Σε 48 ανέρχονται του έργα του ΔΕΣΦΑ για την αναβάθμιση και επέκταση του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) τα οποία περιλαμβάνονται στο 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ 2021-2030, που έλαβε επί της αρχής έγκριση από τη ΡΑΕ και δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ.
Πρόκειται για έργα συνολικού προϋπολογισμού 540 εκατ. ευρώ τα οποία θα συμβάλλουν καθοριστικά στην επίτευξη των εθνικών στόχων για την απολιγνιτοποίηση, προετοιμάζοντας ταυτόχρονα το σύστημα για τη μεταφορά και αποθήκευση υδρογόνου, καθώς και άλλων ανανεώσιμων αερίων στο μέλλον.
Κομβικό ρόλο στο πλαίσιο της στρατηγικής για την απολιγνιτοποίηση κατέχει το έργο κατασκευής αγωγού Υψηλής Πίεσης στη Δυτική Μακεδονία, μία επένδυση προϋπολογισμού €110 εκατ., που συμπεριλαμβάνεται για πρώτη φορά στο Δεκαετές Πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ. Ο αγωγός, μήκους 122 χλμ., θα ξεκινά από το υφιστάμενο Βαλβιδοστάσιο του ΔΕΣΦΑ στα Τρίκαλα Ημαθίας επιτρέποντας με την ολοκλήρωσή του, την πρόσβαση στο φυσικό αέριο νέων περιοχών, μεταξύ των οποίων η Πτολεμαΐδα, η Κοζάνη και το Αμύνταιο, με τροφοδοσία των σχετικών εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης, καθώς και η Βέροια, η Νάουσα και τα Γρεβενά.
Τη Δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο θέτει στο επίκεντρο η δεύτερη μεγάλη κατηγορία έργων του προγράμματος, με επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμό €94 εκατ. για την τροφοδοσία νέων περιοχών και χρηστών.
Στα έργα αυτά ξεχωρίζει η κατασκευή αγωγού Υψηλής Πίεσης προς την Πάτρα, για τη διασύνδεση της πόλης και της ΒΙ.ΠΕ. Πατρών με το σύστημα, έπειτα από σχετικό αίτημα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας. Πρόκειται για επένδυση €85 εκατ., με πρόβλεψη και για την κατασκευή μελλοντικών επεκτάσεων για την τροφοδοσία άλλων πόλεων της Περιφέρειας, όπως ο Πύργος και το Αγρίνιο. Με εκτιμώμενη ημερομηνία ολοκλήρωσης τον Ιούνιο του 2026 και μήκος 120 χλμ., ο αγωγός προβλέπεται να ξεκινά από κατάλληλο σημείο επί του αγωγού υψηλής πίεσης προς τη Μεγαλόπολη και θα καταλήγει σε δύο Μ/Ρ Σταθμούς, έναν για την πόλη της Πάτρας και έναν για την ΒΙ.ΠΕ Πατρών.
Επιπλέον, στο πλαίσιο της επέκτασης της διείσδυσης του φυσικού αερίου στις λιγνιτικές περιοχές, τον Οκτώβριο του 2022 αναμένεται να εισέλθει στο σύστημα ένας νέος Μ/Ρ Σταθμός στη Μεγαλόπολη, ενώ για την ευρύτερη περιοχή της Πελοποννήσου, προγραμματίζεται η κατασκευή 3 νέων Μ/Ρ Σταθμών που από Οκτώβριο του 2022 θα καταστήσουν δυνατή την τροφοδοσία των περιοχών της Τρίπολης, του Άργους, του Ναυπλίου και της Κορίνθου. Ο συνολικός προϋπολογισμός των παραπάνω νέων Μ/Ρ Σταθμών αγγίζει τα €9 εκατ.
Παράλληλα, ανοίγοντας τον δρόμο για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης εφοδιαστικής αλυσίδας LNG μικρής κλίμακας στη χώρα μας, ο ΔΕΣΦΑ έλαβε πρόσφατα και την Τελική Επενδυτική Απόφαση για την κατασκευή της νέας προβλήτας Μικρής Κλίμακας LNG στη Ρεβυθούσα, με προϋπολογισμό €20,4 εκατ. Από τον Σεπτέμβριο του 2022 όταν και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία, η προβλήτα θα εξυπηρετεί τη λειτουργία φόρτωσης πλοίων μεταφοράς LNG μικρού μεγέθους (1.000 m3 ως 20.000 m3). Τα μικρότερα εξ αυτών θα ανεφοδιάζουν πλοία που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG, κυρίως στο λιμάνι του Πειραιά και πιθανώς σε άλλα λιμάνια, ενώ τα μεγαλύτερα θα τροφοδοτούν δορυφορικούς σταθμούς αποθήκευσης και διανομής LNG σε άλλα λιμάνια της Ελλάδας, όπως η Πάτρα, καθώς και στα νησιά, μέσω συστημάτων εικονικών αγωγών.
Υπό κατασκευή βρίσκονται επίσης έργα συνολικού ύψους άνω των €97 εκατ. για την ενίσχυση της ευελιξίας, της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικής λειτουργία του ΕΣΦΑ, μεταξύ των οποίων η Αναβάθμιση του Σταθμού Συμπίεσης της Νέας Μεσήμβριας και ο Σταθμός Συμπίεσης της Αμπελιάς, ενώ σε φάση μελετητικής ωρίμανσης βρίσκεται η κατασκευή Σταθμού Συμπίεσης στους Κήπους και Ρυθμιστικού Σταθμού στην Κομοτηνή.
Τέλος, σε λειτουργία πρόκειται να τεθεί τον Δεκέμβριο του 2021 το νέο Τεχνικό Εκπαιδευτικό Κέντρο του ΔΕΣΦΑ στη Νέα Μεσήμβρια, μία επένδυση €1,6 εκατ. για την ανάπτυξη ενός πρότυπου Κέντρου για τη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των τεχνικών φυσικού αερίου πρωταρχικά του ΔΕΣΦΑ και ενδεχομένως άλλων διεθνών Διαχειριστών Μεταφοράς και Διανομής, που θα αποτελέσει την πρώτη υποδομή του είδους της στα Βαλκάνια.