Πέρκα: Υπήρχε η δυνατότητα παρέμβασης στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας με έλεγχο κέρδους

Πέρκα: Υπήρχε η δυνατότητα παρέμβασης στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας με έλεγχο κέρδους
Eurokinissi
Δευτέρα, 20/06/2022 - 19:30

Στα άρθρα που προστέθηκαν τελευταία στιγμή στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ τα μέτρα για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης αναφέρθηκε στην εισήγησή της στη συνεδρίαση της Βουλής η βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Πέτη Πέρκα.

Η κα Πέρκα αναφέρθηκε στη μίσθωση πλοίου Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (Υ.Φ.Α.) στη νήσο Ρεβυθούσα, η οποία, «ενώ πράγματι εξασφαλίζει τον εφοδιασμό της χώρας, εγείρονται πολλά ερωτήματα σε ό,τι αφορά στο κόστος και στο ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο. Είναι γνωστό ότι η ΡΑΕ είχε καταθέσει ενστάσεις για το κόστος αντιστάθμισης φυσικών απωλειών - boil off cost - που έχει καταθέσει ο ΔΕΣΦΑ και είναι στα ύψη. Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι από τα στοιχεία του διαχειριστή δεν προκύπτει ούτε το κόστος ανά κυβικό μέτρο LNG, ώστε η ΡΑΕ να βγάλει ασφαλή συμπεράσματα για τις προσφορές που έχουν υποβληθεί για το έργο.

Ποιος θα επιβαρυνθεί αυτό το κόστος; Από ότι φαίνεται, το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης πληρώνει ό,τι προκύπτει…. δηλαδή οι καταναλωτές. Τα συνήθη υποζύγια θα πληρώσουν το boil-off cost της ιδιοκατανάλωσης και την κατανάλωση φυσικού αερίου (φ.α) για τη λειτουργία του ΣΗΘΥΑ της Ρεβυθούσας κτλ, με ισχύ από την 1η Ιουλίου 2022.

Συνεχίζοντας με τη ρήτρα αναπροσαρμογής, η κα Πέρκα είπε χαρακτηριστικά: «Μπορώ να πω ότι έχουμε μια πρώτη επιτυχία! Η κυβέρνηση αναγνωρίζει επιτέλους αυτό που για μήνες αρνιόταν... ότι υπάρχουν υπερκέρδη! Τι και αν το έλεγε ο ΣΥΡΙΖΑ, τι και αν το επιβεβαίωνε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή – που πρότεινε και μέτρα με την εργαλειοθήκη, τα οποία ουδέποτε υιοθετήθηκαν από την κυβέρνηση. Χρειάστηκαν 9 μήνες τουλάχιστον για να το δει η κυβέρνηση. Ελπίζω ότι δεν θα χρειαστεί άλλους τόσους για να υλοποιήσει την υπόσχεσή της για φορολόγηση των υπερκερδών.

Βεβαίως αδιευκρίνιστο παραμένει το ποσό επί του οποίου θα εφαρμοστεί η κατά 90% φορολόγηση. Πάλι εκπτώσεις, πάλι δωράκια… Με αφαίρεση 3 μηνών, παράλειψη της διακριτότητας των αγορών παραγωγής και προμήθειας, μεθοδολογικά κόλπα, τροπολογίες για να το μειώσει.

Αδιευκρίνιστη όμως παραμένει και η διοικητικά καθοριζόμενη τιμή, αφού η διάταξη δεν θεσπίζει όριο κέρδους στους παραγωγούς ενέργειας και παραπέμπει τον υπολογισμό σε Υπουργική Απόφαση. Εμείς είχαμε προτείνει πλαφόν βάσει κόστους παραγωγής ανά μονάδα με εύλογο κέρδος 5%. Δεν βλέπουμε κάτι τέτοιο στη διάταξη. Ελπίζουμε ότι δεν θα κάνετε ακόμα ένα χατήρι στο καρτέλ της ενέργειας, αφήνοντας μεγάλο περιθώριο κέρδους στους παραγωγούς.

Εδώ τώρα έχουμε δυο προβλήματα. Το πρώτο είναι ότι αυτή την καθυστέρηση της κυβέρνησης, την έχουν πληρώσει πολύ ακριβά οι καταναλωτές, τα νοικοκυριά και οι παραγωγικοί φορείς. Το δεύτερο, ότι η επιδότηση των λογαριασμών γίνεται με λεφτά που οι ίδιοι οι πολίτες έχουν δώσει σε προηγούμενους λογαριασμούς. Δηλαδή η κυβέρνηση επιστρέφει με μεγάλη καθυστέρηση λεφτά που κακώς εισπράχτηκαν από τους καταναλωτές, στερώντας ρευστότητα από τα νοικοκυριά και την αγορά.

Η νομοθετική σας ρύθμιση αποδεικνύει ότι τελικά υπήρχε η δυνατότητα παρέμβασης στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας με έλεγχο κέρδους, αλλά δεν ήταν στις επιλογές σας. Το είπαμε στον κ. Χατζηδάκη το Νοέμβριο του 2020, με την έναρξη του Target Model, αλλά μας έλεγε ότι η αγορά θα λύσει τα προβλήματα και θα κατεβάσει τις τιμές. Κ. Σκρέκα εσείς τον Απρίλιο περίπου παραδεχτήκατε ότι υπάρχουν υπερκέρδη».