Η στενότητα της ευρωπαϊκής αγοράς ντίζελ πρόκειται να γίνει ακόμη πιο στενή στις αρχές του επόμενου έτους, όταν η απαγόρευση της ΕΕ στις ρωσικές θαλάσσιες εξαγωγές πετρελαιοειδών πρόκειται να τεθεί σε ισχύ. Μεταξύ άλλων ελλείψεων ενεργειακών προϊόντων τον ερχόμενο χειμώνα, η ΕΕ θα πρέπει να αντιμετωπίσει την έλλειψη ντίζελ από τη Ρωσία -που εξακολουθεί να είναι σημαντικός προμηθευτής ντίζελ στην Ευρώπη- εάν η Ένωση ακολουθήσει τα σχέδιά του για εμπάργκο σε όλο το ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρεται δια θαλάσσης από τις αρχές Φεβρουαρίου 2023.
Το εμπάργκο πρόκειται να ανατρέψει για άλλη μια φορά τις παγκόσμιες εμπορικές ροές πετρελαιοειδών, γεγονός που θα επιδεινωθεί από μια ακόμη πιο στενή ευρωπαϊκή αγορά ντίζελ κατά τη διάρκεια του χειμώνα, όταν τα πετρελαιοειδή πρόκειται να χρησιμοποιηθούν σε εφεδρικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που λειτουργούν με πετρέλαιο, εν μέσω της κρίσης ενέργειας και φυσικού αερίου.
Η Ευρώπη έχει ήδη αρχίσει να αξιοποιεί την αμερικανική αγορά ντίζελ ως εναλλακτική λύση στην μείωση από τις ρωσικές προμήθειες, αλλά, όπως παραδέχονται και τα ίδια τα στελέχη της αμερικανικής διύλισης, δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για ουσιαστική ενίσχυση των αμερικανικών εξαγωγών ντίζελ προς την Ευρώπη, καθώς τα αμερικανικά αποθέματα αποσταγμάτων καυσίμων συνεχίζουν να βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα πολλών ετών.
Ένας πιθανός σωτήρας της ευρωπαϊκής αγοράς ντίζελ θα μπορούσε να είναι η Κίνα, η οποία έχει ευθυγραμμιστεί με τον Βλαντιμίρ Πούτιν και έρχεται όλο και πιο κοντά στη Ρωσία. Θεωρητικά, η Κίνα διαθέτει την ικανότητα διύλισης για να επεξεργαστεί και να εξάγει περισσότερα καύσιμα, αλλά οι κινεζικές αρχές έχουν μειώσει τις διατιθέμενες ποσοστώσεις εξαγωγής καυσίμων φέτος.
Βέβαια, υπάρχει και η γεωπολιτική πλευρά της ενίσχυσης των εξαγωγών καυσίμων από την Κίνα. Ακόμη και αν δεν έστελνε φορτία ντίζελ στην Ευρώπη, θα μπορούσε, θεωρητικά, να απαλύνει τις ελλείψεις της αγοράς ντίζελ αλλού. Το ερώτημα είναι αν η Κίνα θα ήταν πρόθυμη να βοηθήσει την Ευρώπη και να υπονομεύσει τα έσοδα του Πούτιν από το πετρέλαιο, όπως σημειώνει ο Κλάιντ, αρθρογράφος του Reuters για τα εμπορεύματα και την ενέργεια στην Ασία.
Η Ευρώπη εξακολουθεί να εισάγει σχετικά μεγάλες ποσότητες ρωσικού ντίζελ, αρκετούς μήνες πριν τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο. Η Ευρώπη εισήγαγε 543.000 βαρέλια ημερησίως (bpd) ρωσικού θαλάσσιου ντίζελ τον περασμένο μήνα, από 520.000 bpd τον Αύγουστο του 2021, σύμφωνα με τους αναλυτές εμπορευμάτων Kpler που επικαλείται ο Ράσελ.
Τον Ιούλιο, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές ντίζελ από τη Ρωσία αυξήθηκαν σε ένα ασυνήθιστα υψηλό επίπεδο 680.000 βαρελιών ημερησίως, αυξημένες κατά 13% σε μηνιαία βάση και 22% σε ετήσια βάση, και ξεπέρασαν τις μη ρωσικές προμήθειες κατά περίπου 200.000 βαρέλια ημερησίως, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ενεργειακών αναλύσεων Vortexa που παρουσιάστηκαν τον περασμένο μήνα.
Η Κίνα, από την πλευρά της, εξέδωσε την τελευταία παρτίδα ποσοστώσεων εξαγωγής καυσίμων για τα διυλιστήρια τον Ιούλιο και οι συνολικές ποσοστώσεις μέχρι στιγμής φέτος είναι 39% χαμηλότερες από τις συλλογικές ποσοστώσεις αυτή τη στιγμή από πέρυσι -ένα σημάδι ότι οι κινεζικές εξαγωγές καυσίμων είναι απίθανο να διευκολύνουν τη στενότητα της αγοράς καυσίμων παγκοσμίως.
«Η Κίνα έχει επίσης τη δύναμη να αλλάξει τη μοίρα της παγκόσμιας αγοράς ντίζελ, αν χαλαρώσει τα φρένα στον εξορθολογισμό της εγχώριας βιομηχανίας διύλισης», έγραψε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Vortexa Ντέιβιντ Βετς στα τέλη Αυγούστου.
Ο τομέας έχει τρέξει μέχρι στιγμής 7% χαμηλότερα φέτος από ό,τι τον Ιανουάριο-Ιούλιο του 2021, σύμφωνα με την Argus, και διαθέτει άφθονη πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα, η οποία αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω με την τρέχουσα έναρξη λειτουργίας του διυλιστηρίου βάσης Lianyungang δυναμικότητας 320.000-bpd, πρόσθεσε ο Βετς.
Ούτε οι ΗΠΑ μπορούν να βοηθήσουν πολύ, δήλωσαν στελέχη νωρίτερα αυτό το καλοκαίρι. Τα αποθέματα αποσταγμένων καυσίμων στην Αμερική είναι τώρα περίπου 23% κάτω από το μέσο όρο πενταετίας για αυτή την εποχή του έτους, σύμφωνα με την τελευταία εβδομαδιαία έκθεση του ΔΟΕ για την κατάσταση του πετρελαίου.
Σύμφωνα με τα αμερικανικά διυλιστήρια, δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για περαιτέρω αύξηση των αποστολών ντίζελ από την Αμερική προς την Ευρώπη.
Ο Γκάρι Σίμσονς, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος και Εμπορικός Διευθυντής της Valero Energy, δήλωσε στην κλήση για τα κέρδη του β' τριμήνου στα τέλη Ιουλίου ότι «θα είναι πραγματική πρόκληση για εμάς να μπορέσουμε να προμηθεύσουμε πολύ περισσότερο ντίζελ στην Ευρώπη».
Με τα αμερικανικά αποθέματα χαμηλά και «η βιομηχανία ουσιαστικά να τα εξαντλεί όλα», «είναι πολύ δύσκολο για μένα να δω ότι θα υπάρξει μεγάλη ροή από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη», πρόσθεσε ο Σίμσονς.
Εν μέσω στενών παγκόσμιων αγορών καυσίμων, ιδίως ντίζελ, η επιτυχία της Ευρώπης να διακόψει τις θαλάσσιες εισαγωγές ντίζελ από τη Ρωσία θα μπορούσε να εξαρτηθεί από την πολιτική της Κίνας για τις εξαγωγές καυσίμων και τις γεωπολιτικές επιλογές.