Ερώτηση με θέμα την «Αναγκαιότητα επίσπευσης των διαδικασιών ενεργοποίησης σύνδεσης των ολοκληρωμένων φωτοβολταϊκών έργων στην Π.Ε. Φθιώτιδας», κατέθεσε προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, ο βουλευτής Φθιώτιδας Ιωάννης Σαρακιώτης.
Πρόσφατα, αναφέρει ο κ. Σαρακιώτης, παρουσιάστηκε εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το σχέδιο “REPowerEU”, εκφράζοντας τη συντεταγμένη απάντηση των κρατών-μελών απέναντι στις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης στην αγορά. Ένας εκ των στόχων του εν λόγω σχεδίου, όπως αναφέρεται και στη σχετική ανακοίνωση, είναι η μαζική κλιμάκωση και η επιτάχυνση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών στην παραγωγή ενέργειας, τη βιομηχανία, τα κτίρια και τις μεταφορές, διατυπώνοντας την επιδίωξη να αυξηθεί ο πρωταρχικός στόχος για το 2030 για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας από το 40% στο 45% στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων “Fit for 55 package”. Επίσης, όπως επισημαίνεται στο πλαίσιο της ιδίας ανακοίνωσης υφίσταται ειδική στρατηγική για την αξιοποίηση της ηλιακής ενέργειας με σκοπό το διπλασιασμό της ηλιακής φωτοβολταϊκής ισχύος έως το 2025 και την εγκατάσταση 600 GW έως το 2030.
Εντούτοις, στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας καταδεικνύουν τις χαμηλές επιδόσεις ως προς την υποδοχή νέων επενδύσεων για φωτοβολταϊκά έργα, αλλά και ως προς τους χρόνους έκδοσης προσφορών σύνδεσης και ηλέκτρισης νέων έργων κατά τα τρία τελευταία χρόνια. Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της από 30 Ιανουαρίου 2022 έκθεσης του ΣΠΕΦ (Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά) τα οποία ανάμεσα σε άλλα αναφέρουν ότι:
• Σημαντική αύξηση (σε μήνες) του χρόνου έκδοσης προσφορών σύνδεσης από τον ΔΕΔΔΗΕ αλλά και ηλέκτρισης των σχετικών φωτοβολταϊκών επενδύσεων κατόπιν της υπογραφής της σύμβασης σύνδεσης καταγράφηκε τα τελευταία τρία χρόνια.
• Ο μέσος χρόνος από την πρωτοκόλληση ενός οριστικοποιημένου αιτήματος για όρους σύνδεσης στα γραφεία του διαχειριστή έως την έκδοση οριστικής προσφοράς σύνδεσης από 3,5 μήνες το 2019, ανήλθε στους 8,5 μήνες το 2020 και στους 11,7 μήνες το 2021.
• Ο μέσος χρόνος από την υπογραφή της σύμβασης σύνδεσης με τον ΔΕΔΔΗΕ έως την ηλέκτριση μιας μονάδας από 6,7 μήνες το 2019, αυξήθηκε στους 7,4 μήνες το 2020 και στους 8,8 μήνες το 2021.
• Το 2021 οι απορριπτικές απαντήσεις (αδυναμίες σύνδεσης) του διαχειριστή έφθαναν στο 80% των αιτημάτων όρων σύνδεσης όταν τα έτη 2018-2020 δεν ξεπερνούσαν το 40%.
Μάλιστα, εκ μέρους του ΣΠΕΦ (Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά) συμπεραίνεται επίσης ότι, ο ΔΕΔΔΗΕ υπό την συνεχή επίβλεψη του αρμοδίου Υπουργείου οφείλει να προχωρήσει σε επιτάχυνση των μελετών δικτύων αλλά και της επαύξησης των υποσταθμών όπου αυτό είναι εφικτό, για αύξηση της «παραγωγής» όρων σύνδεσης έως το τέλος του 2022, αφού στο πλαίσιο του υφιστάμενου νομικού πλαισίου από 1η Ιανουαρίου 2023 δε θα συνάπτονται πλέον συμβάσεις ΣΕΣΤ με ΔΑΠΕΕΠ σε ΤΑ εκτός διαγωνισμών, οπότε η προσπάθεια της Πολιτείας με το άρθρο 98 του ν. 4821/2021 να στηρίξει την εν λόγω κατηγορία επενδυτών θα πέσει στο κενό.
Επιπροσθέτως, η υφιστάμενη κατάσταση έχει οδηγήσει σε δυσχερή θέση σειρά επενδυτών που έχουν επιχειρήσει στο εν λόγω πεδίο, υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες. Χαρακτηριστική είναι η εντός της ως άνω έκθεσης, ακόλουθη αναφορά: «Οι επενδύσεις πλήρως χρηματοδοτημένες και εγκατεστημένες χωρίς να αποδίδουν έσοδα, ωθούνται σε “περιπέτειες” όπως η εύρεση έκτακτης ρευστότητας για την πληρωμή των τοκοχρεολυσίων, έξοδα συντήρησης των εγκαταστάσεων και φύλαξης με επιπλέον κοστοβόρες λύσεις λόγω του ότι δεν είναι συνδεδεμένες στο δίκτυο (συχνές επισκέψεις επιστάτη, εγκατάσταση αυτόνομου Φ/Β συστήματος παραγωγής ενέργειας με χρήση μετατροπέα και μπαταριών, αυξημένη επιτήρηση από εταιρείες φύλαξης, χρήση γεννήτριας για φόρτιση συστήματος ηλεκτροδότησης σε μέρες κακοκαιρίας, αυξημένα κρούσματα κλοπών κ.α.). Όλα τα παραπάνω προσθέτουν κόστη προ της λειτουργίας αυξάνοντας το συνολικό κόστος κατασκευής πριν την ηλέκτριση, περιορίζοντας ταυτόχρονα σημαντικά την ρευστότητα των μικρομεσαίων επενδυτών».1
Λαμβάνοντας υπ’ όψη τα ανωτέρω, μία εκ των Περιφερειακών Ενοτήτων στις οποίες ήδη προωθείται ικανός αριθμός επενδυτικών εγχειρημάτων πάνω στον εν λόγω τομέα είναι αυτή της Φθιώτιδας. Το γεγονός αυτό, ιδίως σε περιοχές – Δήμους, των οποίων η παραγωγική δραστηριότητα στηρίζεται ως επί το πλείστον στην αγροτική οικονομία και τον πρωτογενή τομέα κατέχει μείζονα σημασία, ενώ πολλαπλά οφέλη δύναται να προκύψουν και για μεγάλο αριθμό νοικοκυριών και επιχειρήσεων, μέσα σε μία συγκυρία όπου η ενεργειακή πενία ήδη έχει διαρρήξει την κοινωνική συνοχή.
Επειδή, η προώθηση των ως άνω εκτιθέμενων εγχειρημάτων, εν τω μέσω μία συγκυρίας όπου το κόστος της ενέργειας είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις, συνιστά ζήτημα το οποίο δεν πρέπει να προσκρούει σε αβελτηρίες, ολιγωρίες και καθυστερήσεις.
Επειδή, βάσει των στοιχείων της ως άνω παρατεθείσας μελέτης καταγράφηκε σημαντική αύξηση σε ό,τι αφορά το χρόνο έκδοσης προσφορών σύνδεσης από τον ΔΕΔΔΗΕ αλλά και ηλέκτρισης των σχετικών φωτοβολταϊκών επενδύσεων.
Επειδή, βάσει των ως άνω εκτιθέμενων δεδομένων ο μέσος χρόνος από την υπογραφή της σύμβασης σύνδεσης με τον ΔΕΔΔΗΕ έως την ηλέκτριση μιας μονάδας αυξήθηκε από 6.7 μήνες το 2019 στους 7.4 μήνες το 2020 και ακολούθως στους 8.8 μήνες το 2021.
Επειδή, η ευόδωση της υπό την αίρεση της εναρμόνισης με τους θεσμοθετημένους περιβαλλοντικούς όρους και προϋποθέσεις, συντελούμενης επενδυτικής δραστηριότητας κατέχει μείζονα σημασία για περιοχές όπως αυτή της Π.Ε. Φθιώτιδας και τους επαγγελματικούς – παραγωγικούς τομείς, που δύναται να ωφεληθούν καθοριστικά από αυτή.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Ποιες πρωτοβουλίες προτίθεται να αναλάβει το αρμόδιο Υπουργείο ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία σύνδεσης ολοκληρωμένων φωτοβολταϊκών έργων (από πλευράς των επενδυτών);
2. Ποιοι είναι οι λόγοι που παρατηρούνται οι ως άνω εκ μέρους του ΣΠΕΦ (Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά) διαπιστούμενες καθυστερήσεις σε ότι αφορά το χρόνο έκδοσης προσφορών σύνδεσης από τον ΔΕΔΔΗΕ αλλά και ηλέκτρισης των σχετικών φωτοβολταϊκών επενδύσεων, τα τρία τελευταία χρόνια;
3. Ποιοι είναι οι λόγοι που σημειώνεται η ως άνω εκ μέρους του ΣΠΕΦ (Συνδέσμου Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά) καταγραφόμενη αύξηση του ποσοστού των απορριπτικών απαντήσεων επί των αιτημάτων όρων σύνδεσης, το οποίο και έχει σχεδόν διπλασιαστεί σε 80% το 2021 όταν τα έτη 2018-2020 δεν ξεπερνούσε το 40%;
Παρακαλείται ο αρμόδιος Υπουργός όπως προσκομίσει τυχόν διαθέσιμα στοιχεία αναφορικά με τον α) αριθμό των αιτημάτων όρων σύνδεσης φωτοβολταϊκών έργων που αφορούν την Π.Ε. Φθιώτιδας (ανά Δήμο), β) τον αριθμό και την ποσοστιαία απεικόνιση αυτού επί των εγκεκριμένων αιτημάτων όρων σύνδεσης που αφορούν την Π.Ε. Φθιώτιδας (ανά Δήμο), γ) τον αριθμό και την ποσοστιαία απεικόνιση αυτού επί των απορριφθέντων αιτημάτων όρων σύνδεσης που αφορούν την Π.Ε. Φθιώτιδας (ανά Δήμο), δ) τον αριθμό και την ποσοστιαία απεικόνιση αυτού επί των εκκρεμών αιτημάτων όρων σύνδεσης που αφορούν την Π.Ε. Φθιώτιδας (ανά Δήμο), ε) το μέσο χρόνο από την υπογραφή της σύμβασης σύνδεσης με τον ΔΕΔΔΗΕ έως την ηλέκτριση μιας μονάδας στην Π.Ε. Φθιώτιδας, ανά έτος, κατά την περίοδο 2017-2022.