκεται στο τελικό στάδιο για έναρξη εργασιών κατασκευής.
H διασφάλιση των χρονοδιαγραμμάτων προμήθειας και εγκατάστασης των υποθαλάσσιων καλωδίων υψηλής τάσης ηλεκτρισμού από τη γαλλικη-νορβηγική εταιρεία Nexans και της κατασκευής του σταθμού μετατροπής από την εταιρεία Siemens aποτελεί πρώτη προτεραιότητα.
Το θετικό είναι πως η ανάθεση της σύμβασης του σταθμού ηλεκτρικής μετατροπής στη Siemens Energy διασφαλίζει το κρίσιμο θέμα της διαλειτουργικότητας στο συνολικό σύστημα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ - Κύπρου - Κρήτης – Αττικής (η Siemens Energy αποτελεί τον κοινό κατασκευαστή των σταθμών μετατροπής στην Κρήτη και την Αττική).
Ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας της Ελλάδας (ΑΔΜΗΕ) που είναι ο φορέας υλοποίησης εξασφάλισε χορηγία από την ΕΕ και συγκεκριμένα τον Connecting Europe Facility (CEF), τον οποίο διαχειρίζεται ο Εκτελεστικός Οργανισμός για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA) ύψους 657,9 εκατ. ευρώ. Επιπρόσθετα, το έργο συμπεριλήφθηκε από την Κυπριακή Δημοκρατία στο σχέδιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) και εγκρίθηκε η χρηματοδότησή του με ποσό ύψους 100 εκατ. ευρώ. Ως εκ τούτου η εξασφάλιση συνολικής επιχορήγησης της υλοποίησης του έργου κατά περίπου 50% του κόστους κατασκευής έχει επιτευχθεί. Για το υπόλοιπο ποσό, ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε στην εξασφάλιση δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ΕΤΕπ, και κρατικούς εξαγωγικούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς.