Στη διαφοροποίηση του μείγματος των λεωφορείων που πρόκειται να προμηθευτεί προσανατολίζεται το υπουργείο Υποδομών. Τις επόμενες ημέρες θα προχωρήσει στην προκήρυξη της πρώτης φάσης του διαγωνισμού για την προμήθεια νέων οχημάτων που θα συμπληρώσουν τον στόλο των αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης. O πρώτος διαγωνισμός, που αναμένεται να προκηρυχθεί εντός του τρέχοντος μήνα, αφορά 750 λεωφορεία (300 φυσικού αερίου CNG, 300 ηλεκτρικά και 150 diesel), εκ των οποίων περίπου τα 550 θα διοχετευτούν στην Αθήνα και τα 200 στη Θεσσαλονίκη. Ο προϋπολογισμός του έργου κυμαίνεται πέριξ των 350 εκατ. ευρώ. Σημαντικές αλλαγές, ωστόσο, φαίνεται ότι αναμένουμε ως προς το δεύτερο σκέλος του διαγωνισμού «μαμούθ», που είναι προγραμματισμένος να «τρέξει» το επόμενο καλοκαίρι. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο διαγωνισμός θα περιλαμβάνει αποκλειστικά και μόνο ηλεκτρικά λεωφορεία, παρά το γεγονός ότι ο αρχικός προγραμματισμός ήθελε μόνο τμήμα της δεύτερης προμήθειας (500 οχήματα) να αποτελείται από ηλεκτροκίνητα οχήματα. Στελέχη του υπουργείου Υποδομών υποστηρίζουν ότι με δεδομένο ότι ο επόμενος διαγωνισμός θα προκηρυχθεί το καλοκαίρι του 2022 υπάρχει επαρκής χρόνος για να μελετηθούν οι απαιτούμενες παρεμβάσεις σε επίπεδο υποδομής που θα υποστηρίξουν τη διευρυμένη χρήση ηλεκτρικών λεωφορείων στην πρωτεύουσα. Ηδη έχουν αρχίσει οι συναντήσεις μεταξύ στελεχών του υπουργείου Υποδομών και του ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας) ώστε να χαρτογραφηθούν οι ανάγκες που θα προκύψουν από την προσθήκη μεγαλύτερου αριθμού ηλεκτρικών λεωφορείων στον στόλο του ΟΑΣΑ, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες ο ΔΕΔΔΗΕ είναι σε θέση να υποστηρίξει ενεργειακά τις ανάγκες φόρτισης του αυξημένου στόλου ηλεκτροκίνητων λεωφορείων.
Σε αυτήν τη φάση εξετάζονται εκτός από τα ζητήματα ηλεκτροδότησης και το θέμα της διαμόρφωσης της βέλτιστης δυνατής δρομολόγησης των ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία έχουν κάποιες ιδιαιτερότητες επιχειρησιακού χαρακτήρα. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος είναι η διαμόρφωση ενός πλέγματος δρομολογίων που να εξυπηρετεί τις ανάγκες του επιβατικού κοινού, αλλά να περιορίζει τα οχηματοχιλιόμετρα που πρόκειται να διανύσουν τα ηλεκτρικά οχήματα, προς όφελος της συντήρησής τους και της διάρκειας ζωής των μπαταριών τους. Ετσι αναζητούνται δρομολόγια σε περιοχές με υψηλή περιβαλλοντική επιβάρυνση (ώστε να επωφεληθούν από το περιορισμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων), τα οποία όμως να μπορούν να εκτελούνται σε σχετικά περιορισμένη απόσταση από τα αμαξοστάσια, στα οποία θα επιστρέφουν για φόρτιση. Σε αυτό το πλαίσιο φαίνεται να υπάρχει συμφωνία με τον ΔΕΔΔΗΕ ως προς την τοποθέτηση ταχυφορτιστών σε σημεία στον δρόμο, που θα εξυπηρετούν τα λεωφορεία. Η τοποθέτηση φορτιστών ταχείας φόρτισης σε σημεία που τα λεωφορεία είτε ξεκινούν (αφετηρία) είτε τερματίζουν (τέρμα) τις διαδρομές τους θεωρείται η βέλτιστη λύση, καθώς θα μπορούν να αξιοποιούν τα λίγα λεπτά στάσης που κάνουν σε αυτά τα σημεία για φόρτιση.
Δημιουργία υποδομών
Σε ένα συνολικότερο πλαίσιο ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα τόσο σε επίπεδο Ι.Χ. όσο και στους συγκοινωνιακούς φορείς, στο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση περιλαμβάνεται πρόβλεψη για τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών σχετικά με τη φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων και εκτός αμαξοστασίων, όπως είναι συγκεκριμένα σημεία της πόλης. Ηδη έχει ανατεθεί μελέτη η οποία θα αξιολογήσει συνολικά το έργο των ΟΣΥ προτείνοντας τροποποιήσεις και προσθήκες, ενώ χαρτογραφούνται οι ανάγκες και οι δυνατότητες που θα προκύψουν από την είσοδο της ηλεκτροκίνησης στη ζωή της πόλης.
Δοκιμές στην Αθήνα
Το υπουργείο Υποδομών είχε προχωρήσει σε ανοιχτή πρόσκληση ώστε εταιρείες να προσφέρουν ηλεκτροκίνητα οχήματα για δοκιμές σε δρομολόγια της Αθήνας. Οι δοκιμές ανέδειξαν τις ανάγκες φόρτισης και την επιχειρησιακή ετοιμότητα των οχημάτων στον αστικό ιστό της πόλης, ο οποίος λόγω έντονου κυκλοφοριακού φόρτου και ποικιλίας στη μορφολογία εμφανίζει ιδιαιτερότητες. Τα οχήματα εισήχθησαν με ειδικό καθεστώς παραμονής στη χώρα για μέγιστο διάστημα 64 ημερών. Αναλυτικά, πρόκειται για ηλεκτρικά λεωφορεία των Ytong (από 21.10.20 έως 9.12.20), Solaris (από 27.11.20 έως 9.1.21), BYD (από 31.12.20 έως 23.1.21), Zhong Tong (από 18.3.21 έως 7.4.21) και Irizar (από 6.7.21 έως 28.7.21). Η δοκιμαστική λειτουργία των οχημάτων διεξήχθη στη γραμμή 2 «Ανω Κυψέλη – Παγκράτι – Καισαριανή». Ολα τα ηλεκτρικά λεωφορεία που δοκιμάστηκαν στην Αθήνα ήταν 12 μέτρων, νέας τεχνολογίας, τα οποία φόρτιζαν στο αμαξοστάσιο του Ρουφ με το σύστημα της αργής φόρτισης.
Αλεξάνδρα Κασσίμη / kathimerini.gr