Με ταχείς ρυθμούς προχωρά η υλοποίηση του πρώτου FSRU στον βόρειο άξονα της χώρας, στην Αλεξανδρούπολη, από την εταιρεία Gastrade, του ομίλου Κοπελούζου. Στόχος είναι να τεθεί σε λειτουργία στα τέλη του 2023.
Η τυπική έναρξη της υλοποίησης του έργου θα σηματοδοτηθεί με επίσημη εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τρίτη, 3 Μαΐου, στην Αλεξανδρούπολη, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ενώ αναμένεται να παραστεί και ο Βούλγαρος ομόλογός του Κιρίλ Πέτκοφ.
Η Βουλγαρία προσβλέπει στην αξιοποίηση και του FSRU της Αλεξανδρούπολης για τις ενεργειακές ανάγκες της, ενώ ήδη χρησιμοποιεί τις εγκαταστάσεις του τερματικού σταθμού του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, για την προμήθεια LNG. Γι’ αυτό και ανάμεσα στους μετόχους της Gastrade συγκαταλέγεται η Bulgartransgaz, ο αντίστοιχος βουλγαρικός ΔΕΣΦΑ.
Η κατασκευή του FSRU στην Αλεξανδρούπολη συμπίπτει με τη δύσκολη συγκυρία της ουκρανικής κρίσης, που υπαγορεύει την ανάπτυξη και νέων υποδομών στη χώρα μας, σε μια προσπάθεια να λειτουργήσουν ως ανάχωμα σε έναν ενδεχόμενο περιορισμό του ρωσικού αερίου.
Πάντως, στην ανακοίνωση που εκδόθηκε από το Μαξίμου, μετά τη χθεσινή έκτακτη σύσκεψη για την ενεργειακή επάρκεια, συμπεριλαμβάνεται μία φράση-κλειδί, που αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο η Αθήνα να προσαρμοστεί τελικά στις αξιώσεις της ρωσικής πλευράς για την πληρωμή του φυσικού αερίου. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται απλά ότι «οι επόμενες πληρωμές προς την Gazprom πρόκειται να γίνουν το τρίτο 10ήμερο του Μαΐου», μία αναφορά που δεν συνοδεύεται από καμία άλλη διευκρίνιση ή υπόμνηση για αρνητική προδιάθεση περί του αντιθέτου.
Αντίθετα, είναι το «πρόκειται να γίνουν» που φαίνεται να δημιουργεί το παράθυρο συναίνεσης. Άλλωστε, η χώρα μας συγκαταλέγεται στις ευρωπαϊκές χώρες με υψηλή εξάρτηση από το ρωσικό αέριο, που φθάνει στο 45%, συνεπώς, μία ενδεχόμενη βίαια διακοπή της προμήθειάς του και χωρίς να υπάρχουν επί της ουσίας σταθερές εναλλακτικές, προς το παρόν, περιορίζει τις ελληνικές επιλογές. Όπερ έδει δείξαι.
Σε ρότα υλοποίησης
Αμέσως μετά τη λήψη της επενδυτικής απόφασης, στις 27 Ιανουαρίου, η Gastrade «τρέχει» όλες τις πρόδρομες εργασίες για την υλοποίηση του FSRU. Σε αυτή τη φάση γίνονται οι παραγγελίες του μηχανολογικού εξοπλισμού, καθώς και των σωλήνων για τον υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό που θα συνδεθεί με το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου. Παράλληλα, προχωρά ο λεπτομερής σχεδιασμός και οι αναγκαίες γεωτεχνικές μελέτες.
Ο πλωτός σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης, δηλαδή, το δεξαμενόπλοιο μήκους περί τα 300 μ. μετά τη μετατροπή του σε FSRU σε ναυπηγείο της Σιγκαπούρης, προβλέπεται να φθάσει και να αγκυροβολήσει μόνιμα στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης την τρίτη εβδομάδα του Νοεμβρίου 2023. Θα έχει το συμβολικό όνομα «Ορφέας». Θα απαιτηθεί άλλος ένας μήνας για τις τελικές εργασίες, για να ξεκινήσει το FSRU τη λειτουργία του στα τέλη του επόμενου έτους.
Η αποθηκευτική ικανότητα LNG της μονάδας θα είναι 153.500 κ.μ. και η ετήσια δυναμικότητα αεριοποίησης 5,5 δισ. κ.μ. Ημερησίως θα έχει δυναμικότητα αεριοποίησης 14,5 εκατ. κ.μ., που θα μπορεί να φθάσει στην αιχμή της στα 22 εκατ. κ.μ.
Ταυτόχρονα, η Gastrade προωθεί τις διαδικασίες και για το δεύτερο FSRU, που σχεδιάζει να αποκτήσει στην Αλεξανδρούπολη. Σε αυτή τη φάση αναμένει την έγκριση από τη ΡΑΕ της νέας Άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), που θα της επιτρέψει να προχωρήσει στην εκπόνηση των σχετικών μελετών.
Μέτοχοι στην Gastrade είναι η Ελμίνα Κοπελούζου, η Gaslog Cyprus Investment Ltd του Πήτερ Λιβανού, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, ο ΔΕΣΦΑ και η Bulgartransgaz EAD, με 20% ο καθένας.
Συντάκτης Αθηνά Καλαϊτζόγλου, Πηγή euro2day.gr