Την Τετάρτη, το Κοινοβούλιο ενέκρινε νέους κανόνες για το σχεδιασμό, την παραγωγή και τη διαχείριση αποβλήτων όλων των τύπων μπαταριών που πωλούνται στην ΕΕ.
Με 587 ψήφους υπέρ, 9 κατά και 20 αποχές, οι ευρωβουλευτές ενέκριναν τησυμφωνία που επιτεύχθηκε με το Συμβούλιογια την αναθεώρηση των κανόνων της ΕΕ σχετικά με τις μπαταρίες και τα απόβλητα μπαταριών. Οι νέοι κανόνες λαμβάνουν υπόψη τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις μελλοντικές προκλήσεις στον τομέα και θα καλύπτουν ολόκληρο τον κύκλο ζωής μιας μπαταρίας, από τον σχεδιασμό έως το τέλος του κύκλου ζωής της.
Βασικά μέτρα που προβλέπονται από τον κανονισμό
- Σχεδιασμός φορητών μπαταριών σε συσκευές με τέτοιο τρόπο ώστε οι καταναλωτέςνα μπορούνεύκολα να τις αφαιρέσουν και να τις αντικαταστήσουν.
- Υποχρεωτικήδήλωση και ετικέτα αποτυπώματος άνθρακα, καθώς και ένα «ψηφιακό διαβατήριο» για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων (EV), ελαφρών μέσων μεταφοράς (LMT) (π.χ. για ηλεκτρικά μηχανάκια και ποδήλατα) και επαναφορτιζόμενες μπαταρίες βιομηχανικού τύπου χωρητικότητας άνω των 2 kWh.
- Πολιτικήδέουσας επιμέλειαςγια όλες τις εταιρείες, με εξαίρεση τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
- Αυστηρότεροιστόχοι συλλογήςαποβλήτων: 45% έως το 2023, 63% έως το 2027 και 73% έως το 2030 για φορητές μπαταρίες, 51% έως το 2028 και 61% έως το 2031 για μπαταρίες LMT.
- Ελάχιστα επίπεδα υλικών που ανακτώνταιαπό απόβλητα μπαταριών: 50% έως το 2027 και 80% έως το 2031 για το λίθιο, 90% έως το 2027 και 95% έως το 2031 για το κοβάλτιο, τον χαλκό, τον μόλυβδο και το νικέλιο.
- Ελάχιστα επίπεδα ανακυκλωμένου περιεχομένουαπό την κατασκευή και τα καταναλωτικά απόβληταγια χρήση σε νέες μπαταρίες: 16% για το κοβάλτιο, 85% για τον μόλυβδο, 6% για το λίθιο και 6% για το νικέλιο οκτώ χρόνια μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού, 26% για το κοβάλτιο, 85% για τον μόλυβδο, 12% για το λίθιο και 15% για το νικέλιο 13 χρόνια μετά.
Ο εισηγητήςAchille Variati (Σοσιαλιστές, Ιταλία)δήλωσε: «Για πρώτη φορά, διαθέτουμε νομοθεσία για την κυκλική οικονομία που καλύπτει ολόκληρο τον κύκλο ζωής ενός προϊόντος - μια προσέγγιση που είναι καλή τόσο για το περιβάλλον όσο και για την οικονομία. Συμφωνήσαμε σε μέτρα που ωφελούν σε μεγάλο βαθμό τους καταναλωτές: οι μπαταρίες θα λειτουργούν σωστά, θα είναι ασφαλέστερες και θα αφαιρούνται ευκολότερα. Γενικός στόχος μας είναι να οικοδομήσουμε μια ισχυρότερη βιομηχανία ανακύκλωσης στην ΕΕ, ιδίως για το λίθιο, και έναν ανταγωνιστικό βιομηχανικό τομέα στο σύνολό του, ο οποίος είναι ζωτικής σημασίας τις επόμενες δεκαετίες για την ενεργειακή μετάβαση και τη στρατηγική αυτονομία της ηπείρου μας. Τα μέτρα αυτά θα μπορούσαν να αποτελέσουν σημείο αναφοράς για ολόκληρη την παγκόσμια αγορά μπαταριών».