Για τελευταία φορά ανακοινώθηκαν χθες από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας οι επιδοτήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος. Από τον επόμενο μήνα η λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας μπαίνει σε μια νέα κανονικότητα μετά από ενάμιση χρόνο που διήρκησαν τα έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.
Το νέο τοπίο με τους λογαριασμούς ρεύματος, αν και πλήρως νομοθετικά ρυθμισμένο, είναι θολό προκαλώντας σύγχυση στους καταναλωτές και πολύ περισσότερο όταν οι πολύχρωμοι λογαριασμοί και ιδιαίτερα το «πράσινο» τιμολόγιο αποτελεί σημείο αντιπαράθεσης μεταξύ των ιδιωτών προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ.
Παρέμβαση ΡΑΑΕΥ για τις επιστολές
Έως αργά το μεσημέρι σήμερα αναμένεται οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας να ανακοινώσουν τις παραμέτρους προσδιορισμού του «πράσινου» τιμολογίου όχι όμως και την τελική τιμή καταναλωτή, ενώ το πρωί της Δευτέρας έχουν κληθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε σύσκεψη με αφορμή τις περίφημες επιστολές που στέλνουν στους πελάτες τους και οι οποίες από το υπουργείο αντιμετωπίζονται ως προσπάθεια υπονόμευσης του θεσμοθετημένου τιμολογίου. Σημειώνεται ότι τα πρώτα ενημερωτικά σημειώματα που έχουν λάβει καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας, τους παροτρύνουν υπέρ του κίτρινου τιμολογίου και κατά του πράσινου.
Η πρόσκληση προς τους προμηθευτές έγινε για το πρωί της Δευτέρας, οπότε σύμφωνα με πηγές θα γίνει μια κατ΄αρχήν συζήτηση επί των επιστολών. Αντικείμενο της ΡΑΑΕΥ είναι να ελέγξει εάν οι υπολογισμοί των προμηθευτών είναι λανθασμένοι ή όχι και να κρίνει εάν οι επιστολές είναι παραπλανητικές για τους καταναλωτές. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί κάτι τέτοιο έχει το δικαίωμα να καλέσει τον εκάστοτε προμηθευτή μεμονωμένα σε επίσημη ακρόαση.
Πάντως από την πλευρά τους οι προμηθευτές υπογραμμίζουν ότι οι επιστολές όχι μόνο δεν είναι παράνομες αλλά αντίθετα αποτελούν υποχρέωση τους για την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών. Μάλιστα σημειώνουν ότι η ενημέρωση προφανώς και επιτυγχάνεται μέσω παραδειγμάτων όπως άλλωστε έχουν δείξει και σχετικές έρευνες. Τα παραδείγματα που περιλαμβάνονται στις επιστολές των παρόχων έχουν γίνει με βάση τα στοιχεία του Νοεμβρίου. Δηλαδή έχουν διαμορφώσει «πράσινο» αλλά και κίτρινο «τιμολόγιο» με τις πραμέτρους που θα υιοθετούσαν εάν το νέο σύστημα ίσχυε από την 1η Δεκεμβρίου. Ως εκ τούτου θεωρούν ότι ενεργούν στο πλαίσιο των νόμιμων υποχρεώσεων τους και με γνώμονα την καλύτερη ενημέρωση του καταναλωτή.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, οι καταναλωτές, που λαμβάνουν τις επιστολές, βρίσκονται σε σύγχυση, καθώς ακόμη δεν έχει γίνει ξεκάθαρο τι ακριβώς συμβαίνει. Σε κάθε περίπτωση όσοι καταναλωτές δεν έχουν συμβάσεις ή δεν επιλέξουν κάποιοι από τα άλλα τιμολόγια θα περάσουν αυτομάτως στο «πράσινο». Εκτιμάται ότι περί του 70% των καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας δηλαδή σχεδόν 5 εκατομμύρια μετρητές θα μεταπέσουν στο «πράσινο» τιμολόγιο από την 1η Ιανουαρίου 2024.
Την εκτίμηση αυτή έχει κάνει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου καθώς η πλειονότητα των καταναλωτών που παραμένουν στη ΔΕΗ δεν έχουν συνάψει νέα συμβόλαια και θα είναι δύσκολο μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα να εντοπιστούν ώστε να επικαιροποιηθούν τα στοιχεία τους και να επιλέξουν ένα από τα υπόλοιπα τιμολόγια που προσφέρονται τόσο από την ίδια τη ΔΕΗ, όσο και από τους ιδιώτες παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτός άλλωστε ήταν και ένας από τους λόγους της θεσμοθέτησης του «πράσινου» τιμολογίου στο οποίο θα μεταπέσουν όσοι καταναλωτές δεν επιλέξουν οικειοθελώς κάτι διαφορετικό. Πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της ΡΑΑΕΥ η ΔΕΗ εκπροσωπεί 5.596.512 μετρητές στη Χαμηλή και Μέση Τάση και οι ιδιώτες προμηθευτές στο σύνολο τους 1.601239 μετρητές.