Οι Ηνωμένες Πολιτείες και πολλές άλλες δυτικές χώρες καθώς και η Ουκρανία ζητούν αυξημένη επιτήρηση για την πάταξη των παράνομων μεταφορών πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο, οι οποίες έχουν αυξηθεί κατακόρυφα από τότε που τέθηκαν σε ισχύ τα εμπάργκο στις ρωσικές εξαγωγές αργού και προϊόντων.
«Οι μεταφορές αυτές υπονομεύουν τη διεθνή τάξη που βασίζεται σε κανόνες και αυξάνουν τον κίνδυνο ρύπανσης για τα κοντινά παράκτια κράτη. Αυτό απειλεί τις παγκόσμιες προσπάθειες για την πρόληψη της ρύπανσης από τα πλοία», έγραψαν οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Δανία, η Αυστραλία, ο Καναδάς, η Ισπανία και η Ουκρανία σε έγγραφο που υπέβαλαν στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) και το οποίο μεταδίδει το Reuters.
Οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (STS) έχουν εκτοξευθεί από τότε που η Δύση ανακοίνωσε πέρυσι ότι θα επιβάλει απαγορεύσεις στις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, εκτός εάν τα φορτία αυτά αγοραστούν σε τιμές ή κάτω από τα ανώτατα όρια τιμών που έχουν καθοριστεί από την G7.
Οι παραπλανητικές ναυτιλιακές πρακτικές για την απόκρυψη της προέλευσης των φορτίων ή των προορισμών τους απειλούν επίσης την ασφάλεια και την προστασία της διεθνούς ναυτιλίας, γράφουν οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους στο έγγραφο προς τον ΙΜΟ, τον ναυτιλιακό οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών.
Οι φορτώσεις της ναυαρχίδας του ρωσικού αργού πετρελαίου Urals με τη χρήση μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο στη Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά οκτώ φορές τον Ιανουάριο σε σχέση με τον Δεκέμβριο και σημείωσαν ρεκόρ τον πρώτο πλήρη μήνα κατά τον οποίο η ΕΕ απαγόρευσε τις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου.
Το ανώτατο όριο τιμών για το ρωσικό πετρέλαιο έχει επίσης ωθήσει την αύξηση του «σκοτεινού» ή «σκιώδους» στόλου πετρελαιοφόρων, ο οποίος περιλαμβάνει πλέον δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ιρανικό και βενεζουελάνικο πετρέλαιο για το οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις και όλο και μεγαλύτερες ποσότητες ρωσικού πετρελαίου και προϊόντων.
«Περισσότερα από 440 δεξαμενόπλοια άνω των 30.000 τόνων dwt, με μέση ηλικία 20 ετών, έχουν εντοπιστεί ως αποκλειστικά ανεπτυγμένα στη μεταφορά ιρανικού, βενεζουελάνικου και ρωσικού πετρελαίου, με πραγματικούς ιδιοκτήτες που κρύβονται πίσω από δαιδαλώδεις εταιρικές δομές», έδειξε ανάλυση της Lloyd's List τον Μάρτιο.
«Ο αριθμός τους έχει αυξηθεί κατά πάνω από 180 δεξαμενόπλοια τους τελευταίους 12 μήνες, καθώς οι δυτικές κυρώσεις στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και στις αποστολές σε τρίτες χώρες οδηγούν στην επέκταση των σκιωδών και ανεξέλεγκτων θαλάσσιων μεταφορών».