ΔΕΗ: Φουσκώνουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τα μέτρα για τον ενεργειακό τουρισμό

ΔΕΗ: Φουσκώνουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τα μέτρα για τον ενεργειακό τουρισμό
Τετάρτη, 01/05/2024 - 04:41

Ενισχύει παρά αντιμετωπίζει το φαινόμενο του ενεργειακού τουρισμού η τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας διογκώνοντας τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τους προμηθευτές, σύμφωνα με τη ΔΕΗ.

Οι ενστάσεις της εταιρείας για τις προτεινόμενες ρυθμίσεις αλλαγής προμηθευτών αποτυπώνονται σε επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και ταυτίζονται με τις επιφυλάξεις που έχουν διατυπώσει και οι εναλλακτικοί προμηθευτές μέσω της ΕΣΠΕΝ αλλά και αυτόνομα άλλες εταιρείες όπως η Volton ή nrg.
Όπως αναφέρει η ΔΕΗ, όχι μόνο δεν επιτυγχάνονται οι στόχοι μείωσης του ενεργειακού τουρισμού αλλά γίνεται ακόμη πιο δύσκολο, καθώς προστίθενται επιπλέον βήματα, για τον προμηθευτή προκειμένου να ασκήσει το δικαίωμα υποβολής απενεργοποίησης μετρητή φορτίου και παύσης εκπροσώπησης.

Κατ΄ αρχήν η ΔΕΗ, θέτει ως προϋπόθεση για την αλλαγή του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας την υλοποίηση της δέσμευσης του ΔΕΔΔΗΕ για μηνιαίες καταμετρήσεις έως τον Ιούνιο του 2024. Μάλιστα αναφέρει ότι σε διαφορετική περίπτωση δημιουργείται πρόδηλο ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τη ΔΕΗ λόγω της ανά δίμηνο τιμολόγησης της πλειονότητας των πελατών της.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με δημόσια δέσμευση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρου Σκυλακάκη η μηνιαία καταμέτρηση θα εφαρμοζόταν από τον ΔΕΔΔΗΕ τον Απρίλιο του 2024 κάτι που ωστόσο δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα.

Εξάλλου, όπως αναφέρει η ΔΕΗ στην επιστολή της, η δέσμευση του ΔΕΔΔΗΕ για μηνιαία καταμέτρηση αφορά το σύνολο των καταναλωτών που προμηθεύει η ίδια. Η τοποθέτηση αυτή προκαλεί ερωτήματα αφού ο ανεξάρτητος διαχειριστής του δικτύου θεωρητικά δεσμεύεται για το σύνολο των μετρητών που υπάρχουν στην αγορά ανεξαρτήτως του προμηθευτή που τα εκπροσωπεί. Ειδικότερα, η επιχείρηση με δέσποζουσα θέση στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας επισημαίνει τον κίνδυνο ανταγωνιστικού μειονεκτήματος για την ίδια σε περίπτωση που οι νέοι κανόνες υιοθετηθούν πριν την ολοκλήρωση της μηνιαίας καταμέτρησης των πελατών της από τον ΔΕΔΔΗΕ, τον ερχόμενο Ιούνιο, κάτι που θεωρεί και προϋπόθεση πριν προχωρήσει η αναδιαμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου για την αλλαγή προμηθευτή. Όπως αναφέρει «σύμφωνα με τη δέσμευση του ΔΕΔΔΗΕ, το σύνολο των πελατών της ΔΕΗ ως Προμηθευτή θα ενταχθούν σε μηνιαίο κύκλο καταμέτρησης τον Ιούνιο του 2024.

Προαπαιτούμενο, λοιπόν, για να προχωρήσουμε στη νέα αυτή πρόταση για την αναδιαμόρφωση του πλαισίου αναφορικά με την αλλαγή Προμηθευτή, αποτελεί η υλοποίηση της δέσμευσης αυτής του ΔΕΔΔΗΕ έως και τον Ιούνιο 2024, διότι διαφορετικά δημιουργείται πρόδηλο ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τη ΔΕΗ λόγω της ανά δίμηνο τιμολόγησης της πλειονότητας των πελατών».

Την ίδια ώρα σημειώνει ότι με τις σχετικές διατάξεις που προτείνονται στο νέο ρυθμιστικό πλαίσιο δεν ενσωματώνονται πλήρως οι κρίσεις που διατυπώθηκαν από το Συμβούλιο της Επικρατείας σχετικά με το δικαίωμα ελεύθερης μετακίνησης των καταναλωτών.

Πιο συγκεκριμένα, το ΣτΕ έκρινε ότι οι περιορισμοί στη συμβατική ελευθερία επιλογής προμηθευτή η/ε είναι νόμιμοι, σύμφωνοι με την αρχή της αναλογικότητας υπό την προϋπόθεση ότι τίθενται αναλόγως του ύψους των ανεξόφλητων οφειλών, σε συνάρτηση με την κατηγορία στην οποία εντάσσεται ο πελάτης.

«Με την παρούσα πρόταση διατηρείται η απαίτηση για την ύπαρξη δύο ληξιπρόθεσμων λογαριασμών, αποτελώντας και το μοναδικό κριτήριο για να ξεκινήσει η διαδικασία για την υποβολή της Εντολής Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή και εν συνεχεία την εντολή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών. Στην παρούσα πρόταση δεν περιλαμβάνεται η πρόβλεψη του κριτηρίου του ύψους των οφειλών σε συνάρτηση με την κατηγορία του πελάτη, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην υπ’ αριθ. 1888/2020 απόφαση ΣτΕ» επισημαίνει η ΔΕΗ. Επαναφέρει παλαιότερη πρότασή της για την αναδιαμόρφωση του οικείου πλαισίου, στην οποία, προς υλοποίηση της υπ’ αριθ. 1888/2020 απόφασης ΣτΕ, όπου είχε συμπεριληφθεί το εν λόγω κριτήριο του ύψους των οφειλών σε συνάρτηση με την κατηγορία του πελάτη και παράλληλα ικανοποιούνται πλήρως οι επιδιωκόμενοι σκοποί που σχετίζονται με τη διασφάλιση της άσκησης του δικαιώματος του καταναλωτή για ελεύθερη επιλογή Προμηθευτή σε συνδυασμό με την αντιμετώπιση του φαινομένου του ενεργειακού τουρισμού και την εύρυθμη εν γένει λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.