Οι τιμές των υγρών καυσίμων κίνησης κυμαίνονται σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα ασκώντας τεράστια πίεση στα εισοδήματα των νοικοκυριών, δεδομένου ότι, σύμφωνα με τα διαχρονικά στοιχεία της Έρευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ, οι μεταφορικές δαπάνες αποτελούν το 13% της ετήσιας δαπάνης των νοικοκυριών και την 3η υψηλότερη κατηγορία δαπανών του μέσου προϋπολογισμού τους. H πίεση αυτή είναι προφανώς πολύ μεγαλύτερη για τους εργαζόμενους που πηγαίνουν στην εργασία τους με ιδιωτικά μέσα.
Μπορεί οι τρέχουσες τιμές υγρών καυσίμων να είναι χαμηλότερες από τα ιστορικά υψηλά που σημειώθηκαν τον Ιούνιο του 2022, ωστόσο παραμένουν εξαιρετικά υψηλές ειδικά αν συνυπολογιστεί ότι είναι οι τρίτες ψηλότερες ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ, ενώ οι μέσες τιμές καυσίμων σύμφωνα με τα ιστορικά στοιχεία του Παρατηρητήριου Τιμών Υγρών Καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας είναι 12% υψηλότερες από αυτές του Ιανουαρίου το 2022 και 25% υψηλότερες από τον Οκτώβριου του 2014, όταν οι διεθνείς τιμές πετρελαίου (Brent Crude Oil) ήταν σε αντίστοιχα επίπεδα με τις τρέχουσες τιμές.
Υπενθυμίζεται ότι στις 28 Νοεμβρίου 2022 η Επιτροπή Ανταγωνισμού έλαβε κατά πλειοψηφία απόφαση περί εκκίνησης της διαδικασίας κανονιστικής παρέμβασης (του αρ. 11 του Ν.3959/2011) στον κλάδο των πετρελαιοειδών για να αξιολογήσει εάν επικρατούν συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού στα τρία στάδια παραγωγής και διανομής (διύλιση, εμπορία και λιανική διάθεση) των προϊόντων (αμόλυβδης βενζίνης, πετρελαίου κίνησης, πετρελαίου θέρμανσης) στην ελληνική αγορά. Η απόφαση ελήφθη ύστερα από Χαρτογράφηση της αγοράς Πετρελαιοειδών, η οποία εκκίνησε με απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού στις 22 Μαρτίου 2022.
Το τελικό πόρισμα της χαρτογράφησης, η οποία περιορίστηκε στο Νομό Αττικής, αγορά όπου υπάρχει περισσότερη ανταγωνιστική ένταση, κατέδειξε την ύπαρξη ασυμμετρίας και για τα τρία προϊόντα και στα τρία στάδια της αλυσίδας παραγωγής και διάθεσης (διύλιση, εμπορία, λιανική διάθεση).
Ερωτώνται οι κ. Υπουργοί:
Πού αποδίδουν τη δυσανάλογη εξέλιξη των εγχώριων τιμών υγρών καυσίμων σε σχέση με την εξέλιξη των διεθνών τιμών πετρελαίου;
Έχουν αξιοποιήσει τα ευρήματα της χαρτογράφησης και της κανονιστικής παρέμβασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού στους τομείς της διύλισης, της εμπορίας και της λιανικής διάθεσης;
Σκοπεύουν να κάνουν κάποια παρέμβαση στο πεδίο των τιμών των υγρών καυσίμων για να προστατευτούν οι καταναλωτές και ειδικά όσοι χρησιμοποιούν ιδιωτικά μέσα μεταφοράς τακτικά για να μεταβούν στις εργασίες τους;
Εφαρμόστηκε η διάταξη του άρθρου 114 του ν.5007/2022 (σε εφαρμογή σύμφωνα με το άρθρο 14 του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/1854 του Συμβουλίου της 6ης Οκτωβρίου 2022) σχετικά την επιβολή της Προσωρινής Συνεισφοράς Αλληλεγγύης (ΠΣΑ) κατά το φορολογικό έτος 2022 επί των πλεοναζόντων κερδών εξόρυξης και διύλισης;
Πώς ακριβώς υπολογίστηκε η ΠΣΑ από την εξίσωση που προβλέπει ο νόμος, ποιο είναι το ποσό που βεβαιώθηκε, ποιο το ποσό που τελικά εισπράχθηκε και πώς θα αξιοποιηθεί;