Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην τακτική της δέσμη αποφάσεων για υποθέσεις παράβασης, κινεί νομική διαδικασία κατά των κρατών μελών που δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις που υπέχουν βάσει του δικαίου της ΕΕ. Οι εν λόγω αποφάσεις, που καλύπτουν διάφορους κλάδους και διάφορους τομείς πολιτικής της ΕΕ, αποβλέπουν στην εξασφάλιση της ορθής εφαρμογής του δικαίου της ΕΕ προς όφελος των πολιτών και των επιχειρήσεων.
Οι κυριότερες αποφάσεις που ελήφθησαν από την Επιτροπή παρατίθενται κατωτέρω ταξινομημένες ανά τομέα πολιτικής. Επιπλέον, η Επιτροπή αποφάσισε να περατώσει 69 υποθέσεις, στις οποίες οι εκκρεμότητες με τα οικεία κράτη μέλη διευθετήθηκαν χωρίς να χρειαστεί η Επιτροπή να κινήσει περαιτέρω διαδικασίες.
- Η Επιτροπή καλεί την ΕΛΛΑΔΑ και την ΚΥΠΡΟ να βελτιώσουν την επεξεργασία των αποβλήτων τους
Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα [INFR(2021)2166] και την Κύπρο [INFR(2021)2217] λόγω μη ορθής εφαρμογής της οδηγίας περί υγειονομικής ταφής των αποβλήτων (οδηγία 1999/31/ΕΚ) και της οδηγίας-πλαισίου για τα απόβλητα [οδηγία 2008/98/ΕΚ, όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία (ΕΕ) 2018/851]. Η οδηγία περί υγειονομικής ταφής των αποβλήτων θεσπίζει πρότυπα για τους χώρους υγειονομικής ταφής με σκοπό την αποφυγή των δυσμενών επιπτώσεων στην ανθρώπινη υγεία, στο νερό, στο έδαφος και στον αέρα. Η οδηγία-πλαίσιο για τα απόβλητα υποχρεώνει τα κράτη μέλη να λάβουν μέτρα ώστε να εξασφαλίσουν ότι σε χώρους υγειονομικής ταφής πραγματοποιείται διάθεση μόνο αποβλήτων που έχουν υποστεί επεξεργασία. Τα κράτη μέλη πρέπει να ανακτούν και να διαθέτουν τα απόβλητα κατά τρόπο που δεν θέτει σε κίνδυνο την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον, απαγορεύοντας την εγκατάλειψη, την απόρριψη ή την ανεξέλεγκτη διάθεση των αποβλήτων. Η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα τον Νοέμβριο του 2021 σχετικά με ελλείψεις σε 84 χώρους υγειονομικής ταφής, αλλά και σχετικά με τη μη δημιουργία ολοκληρωμένου και κατάλληλου δικτύου εγκαταστάσεων διαχείρισης αποβλήτων που θα λαμβάνει υπόψη τις βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές. Τον Δεκέμβριο του 2021, η Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Κύπρο, επειδή δεν διασφάλισε ότι τα απόβλητα υποβάλλονται σε κατάλληλη επεξεργασία πριν από την υγειονομική ταφή τους και επειδή δεν δημιούργησε ολοκληρωμένο και κατάλληλο δίκτυο εγκαταστάσεων διαχείρισης αποβλήτων που θα λαμβάνει υπόψη τις βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές. Οι ελλείψεις αφορούσαν τρεις χώρους υγειονομικής ταφής. Αφού αξιολόγησε την απάντηση που υπέβαλαν οι ελληνικές και κυπριακές αρχές, και με βάση τα πρόσφατα στοιχεία, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι όλοι οι χώροι υγειονομικής ταφής εξακολουθούν να μη συμμορφώνονται. Επιπλέον, η ικανότητα των εγκαταστάσεων επεξεργασίας αποβλήτων πριν από την υγειονομική ταφή είναι και στις δύο χώρες ανεπαρκής για την επεξεργασία των μεικτών αστικών αποβλήτων. Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα και την Κύπρο, οι οποίες έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να λάβουν τα αναγκαία μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
2. Εσωτερική Αγορά, Βιομηχανία, Επιχειρηματικότητα και ΜΜΕ
Προειδοποιητικές επιστολές
Η Επιτροπή καλεί το ΒΕΛΓΙΟ, τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, την ΤΣΕΧΙΑ, τη ΔΑΝΙΑ, τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, την ΙΡΛΑΝΔΙΑ, την ΕΛΛΑΔΑ, την ΙΣΠΑΝΙΑ, τη ΓΑΛΛΙΑ, την ΚΥΠΡΟ, την ΛΕΤΟΝΙΑ, το ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ, την ΟΥΓΓΑΡΙΑ, τη ΜΑΛΤΑ, τις ΚΑΤΩ ΧΩΡΕΣ, την ΑΥΣΤΡΙΑ, την ΠΟΛΩΝΙΑ, τη ΡΟΥΜΑΝΙΑ, τη ΣΛΟΒΕΝΙΑ, τη ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ και τη ΣΟΥΗΔΙΑ να μειώσουν τον φόρτο για τους επαγγελματίες που επιθυμούν να παρέχουν υπηρεσίες σε προσωρινή και περιστασιακή βάση
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στο Βέλγιο, τη Βουλγαρία, την Τσεχία, τη Δανία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, την Ελλάδα, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Κύπρο, τη Λετονία, το Λουξεμβούργο, την Ουγγαρία, τη Μάλτα, τις Κάτω Χώρες, την Αυστρία, την Πολωνία, τη Ρουμανία, τη Σλοβενία, τη Φινλανδία και τη Σουηδία λόγω μη συμμόρφωσης με τους κανόνες της ΕΕ για τα επαγγελματικά προσόντα (οδηγία 2005/36/ΕΚ).
Οι κανόνες αυτοί διευκολύνουν τους επαγγελματίες να παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε προσωρινή και περιστασιακή βάση σε διάφορα κράτη μέλη, ενώ διασφαλίζουν παράλληλα την προστασία των καταναλωτών και των πολιτών.
Κατ’ εξαίρεση, για επαγγέλματα που έχουν επιπτώσεις στη δημόσια υγεία και ασφάλεια, τα κράτη μέλη μπορούν να ελέγχουν τα προσόντα προτού επιτρέψουν την παροχή υπηρεσιών. Οι εν λόγω προηγούμενοι έλεγχοι μπορούν να καθυστερήσουν σημαντικά την έναρξη των δραστηριοτήτων και, ως εκ τούτου, μπορούν να επιβληθούν μόνο υπό αυστηρές προϋποθέσεις, ιδίως όταν η έλλειψη επαγγελματικών προσόντων θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρή βλάβη στην υγεία ή την ασφάλεια του αποδέκτη της υπηρεσίας. Η Επιτροπή θεωρεί ότι τα εν λόγω 22 κράτη μέλη απαιτούν αδικαιολόγητα εκ των προτέρων ελέγχους για αρκετά επαγγέλματα που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες επιτρέπονται οι εν λόγω έλεγχοι, και έχει εστιάσει τα εν λόγω μέτρα επιβολής σε τρεις τομείς ιδιαίτερης σημασίας, δηλαδή στις κατασκευές, τις μεταφορές και τις επιχειρηματικές υπηρεσίες.
Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στο Βέλγιο, τη Βουλγαρία, την Τσεχία, τη Δανία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, την Ελλάδα, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Κύπρο, τη Λετονία, το Λουξεμβούργο, την Ουγγαρία, τη Μάλτα, τις Κάτω Χώρες, την Αυστρία, την Πολωνία, τη Ρουμανία, τη Σλοβενία, τη Σλοβακία, τη Φινλανδία και τη Σουηδία, τα οποία έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να διορθώσουν τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.
Η Επιτροπή καλεί την ΕΛΛΑΔΑ να διασφαλίσει την ίση μεταχείριση όσον αφορά τις συμβάσεις παραχώρησης χρήσης παράκτιων περιοχών
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα [INFR(2024)2243] λόγω μη συμμόρφωσης με τους κανόνες σχετικά με τις διαδικασίες αδειοδότησης για τη χρήση δημόσιων παράκτιων περιοχών. Στην Ελλάδα οι οικονομικοί φορείς, όπως τα εστιατόρια, μπορούν να χρησιμοποιούν τις παραλίες που γειτνιάζουν με τις εγκαταστάσεις τους χωρίς καμία ανταγωνιστική διαδικασία επιλογής. Η Επιτροπή διαπιστώνει συγκεκριμένα ότι η ελληνική νομοθεσία φαίνεται να μην συνάδει με την οδηγία για τις υπηρεσίες (οδηγία 2006/123/ΕΚ) και την αρχή της ελευθερίας εγκατάστασης σύμφωνα με το άρθρο 49 της ΣΛΕΕ. Η οδηγία ορίζει ότι, στις περιπτώσεις αυτές, τα κράτη μέλη πρέπει να εφαρμόζουν διαδικασία επιλογής ανοικτής σε όλους τους δυνητικούς υποψηφίους, η οποία θα διασφαλίζει πλήρη αμεροληψία και διαφάνεια. Επιπλέον, για τις περιπτώσεις στις οποίες ενδέχεται να επηρεαστεί κάποιο διασυνοριακό ενδιαφέρον, ένα σύστημα όπως αυτό που προβλέπεται από την ελληνική νομοθεσία θα αποθάρρυνε τους διασυνοριακούς παρόχους να ασκούν δραστηριότητες υπηρεσιών στα οικεία τμήματα της παράκτιας έκτασης, κατά παράβαση του άρθρου 49 της ΣΛΕΕ. Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να ανταποκριθεί και να άρει τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.
5. Κινητικότητα και Μεταφορές
Η Επιτροπή καλεί την ΕΛΛΑΔΑ να συμμορφωθεί με τη νομοθεσία της ΕΕ για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα [INFR(2023)2036], επειδή δεν ευθυγραμμίζεται με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας της ΕΕ για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων (οδηγία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, οδηγία 2016/798). Η οδηγία καλύπτει τις απαιτήσεις ασφάλειας ολόκληρου του σιδηροδρομικού συστήματος. Η Επιτροπή θεωρεί ότι στην Ελλάδα υπάρχουν μακροχρόνιες ελλείψεις στην εφαρμογή της οδηγίας από την έναρξη ισχύος της. Οι ελλείψεις είναι συστημικές και απορρέουν επίσης από την έλλειψη νοοτροπίας ασφάλειας εντός των οικείων οργανισμών. Η Επιτροπή επισημαίνει ότι έπειτα από την έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων σχετικά με την κατάσταση της υλοποίησης και της εφαρμογής της ενωσιακής νομοθεσίας για τους σιδηροδρόμους στην Ελλάδα, η ελληνική κυβέρνηση ενέκρινε σχέδιο δράσης κατόπιν διαβουλεύσεων και συμφωνίας με τις υπηρεσίες της Επιτροπής. Το σχέδιο δράσης αποτελεί τη βάση για την αντιμετώπιση των ελλείψεων και σημειώνεται ικανοποιητική πρόοδος στην εφαρμογή του, με την Ελλάδα να υποβάλλει διμηνιαίες εκθέσεις στην Επιτροπή σχετικά με την πρόοδο που έχει σημειωθεί. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν ελλείψεις στην εφαρμογή της οδηγίας. Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει επίσημα και να άρει τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.
Η Επιτροπή καλεί την ΕΛΛΑΔΑ να εφαρμόσει τις απαιτήσεις αναγνώρισης μεμονωμένου αεροσκάφους για τις υπηρεσίες διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας και αεροναυτιλίας
Η Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα [INFR(2024)2237] λόγω μη εφαρμογής της απαιτούμενης τεχνολογίας αναγνώρισης αεροσκάφους, όπως ορίζει ο κανονισμός (ΕΕ) 2017/373, ο οποίος διέπει τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας και τα συστήματα αεροναυτιλίας. Η ικανότητα αυτή είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση των υπηρεσιών επιτήρησης και την αύξηση της αποτελεσματικότητας του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας, με την εξασφάλιση ακριβέστερης ιχνηλάτησης των αεροσκαφών. Παρά τη συμφωνία το 2020 μεταξύ του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA) και της Ελληνικής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) για την προμήθεια, εγκατάσταση και ανάθεση των απαραίτητων συστημάτων ραντάρ, εξακολουθούν να εκκρεμούν τα διορθωτικά μέτρα. Η ανάπτυξη σύγχρονων ραντάρ θα διασφαλίσει τη διαλειτουργικότητα της Ελλάδας με άλλα κράτη μέλη της ΕΕ που χρησιμοποιούν ήδη τα εν λόγω συστήματα και θα αυξήσει τελικά τη χωρητικότητα του εναέριου χώρου, η οποία είναι αναγκαία, λαμβανομένων υπόψη των υψηλότερων επιπέδων κυκλοφορίας στον ελληνικό εναέριο χώρο, ιδίως κατά τη θερινή περίοδο. Οι πληροφορίες που παρασχέθηκαν από την ΑΠΑ ως απάντηση στο αίτημα της Επιτροπής δεν παρέχουν ικανοποιητικές πληροφορίες σχετικά με το πότε θα εφαρμοστεί αποτελεσματικά η ικανότητα αναγνώρισης αεροσκαφών στην Ελλάδα. Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποστέλλει προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να ανταποκριθεί και να άρει τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την Επιτροπή. Η Επιτροπή, εάν δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.
Η Επιτροπή καλεί τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, την ΕΛΛΑΔΑ, την ΙΣΠΑΝΙΑ, την ΙΤΑΛΙΑ, το ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ, τη ΜΑΛΤΑ, την ΠΟΛΩΝΙΑ και την ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ να μεταφέρουν πλήρως στο εθνικό τους δίκαιο τους κανόνες της ΕΕ σχετικά με τα διόδια και τις βινιέτες για τη χρήση των έργων οδικής υποδομής
Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στη Βουλγαρία [INFR(2024)0150], την Ελλάδα [INFR(2024)0155], την Ισπανία [INFR(2024)0157], την Ιταλία [INFR(2024)0161], το Λουξεμβούργο [INFR(2024)0164], τη Μάλτα [INFR(2024)0167], την Πολωνία [INFR(2024)0169] και την Πορτογαλία [INFR(2024)0171], επειδή δεν μετέφεραν στο εθνικό τους δίκαιο την οδηγία για την Ευρωβινιέτα (οδηγία 1999/62/ΕΚ, όπως τροποποιήθηκε από την οδηγία (ΕΕ) 2022/362). Η οδηγία για την ευρωβινιέτα θεσπίζει κοινούς κανόνες για την επιβολή τελών με βάση την απόσταση (διόδια) και χρονοεξαρτώμενων τελών χρήσης (βινιέτες), επιτρέποντας στα κράτη μέλη να ανακτούν το κόστος υποδομής (κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση) μέσω διοδίων και βινιετών. Με την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2022/362 περιλαμβάνονται πλέον τα επιβατικά αυτοκίνητα, τα λεωφορεία και τα πούλμαν, καθώς και τα μικρά βαρέα επαγγελματικά οχήματα. Η αναθεωρημένη οδηγία απαιτεί επίσης από τα κράτη μέλη να συμπεριλάβουν το περιβαλλοντικό κόστος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα οικεία συστήματα επιβολής τελών για τον καθορισμό τελών με βάση τις εκπομπές CO2 των οχημάτων, με στόχο τη μείωση των εκπομπών και την ενθάρρυνση καθαρότερων βαρέων επαγγελματικών οχημάτων. Η προθεσμία για τη μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο έληξε στις 25 Μαρτίου 2024. Και τα 8 κράτη μέλη δεν κοινοποίησαν μέτρα μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο. Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στη Βουλγαρία, την Ελλάδα, την Ισπανία, την Ιταλία, το Λουξεμβούργο, τη Μάλτα, την Πολωνία και την Πορτογαλία, τα οποία έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να λάβουν τα αναγκαία μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Επιτροπή καλεί την ΕΛΛΑΔΑ να εφαρμόσει στους αερολιμένες διαδικασίες προσέγγισης βάσει επιδόσεων
Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα[INFR(2024)2014)], επειδή δεν έλαβε τα αναγκαία μέτρα για να εφαρμόσει διαδικασίες πλοήγησης βάσει επιδόσεων (PBN) στους ελληνικούς αερολιμένες, όπως απαιτείται από τους εκτελεστικούς κανονισμούς (ΕΕ) 2018/1048 και 2018/1139 της Επιτροπής. Με τη βελτιστοποίηση των διαδρομών υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας και των διαδικασιών ενόργανης προσέγγισης, η χρήση των διαδικασιών PBN στη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας και στις υπηρεσίες αεροναυτιλίας αποφέρει ένα φάσμα οφελών, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης της ασφάλειας, της αύξησης της χωρητικότητας, της μείωσης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και της βελτίωσης της οικονομικής αποδοτικότητας. Οι τρέχουσες δραστηριότητες προσγείωσης στα ελληνικά αεροδρόμια είναι ασφαλείς. Ωστόσο, η εφαρμογή των διαδικασιών προσέγγισης PBN που λείπουν στους ελληνικούς αερολιμένες θα επιτρέψει στους πιλότους να προσγειωθούν με κατακόρυφη καθοδήγηση, βελτιώνοντας περαιτέρω την ασφάλεια. Η Επιτροπή απέστειλε τον Απρίλιο του 2024 προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα. Η απάντηση της Ελλάδας, της 19ης Ιουνίου, δεν παρέχει ικανοποιητικά αποδεικτικά στοιχεία, ούτε σχετικά με την εφαρμογή των διαδικασιών PBN στους ελληνικούς αερολιμένες, ούτε σχετικά με την εφαρμογή των διορθωτικών μέτρων που συμφωνήθηκαν μεταξύ του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας και της Ελληνικής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας. Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποστέλλει αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει και να λάβει τα αναγκαία μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Επιτροπή καλεί 10 κράτη μέλη να συμμορφωθούν με την πράξη για τη διακυβέρνηση δεδομένων
Σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στην Τσεχία [INFR(2024)2057], τη Γερμανία [INFR(2024)2060], την Εσθονία [INFR(2024)2058], την Ελλάδα [INFR(2024)2061], την Κύπρο [INFR(2024)2056], το Λουξεμβούργο [INFR(2024)2063], την Αυστρία [INFR(2024)2054], την Πολωνία [INFR(2024)2066], την Πορτογαλία [INFR(2024)2067] και τη Σλοβενία [INFR(2024)2070], τα οποία δεν έχουν ορίσει τις αρμόδιες αρχές για την εφαρμογή της πράξης για τη διακυβέρνηση δεδομένων ή δεν έχουν αποδείξει ότι οι εν λόγω αρμόδιες αρχές είναι εξουσιοδοτημένες να εκτελούν τα καθήκοντα που απαιτούνται βάσει της πράξης. Στόχος της πράξης για τη διακυβέρνηση δεδομένων είναι να διευκολύνει την κοινοχρησία δεδομένων μεταξύ τομέων και χωρών της ΕΕ προς όφελος των πολιτών και των επιχειρήσεων. Η πράξη αυξάνει την εμπιστοσύνη στην κοινοχρησία δεδομένων με τη θέσπιση κανόνων για την ουδετερότητα των διαμεσολαβητών που συνδέουν τα άτομα και τις επιχειρήσεις με τους χρήστες των δεδομένων. Η Επιτροπή απέστειλε στις 23 Μαΐου 2024 προειδοποιητική επιστολή στην Τσεχία, τη Γερμανία, την Εσθονία, την Ελλάδα, την Κύπρο, το Λουξεμβούργο, την Αυστρία, την Πολωνία, την Πορτογαλία και τη Σλοβενία. Ενώ ορισμένα κράτη μέλη κοινοποίησαν στην Επιτροπή τον ορισμό των αρμόδιων αρχών, κανένα δεν τις έχει εξουσιοδοτήσει πλήρως να εκτελούν και να εφαρμόζουν την πράξη για τη διακυβέρνηση δεδομένων. Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στα οικεία κράτη μέλη, τα οποία έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να λάβουν τα αναγκαία μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει τις υποθέσεις στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.