Η κατάσταση για την Ευρώπη θα μπορούσε, στην πραγματικότητα, να είναι χειρότερη τον επόμενο χειμώνα, όταν η παροχή ρωσικού φυσικού αερίου από αγωγούς θα περιοριστεί στην καλύτερη περίπτωση σε μια στάλα.
Τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις έχουν ήδη δει μια αύξηση του συνολικού ενεργειακού κόστους κατά 1 τρισεκατομμύριο ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ευρωπαϊκής οικονομικής δεξαμενής σκέψηςBruegel που δημοσίευσε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ). Σύμφωνα με τους αναλυτές τουBruegel, αν οι κυβερνήσεις στην Ευρώπη δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να προσφέρουν οικονομική στήριξη για να καλύψουν τις αυξήσεις των τιμών, το ποσό αυτό θα αντιστοιχούσε στο τεράστιο 6% του ετήσιου ΑΕΠ της ΕΕ.
«Η μαζική κυβερνητική στήριξη θα μπορούσε να καθυστερήσει την προσαρμογή σε μια νέα ισορροπία τιμών και να δημιουργήσει την ανάγκη για ακόμη μεγαλύτερη στήριξη», λένε οι ειδικοί τουBruegel.
Αντ' αυτού, η ΕΕ χρειάζεται μια «μεγάλη συμφωνία» για την ενθάρρυνση της αποταμίευσης και την ταυτόχρονη αύξηση της προσφοράς.
Οι επόμενοι 12 έως 24 μήνες θα καθορίσουν κατά πόσον η Ευρώπη θα μπορέσει να αντιμετωπίσει την ενεργειακή κρίση χωρίς να χρειαστεί να καταφύγει σε υποχρεωτικά δελτία ή χωρίς να χάσει υπερβολικά την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας.
Τα ενεργειακά συστήματα της Ευρώπης υποβλήθηκαν ήδη στην πρώτη πραγματική δοκιμασία αυτόν τον μήνα εν μέσω μιας αρκτικής έκρηξης που σάρωσε το μεγαλύτερο μέρος της βορειοδυτικής Ευρώπης, φέρνοντας παγωμένες θερμοκρασίες, χιόνι στο Ηνωμένο Βασίλειο και καταθλιπτικές ταχύτητες ανέμου στη Γερμανία.
Οι χώροι αποθήκευσης φυσικού αερίου στην ΕΕ άρχισαν να αδειάζουν, με την αποθήκευση να βρίσκεται στο 84% στις 17 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τηνGas Infrastructure Europe. Τα αποθέματα είναι υψηλότερα από ό,τι πέρυσι τέτοια εποχή, αλλά η πραγματική δοκιμασία για την Ευρώπη θα έρθει το επόμενο έτος, όταν θα πρέπει να ξαναγεμίσει επαρκώς τους χώρους αποθήκευσης φυσικού αερίου για να καλύψει τη χειμερινή ζήτηση του 2023/2024.
Σε αυτό το σημείο ο σχεδιασμός γίνεται πιο δύσκολος, ανάλογα με το πόσο χαμηλά θα είναι τα αποθέματα μετά τον φετινό χειμώνα και αν η ΕΕ έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει συνεχείς ποσότητες ρεκόρ υγροποιημένου φυσικού αερίου και να συνεχίσει να υπερτερεί της Ασίας, ιδίως αν η ζήτηση στην Κίνα ανακάμψει μετά την επαναλειτουργία μετά την απόσυρση της από τους αυστηρούς περιορισμούς τουCovid.
Με χαμηλότερη κατανάλωση φυσικού αερίου και όχι πολύ ρωσικό αέριο να ρέει μέσω αγωγών, η ΕΕ συνέχισε να μειώνει την εξάρτησή της από τη Ρωσία, από περίπου 40% των εισαγόμενων προμηθειών φυσικού αερίου πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, σε λιγότερο από 9%, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕ από τον Σεπτέμβριο.
Ωστόσο, η σημαντική μείωση της προμήθειας ρωσικού φυσικού αερίου φέτος σημειώθηκε μόλις τον Ιούνιο.
Ενόψει του χειμώνα 2023/2024, το κενό στον εφοδιασμό της Ευρώπης με φυσικό αέριο θα είναι πολύ μεγαλύτερο χωρίς το ρωσικό αέριο. Η Ευρώπη δεν θα εισάγει πολύ ρωσικό αέριο -ή και καθόλου, αν η Ρωσία διακόψει τις παραδόσεις μέσω της μίας σύνδεσης που έχει παραμείνει λειτουργική μέσω της Ουκρανίας και μέσω τουTurkishStream- σε σύγκριση με τις σχετικά σταθερές εισαγωγές από τη Ρωσία το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, προτού η Μόσχα αρχίσει να μειώνει σταδιακά τις ποσότητες μέσω τουNord Stream τον Ιούνιο και στη συνέχεια κλείσει τον αγωγό στις αρχές Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του ΔΟΕ, εάν η ρωσική προσφορά φυσικού αερίου μηδενιστεί και η κινεζική ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου ανακάμψει στα επίπεδα του 2021, η ΕΕ θα μπορούσε να έχει κενό προσφοράς-ζήτησης φυσικού αερίου ύψους 27 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων το 2023.
Με τη βουτιά στις παραδόσεις ρωσικού αερίου από αγωγούς, η Ευρώπη θα χρειαστεί «τεράστιες ποσότητες»LNG το επόμενο έτος, δήλωσε νωρίτερα αυτό το μήνα η εταιρεία έμπορος του είδουςTrafigura.
«Όσον αφορά το μέλλον, αναμένουμε ότι οι αγορές φυσικού αερίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου θα παραμείνουν ασταθείς», ανέφερε ηTrafigura στην ετήσια έκθεσή της για το έτος έως τις 30 Σεπτεμβρίου.
«Ενώ η Ευρώπη θα πρέπει να αποφύγει ένα μπλακ άουτ αυτόν τον χειμώνα αντλώντας από τα αποθέματα και μειώνοντας τη ζήτηση, θα χρειαστεί να εισάγει τεράστιες ποσότητεςLNG το 2023, δεδομένης της μαζικής μείωσης των ροών από τη Ρωσία», δήλωσε ηTrafigura.
Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη θα πρέπει να παραμείνουν αυξημένες, ώστε η ήπειρος να συνεχίσει να προσελκύει τα περισσότερα φορτίαLNG σε ανταγωνισμό με τα άλλα βασικά κέντρα ζήτησης, σύμφωνα με τηνTrafigura. Ο έμπορος εμπορευμάτων αναμένει ότι η Ευρώπη θα δώσει προτεραιότητα στην ασφάλεια του εφοδιασμού «κατά τη διάρκεια του επόμενου χειμώνα και πέραν αυτού».
Οι τεράστιες αβεβαιότητες με τις καιρικές συνθήκες και η ικανότητα της ΕΕ να ανταγωνιστεί μια πιθανή αύξηση της ζήτησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ασία θα καθορίσουν το πώς θα τα πάει η Ευρώπη τον επόμενο χειμώνα.
«Πίσω μας έχουμε πλέον δύο μήνες «αγοράς αγοραστή» με μέγιστα αποθέματα, ζεστό καιρό, μεγάλη ουρά πλοίωνLNG και συμπιεσμένες τιμέςTTF», δήλωσαν στις αρχές Δεκεμβρίου οι αναλυτές εμπορευμάτωνOle Hvalbye καιBjarne Schieldrop τηςSEB Bank.
«Μπροστά μας έχουμε την τεράστια αβεβαιότητα του πρώτου τριμήνου και τουλάχιστον 12 μήνες «αγοράς πωλητή», καθώς ο αγώνας δρόμου είναι σε εξέλιξη για να γεμίσουν τα αποθέματα φυσικού αερίου της ΕΕ σε ικανοποιητικό επίπεδο μέχρι τον Οκτώβριο του 2023».