Για να πετύχουμε συστημική αλλαγή, πρέπει να αντιμετωπίσουμε το σύστημα.
Τι συμβαίνει
Εταιρείες όπως η Coca Cola, η Pepsi και η Nestle βασίζονται στο πλαστικό μίας χρήσης, το οποίο όχι μόνο ρυπαίνει τον πλανήτη με απορρίμματα, αλλά ενισχύει τη βιομηχανία πετρελαίου και αερίου, και επιταχύνει την κλιματική αλλαγή.
Για τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων, το πλαστικό είναι σανίδα σωτηρίας. Οι ίδιες εταιρείες που είναι υπεύθυνες για την υπερθέρμανση του πλανήτη, όπως η ExxonMobil, η Shell, η Ineos και η Chevron Phillips, είναι ταυτόχρονα και υπεύθυνες για την παραγωγή πλαστικού μίας χρήσης για τις γνωστότερες μάρκες.
Δυστυχώς, οι εταιρείες προϊόντων ευρείας κατανάλωσης αναγνώρισαν πρώτα τη σοβαρότητα του θέματος, αλλά τελικά η αντίδρασή τους ήταν να βάλουν σε φουλ λειτουργία τη μηχανή του PR, να κάνουν μερικούς πειραματισμούς με την επαναχρησιμοποίηση και να διπλασιάσουν αυτό που ξέρουν να κάνουν καλύτερα: περισσότερο πλαστικό μίας χρήσης για τις επόμενες γενιές! Στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο, οι εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων έρχονται όλο και πιο κοντά με έναν μακροχρόνιο και προβληματικό σύμμαχό τους, που βρίσκεται στην καρδιά της κλιματικής κρίσης: τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων.
Γιατί έχει σημασία
Μας λένε ψέματα.
Η Coca Cola και άλλες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων ισχυρίζονται ότι αντιμετωπίζουν την πλαστική ρύπανση, όμως τελικά δουλεύουν μαζί με τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων για να διαιωνίσουν το μεγάλο ψέμα: ότι η ανακύκλωση είναι αρκετή για να λύσει το πρόβλημα.
Μόνο 2% από τα πλαστικά απορρίμματα που έχουν δημιουργηθεί ποτέ ανακυκλώνεται πραγματικά. Το υπόλοιπο είτε δεν ανακυκλώνεται καθόλου, είτε υπό-κυκλώνεται, δηλαδή οδηγεί στην παραγωγή προϊόντων χαμηλότερης ποιότητας. Έτσι δεν μειώνεται η ανάγκη για νέο πλαστικό, όμως η μείωση αυτή είναι και η βασική προϋπόθεση για μία πραγματική κυκλική οικονομίας Παρά το τραγικό αυτό δεδομένο, η αβάσιμη υπόσχεση της ανακύκλωσης χρησιμοποιείται από τις εταιρείες για να δικαιολογούν το τύλιγμα των προϊόντων τους σε πλαστικές συσκευασίες, που θα χρησιμοποιηθούν μόνο για δευτερόλεπτα ενώ θα ρυπαίνουν για χιλιάδες χρόνια.
Το πλαστικό δεν είναι μόνο πρόβλημα που επηρεάζει τους ωκεανούς και δημιουργεί σκουπίδια. Είναι και πρόβλημα για το κλίμα, την υγεία και την κοινωνική δικαιοσύνη. Το 99% του πλαστικού φτιάχνεται από ορυκτά καύσιμα, όπως το αέριο που προέρχεται από fracking και το πετρέλαιο, και συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή σε όλο τον κύκλο ζωής του. Το πλαστικό, από το πρώτο βήμα στη διαδικασία παραγωγής του, είναι τοξικό τόσο για την κοινωνία όσο και για το περιβάλλον.Play
Τι κάνουμε γι’ αυτό
Ταράζουμε τα νερά στο επιχειρηματικό τους μοντέλο!
Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλον τον κόσμο αναλαμβάνουν δράση ενάντια σε εταιρείες όπως η Coca Cola, η PepsiCo και η Nestle και τις καλούν να σταματήσουν την εξάρτησή τους από το πλαστικό μίας χρήσης. Οι άνθρωποι αυτοί υπογράφουν εκκλήσεις, ενεργοποιούν τοπικές επιχειρήσεις, κάνουν λόμπι σε κυβερνήσεις, πιέζουν επενδυτές και εργάζονται στις κοινότητές τους για ένα μέλλον που θα βασίζεται στην επαναχρησιμοποίηση.
Η πίεση από αυτό το κίνημα, που όλο και μεγαλώνει, γίνεται αισθητή στα διοικητικά συμβούλια των εταιρειών και σε κυβερνητικές αίθουσες σε όλον τον πλανήτη. Όλοι συμφωνούμε ότι πρέπει να δράσουμε τώρα!
Τι πιστεύουμε στην Greenpeace
Ο Άλκης Καφετζής, υπεύθυνος εκστρατείας για το θαλάσσιο περιβάλλον στο γραφείο μας, είπε:
“Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι παγκόσμιες καταγραφές έχουν βρει ότι οι ίδιες πολυεθνικές είναι οι μεγαλύτεροι ρυπαντές του πλανήτη για τρία συνεχόμενα χρόνια. Αυτές οι εταιρείες ισχυρίζονται ότι αντιμετωπίζουν την κρίση του πλαστικού, όμως συνεχίζουν να επενδύουν στις “ψευδολύσεις”, ενώ συνεργάζονται με τις πετρελαϊκές για να παράξουν ακόμα περισσότερο πλαστικό. Για να σταματήσει αυτό το χάλι και να αντιμετωπίσουμε την κλιματική αλλαγή, οι εταιρείες αυτές πρέπει να απεξαρτηθούν από τις πλαστικές συσκευασίες μίας χρήσης και από τα ορυκτά καύσιμα”
Τι πρέπει να συμβεί τώρα
Η Coca Cola, η Nestle και η PepsiCo έχουν τη δύναμη να κάνουν πραγματικά τη διαφορά. Για να μειώσουν το πλαστικό τους αποτύπωμα και να καταπολεμήσουν την κλιματική κρίση, πρέπει να τελειώνουν με την εξάρτησή τους από τις πλαστικές συσκευασίες μίας χρήσης, να απεξαρτηθούν από τα ορυκτά καύσιμα και να υποστηρίξουν ισχυρές και ουσιαστικές κυβερνητικές νομοθεσίες.
Όταν ο κόσμος μιλάει, οι μεγάλες μάρκες ακούνε. Αν αρκετοί από εμάς ζητήσουμε από τις εταιρείες αυτές να κάνουν τις απαραίτητες αλλαγές, μπορούν να βοηθήσουν να βάλουμε τέλος στην κρίση της πλαστικής ρύπανσης.
Απαίτησε κι εσύ από τις πολυεθνικές αυτές να μειώσουν το πλαστικό τους αποτύπωμα στην πηγή και να επενδύσουν σε συστήματα επαναγέμισης και επαναχρησιμοποίησης τώρα!
*Αρχικό κείμενο: Graham Forbes, υπεύθυνος για την εκστρατεία των πλαστικών, αμερικανικό γραφείο Greenpeace