Η ολοκλήρωση του αγωγού μπαίνει στην τελική φάση σύμφωνα με τα όσα είπε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Κώστας Ξιφαράς στο συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ITC 2022.
«Η χώρα μας έχει περάσει ξανά κρίσεις και τα παθήματα έχουν γίνει μαθήματα» είπε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Κώστας Ξιφαράς.
«Οι εταιρείες μας έχουν πάρει γενναίες αποφάσεις να επενδύσουν στις υποδομές» προσέθεσε, παρότι κάποιες από αυτές τις επενδύσεις αντιμετωπίστηκαν με επιφυλάξεις. Τέτοια παραδείγματα είναι η τρίτη δεξαμενή στη Ρεβυθούσα, ο επιπλέον σταθμός FSRU στην Αλεξανδρούπολη και ο αγωγός IGB, ο οποίος όπως δήλωσε ο Κ Ξιφαράς θα μπει σε εμπορική χρήση τον Ιούλιο. «Ήδη, ο κατασκευαστής, η εταιρεία ΑΒΑΞ μας ενημέρωσε ότι ήρθε η ώρα της μηχανολογικής ολοκλήρωσης του έργου, άρα η διοίκηση θα πρέπει την επόμενη εβδομάδα να αποδεχθεί τη δήλωση, Οι υδραυλικές δοκιμές του αγωγού έχουν τελειώσει, είμαστε σε φάση να βάλουμε αέριο μέσα στον Ιούνιο και τον Ιούλιο αναμένεται η εμπορική χρήση του αγωγού. Για έκτακτες ανάγκες θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και από τα μέσα Ιουνίου. Η Βουλγαρία μπορεί έτσι να πάρει την πλειονότητα του αζερικου αερίου για το οποίο έχει συμβόλαιο.»
Ο Ελληνοβουλγαρικός αγωγός με μήκος 182 χιλιόμετρα, ως γνωστόν πρόκειται να συνδέσει την Κομοτηνή με τη Stara Zagora και θα αποτελέσει το δεύτερο σημείο διασύνδεσης των συστημάτων αερίου Ελλάδας και Βουλγαρίας πέρα από το υφιστάμενο σταθμό στο Σιδηρόκαστρο. Με δυναμικότητα 5 δισ. κυβικά μέτρα, ο IGB αρχικά θα λειτουργήσει μεταφέροντας ετήσια ποσότητα αερίου 3 δισ. κ.μ.
Ο IGB καθώς προβλέπεται να συνδεθεί με τον αγωγό TAP, σε συνδυασμό με τους διασυνδετήριους αγωγούς Βουλγαρίας Ρουμανίας και Βουλγαρίας Σερβίας αναμένεται να δώσει σάρκα και οστά στο λεγόμενο «κάθετο διάδρομο».
Δηλαδή, θα συνδέσει τις χώρες των κεντρικών Βαλκανίων με το αέριο της Κασπίας και τον αγωγό TAP. Παράλληλα θα δώσει πρόσβαση σε υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG, είτε μέσω του σταθμού της Ρεβυθούσας είτε μέσω του νέου τερματικού σταθμού της Αλεξανδρούπολης, στις συγκεκριμένες χώρες που σήμερα τροφοδοτούνται αποκλειστικά από φυσικό αέριο μέσω αγωγών.