Ωστόσο παρά τον ανοιχτό διάδρομο δεν τα καταφέρνουν όλοι, γιατί εσωτερική παράγοντες βάζουν φρένο. Η Νότια Αφρική αποτελεί ένα παράδειγμα χώρας που προς το παρών έχει αποτύχει να εκμεταλλευτεί την αυξανόμενη ζήτηση για άνθρακα από τις ευρωπαϊκές χώρες. Ο βασικός λόγος είναι η διαφθορά που επικρατεί στη χώρα αυτή. Η κρατική εταιρεία μεταφορών Transet έχει βρεθεί αντιμέτωπη με μαζική κλοπή χάλκινου καλωδίου και αδυνατεί να επενδύσει σε νέα τρένα για να ανταποκριθεί στη ζήτηση.
«Απλώς δεν είμαστε σε θέση να εκπληρώσουμε τις συμβατικές μας υποχρεώσεις όσον αφορά τους όγκους άνθρακα που πρέπει να μετακινήσουν (οι μεταλλωρύχοι)», δήλωσε στους Financial Times η Πόρτια Ντέρμπι, διευθύνων σύμβουλος της Transnet. «Συμβαίνει σε όλο τον κόσμο - οι αλυσίδες εφοδιασμού να επεκτείνονται», παρατήρησε ο Μπεβαν Τζόουνς, διευθύνων σύμβουλος της African Source Markets. Αλλά η Νότια Αφρική «σημείωσε μερικά αυτογκόλ λόγω της Transnet και της σιδηροδρομικής γραμμής».
Να σημειωθεί ότι ο νοτιοαφρικανικός άνθρακας θεωρείται ο εν δυνάμει απόλυτος αντικαταστάτης του ρωσικού άνθρακα, ωστόσο σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλείται ο Bevan Jones στους Financial Times η χώρα εξήγαγε μόλις 2,9 εκατομμύρια τόνους στην Ευρώπη τον περασμένο μήνα.
Με αυτόν τον ρυθμό, το σύνολο του έτους δεν θα μπορούσε να είναι περισσότερο από 40 εκατομμύρια τόνους, δήλωσε ο αναλυτής άνθρακα Χαβιέρ Πρεβόστ της XMP Consulting. Η Νότια Αφρική εξήγαγε 58 εκατομμύρια τόνους μέσω του τερματικού σταθμού άνθρακα στον κόλπο Richards πέρυσι, το χαμηλότερο επίπεδο από τη δεκαετία του 1990 και πολύ κάτω από τη χωρητικότητα. Κι αυτό συμβαίνει όταν η σιδηροδρομική γραμμή από την πόλη εξόρυξης Ermelo έως τον κόλπο Richards μπορεί να μεταφέρει 77 εκατομμύρια τόνους και το λιμάνι μπορεί να χωρέσει 91 εκατομμύρια τόνους.
Η κρατική εταιρεία έχει έλλειψη τρένων για άνθρακα, κάτι που θεωρείται ότι έχει προκληθεί λόγω «της συστηματικής λεηλασίας των κυβερνητικών πόρων, γνωστής ως “κατάληψη του κράτους” υπό τον Ζούμα», προτού ανατραπεί και αντικατασταθεί ως πρόεδρος από τον Ραμαφόσα.
Κατά τη διάρκεια της προεδρίας του Ζούμα, η Transnet συμφώνησε να πληρώσει 54 δισ. ραντ για περισσότερες από 1.000 ατμομηχανές από κινέζους και δυτικούς κατασκευαστές. Η συμφωνία ήταν υπερτιμημένη και γεμάτη μίζες, σύμφωνα με μια δικαστική έρευνα, και σχεδόν μια δεκαετία αργότερα, μόνο τα μισά περίπου τρένα έχουν παραδοθεί.
Σε κάθε περίπτωση, πέρυσι ευρωπαϊκές χώρες συμφώνησαν με τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο για να δεσμευτούν 8,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στη Νότια Αφρική με αντάλλαγμα την επιτάχυνση της κατάργησης άνθρακα. Ωστόσο ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει περιπλέξει αυτή τη μετάβαση.