Ωστόσο, με δεδομένο ότι από τις αρχές του χρόνου έχουν λόγω υψηλών καταναλώσεων έχουν μειωθεί μεσοσταθμικά κατά 20% αντισταθμίζεται σε σημαντικό βαθμό η αύξηση στα τέλη χρήσης.
Ειδικότερα στο πρόγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου που εκπόνησε ο ΔΕΣΦΑ και έχει τεθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε διαβούλευση έως τη Δευτέρα 25 Ιουλίου προβλέπεται η αύξηση κατά 11% στα τέλη χρήσης του συστήματος φυσικού αερίου προβλέπεται ότι θα επιφέρουν οι αυξημένες επενδύσεις που περιλαμβάνονται στο νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου που εκπόνησε ο ΔΕΣΦΑ και έχει θέσει η ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση έως τη Δευτέρα 25 Ιουλίου.
Από την 1η Ιανουαρίου του 2022 τα τέλη χρήσης του συστήματος φυσικού αερίου έχουν μειωθεί μεσοσταθμικά κατά περίπου 20%. Ανάλογα με το σημείο εισόδου του φυσικού αερίου οι μειώσεις κυμαίνονται από 17% έως και 24%, με τη μέση τιμή να έχει διαμορφωθεί για το 2022 στα 3 ευρώ/MWh.
Οι μειώσεις αυτές που σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ οφείλονται στις υψηλές καταναλώσεις και την άνοδο της ζήτησης, αντισταθμίζουν σε σημαντικό βαθμό την αύξηση που προβλέπεται στο δεκαετές 2022- 2031 στο οποίο περιλαμβάνονται σημαντικές και επείγουσες επενδύσεις όπως για παράδειγμα η αύξηση της δυναμικότητας του συμπιεστή της Κομοτηνής ώστε να εξυπηρετεί και τις ανάγκες γειτονικών χωρών όπως η Βουλγαρία.
Επείγουσα η έγκριση του δεκαετούς προγράμματος
Αυτός είναι και ο λόγος που ο ΔΕΣΦΑ θεωρεί ότι είναι επείγουσα η έγκριση του δεκαετούς προγράμματος του από τη ΡΑΕ, καθώς η ενεργειακή κρίση που βρίσκεται σε εξέλιξη καθιστά υποχρεωτική την έναρξη υλοποίησης έργων όπως η αναβάθμιση του συμπιεστή της Κομοτηνής το ταχύτερο δυνατό.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το νέο δεκαετές το οποίο είναι αναθεωρημένο σε σχέση με αυτό που είχε υποβάλει ο ΔΕΣΦΑ στη ΡΑΕ τον Ιούνιο του 2021 και εκκρεμούσε η έγκριση του, η δυναμικότητα του συμπιεστή της Κομοτηνής αυξάνεται από 7 MWhσε 12,5 MWh, ενώ ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει και την περεταίρω αναβάθμιση του στις 17,5 MWhμέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος RPowerEU.
Συνολικές επενδύσεις 855,7 εκατ. ευρώ
Το αναθεωρημένο δεκαετές προβλέπει επενδύσεις συνολικού ύψους 855,7 εκατ. ευρώ έναντι επενδύσεων 830 εκατ ευρώ που περιλαμβάνονταν το σχέδιο το περασμένου Ιουνίου.
Στα νέα έργα περιλαμβάνεται η αναβάθμιση του σταθμού συμπίεσης στην Κομοτηνή που αναθεωρήθηκε προκειμένου να καλυφθεί η ανάγκη ενίσχυσης των διακινούμενων ροών προς την Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB, ενώ σημαντική αλλαγή αλλά και μείωση του κόστους επένδυσης προβλέπεται στην λύση της τροφοδοσίας των Ιωαννίνων.
Συγκεκριμένα επελέγη η τροφοδοσία με υγροποιημένο φυσικό αέριο, που θα μεταφέρεται με βυτία σε αποθήκες στην Ηγουμενίτσα και τα Ιωάννινα, έναντι του προηγούμενου σχεδίου για τη δημιουργία αγωγού. Έτσι το κόστος επένδυσης για την τροφοδοσία των Ιωαννίνων μειώνεται από 150 εκατ. ευρώ σε 85 εκατ. ευρώ. Η ίδια λύση είχε εξεταστεί και για την Πάτρα αλλά εγκαταλείπεται λόγω πολυπλοκότητας αλλά και επειδή είναι πολύ κοντά χρονικά (Σεπτέμβριος 2025) η λειτουργία αγωγού τροφοδοσίας της πόλης.
Τα υλικά κατασκευής εκτοξεύουν το κόστος του προγράμματος
Πρέπει να σημειωθεί ότι η συνολική αύξηση του κόστους του προγράμματος αποδίδεται στην άνοδο του κόστους των υλικών ειδικά για τους αγωγούς της Δυτική Μακεδονία (167 εκατ. έναντι αρχικού κόστους 110 εκατ.) της Πάτρας (98 εκατ. από 85), της Γευγελής (67 από 51,4 εκατ., αφορά την κατασκευή αγωγού διασύνδεσης με τη Β. Μακεδονία, που σήμερα τροφοδοτείται αποκλειστικά μέσω Βουλγαρίας), της σύνδεσης με το πλωτό ΥΦΑ Αλεξανδρούπολης (26 από 13 εκατ.) και της Κορίνθου (15 από 9,9 εκατ.) κ.α. Επίσης οι δυο πρώτοι αγωγοί, δηλαδή της Δυτική Μακεδονίας και της Πάτρας έχουν σχεδιαστεί για να μπορούν να λειτουργήσουν και με υδρογόνο.