Η Ασία, εν τω μεταξύ, φαίνεται να είναι πολύ ευτυχής που λαμβάνει περισσότερο πετρέλαιο από την ταραγμένη Μέση Ανατολή - εις βάρος του πετρελαίου της λεκάνης του Ατλαντικού.
Μια διάσπαση αναπτύσσεται στις αγορές πετρελαίου, και κανείς δεν μπορεί να μαντέψει πόσο καιρό θα παραμείνει στη θέση της με τη δυναμική της αγοράς πετρελαίου που φέρνει μαζί της.
Όταν οι Χούθι της Υεμένης άρχισαν να επιτίθενται σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα τον Νοέμβριο, φάνηκε ότι επρόκειτο για ένα μικρό πρόβλημα - τουλάχιστον αν κρίνουμε από την αντίδραση των εμπόρων πετρελαίου, η οποία ήταν σχεδόν ανύπαρκτη. Η υπόθεση τον Νοέμβριο ήταν ότι μόλις οι Χούθι γίνονταν πολύ ενοχλητικοί για τους ναυλωτές, το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ θα επενέβαινε και θα αναλάμβανε δράση που θα εξάλειφε το πρόβλημα.
Οι Χούθι έγιναν πολύ ενοχλητικοί για τους ναυλωτές. Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ παρενέβη και άρχισε να πλήττει στόχους των Χούθι στην ξηρά. Μόνο που αυτό δεν είχε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Αν μη τι άλλο, η αντίδραση των ΗΠΑ έκανε τους Χούθι πιο αποφασισμένους να συνεχίσουν να επιτίθενται σε πλοία -όποια πλοία τώρα- στην Ερυθρά Θάλασσα.
Παρά το γεγονός ότι αρκετές χώρες επενέβησαν για να συνοδεύσουν πλοία μέσω της συντομότερης διαδρομής μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, οι περισσότεροι φορτωτές επέλεξαν να επαναδρομολογήσουν τα πλοία τους γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας ή να συνδυάσουν θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές για να μεταφέρουν εμπορεύματα και προϊόντα από την Ασία στην Ευρώπη.
Αυτό έχει ήδη επιβαρύνει τα περισσότερα εμπλεκόμενα μέρη, καθώς και οι δύο επιλογές είναι πιο δαπανηρές από τη διώρυγα του Σουέζ στην οποία οδηγεί η διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας, αυξάνοντας τις τελικές τιμές των προαναφερθέντων εμπορευμάτων και αγαθών.
Το πετρέλαιο δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Τα δεξαμενόπλοια που άλλαξαν διαδρομή γύρω από την Αφρική προσέθεσαν όχι μόνο μερικές εβδομάδες έως και περισσότερο από ένα μήνα στο ταξίδι τους, αλλά και εκατομμύρια στον τελικό λογαριασμό για το πετρέλαιο. Όλο και περισσότερο ταμειακά ταλαιπωρημένη, η Ευρώπη δεν είχε άλλη επιλογή από το να αναζητήσει πιο προσιτές εναλλακτικές λύσεις για το πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής που ξαφνικά είχε γίνει πονοκέφαλος η αγορά του.
Η Ευρώπη κοίταξε δυτικά, αυξάνοντας τις αγορές της σε αμερικανικό αργό πετρέλαιο αλλά και σε αργό από τη Γουιάνα, ανέφερε το Bloomberg αυτόν τον μήνα. Οι Ευρωπαίοι αγοραστές είναι επίσης πρόθυμοι να πληρώσουν για το πετρέλαιο της Βόρειας Θάλασσας - το ίδιο πετρέλαιο της Βόρειας Θάλασσας που οι ακτιβιστές στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Νορβηγία θέλουν να βάλουν τέλος. Προς το παρόν, ωστόσο, δεν έχουν επιτύχει, οπότε η Ευρώπη έχει κάποια ποικιλία στην πετρελαϊκή της «δίαιτα».
Οι Ασιάτες αγοραστές, εν τω μεταξύ, αγοράζουν αργό από τη Μέση Ανατολή εις βάρος του αμερικανικού πετρελαίου, όπως έδειξαν τα στοιχεία της Kpler που δημοσίευσε το Bloomberg. Οι φορτώσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες προς την Ασία μειώθηκαν κατά ένα τρίτο τον Ιανουάριο, αποκάλυψε ο πάροχος δεδομένων παρακολούθησης πλοίων.
Εκ πρώτης όψεως, η διάσπαση είναι μια φυσική αντίδραση της αγοράς πετρελαίου στη διακοπή της προσφοράς που δημιούργησε η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα. Όσο φυσική κι αν είναι, ωστόσο, η αντίδραση αυτή θα μπορούσε να κοστίσει στα διυλιστήρια τα περιθώρια κέρδους τους, λόγω της περιορισμένης επιλογής πετρελαίου, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ασία. Και αν βρεθούν αντιμέτωποι με μια τέτοια προοπτική, τα διυλιστήρια ενδέχεται να αποφασίσουν να μετακυλήσουν το πρόσθετο κόστος στους πελάτες τους.
«Η διαφοροποίηση είναι ακόμη δυνατή, αλλά έρχεται σε υψηλότερη τιμή», δήλωσε στο Bloomberg ο αναλυτής εμπορευμάτων της UBS, Τζοβάνι Σταουνόβο, σχολιάζοντας την κατάσταση με το πετρέλαιο και την Ερυθρά Θάλασσα. «Αν δεν μπορεί να το μετακυλήσει στον τελικό καταναλωτή, θα μειώσει τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων».
Ωστόσο, είναι ένα ενδιαφέρον ερώτημα πόσο από το πρόσθετο κόστος θα μπορούσαν τα διυλιστήρια να αντέξουν να το μετακυλήσουν στον τελικό καταναλωτή, δεδομένης της ευρύτερης κατάστασης του πληθωρισμού, ιδίως στην Ευρώπη. Η πιθανή απάντηση είναι «όχι πολύ».
Με την ευρωζώνη και άλλα μέλη της ΕΕ να εξακολουθούν να παλεύουν με έναν πληθωρισμό υψηλότερο του κανονικού, η ζήτηση για τα πάντα, συμπεριλαμβανομένης της ενέργειας, έχει ήδη υποχωρήσει. Οι υψηλότερες τιμές των καυσίμων λόγω της ρευστότητας των περιθωρίων των διυλιστηρίων δεν πρόκειται να κάνουν τίποτα για να το αντιστρέψουν αυτό.
Για πόσο καιρό θα συνεχιστεί η κρίση
Το πιο πιεστικό ερώτημα, λοιπόν, είναι για πόσο καιρό θα συνεχιστεί η κρίση. Η απάντηση, δυστυχώς, είναι μια εικασία του καθενός. Προς το παρόν, δεν υπάρχει λόγος αισιοδοξίας. Οι Ηνωμένες Πολιτείες ενέτειναν πρόσφατα τις στρατιωτικές τους αντιδράσεις σε επιθέσεις εναντίον αμερικανικών στόχων στη Μέση Ανατολή και φαίνεται ότι αυτή είναι μόνο η «αρχή».
Οι Χούθι δεν έχουν σταματήσει να επιτίθενται σε πλοία και φαίνεται ότι υπάρχει ένα ευρύτερο πρόβλημα στα νερά της Ερυθράς Θάλασσας: οι πειρατές. Το Reuters ανέφερε τον περασμένο μήνα ότι η Ινδία είχε αναπτύξει τουλάχιστον δώδεκα πλοία στα ανατολικά της Ερυθράς Θάλασσας ως απάντηση στην αυξημένη πειρατική δραστηριότητα και είχε ερευνήσει περισσότερα από 250 σκάφη στην περιοχή.
Σύμφωνα με αναφορές Ινδών στρατιωτικών και αμυντικών αξιωματούχων, από την 1η Δεκεμβρίου έχουν σημειωθεί τουλάχιστον 17 πειρατείες, απόπειρες πειρατείας και ύποπτες προσεγγίσεις στον Κόλπο του Άντεν και σε τμήματα της Αραβικής Θάλασσας που περιπολεί το ινδικό ναυτικό.
«Οι Χούθι και η πειρατεία δεν συνδέονται μεταξύ τους. Αλλά οι πειρατές προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν αυτή την ευκαιρία, καθώς οι προσπάθειες της Δύσης επικεντρώνονται στην Ερυθρά Θάλασσα», δήλωσε ένας αξιωματούχος, υποδεικνύοντας ότι η σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει ήδη αρχίσει να επεκτείνεται στις γύρω περιοχές, όπως είχαν προβλέψει οι αναλυτές.
Σε αυτή την κατάσταση, οι πιθανότητες είναι ότι ο σημερινός κατακερματισμός της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου θα συνεχιστεί για αρκετό καιρό ακόμη, φέρνοντας στο προσκήνιο κι άλλα προβλήματα για την Ευρώπη.