Δέκα και πλέον χρόνια από τότε που «ναυάγησε» το σχέδιο μεταφοράς πετρελαίου με αγωγό από τη Βουλγαρία στην Αλεξανδρούπολη και σχεδόν τρεις δεκαετίες από την σύλληψη της ιδέας από τον Νίκο Γρηγοριάδη, στέλεχος της Petrola, το σχέδιο ξαναμπαίνει στο τραπέζι.
Οι χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης προωθούν σημαντικές αλλαγές στο ενεργειακό σχεδιασμό προκειμένου να αντιμετωπίσουν τα νέα δεδομένα, όπως προέκυψε από την ανοικτή συζήτηση μεταξύ των υπουργών Ενέργειας στο συνέδριο του ΙΕΝΕ.
Στο πλαίσιο αυτό συζητήθηκε και το θέμα του αγωγού κατά τη διάρκεια της συνάντησης χθες του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα με τους ομολόγους του από την Ιταλία την Αλβανία, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και το Κόσσοβο. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης αλλά και στη συνέχεια δημοσίως ο Βούλγαρος υπουργός Ενέργειας Rosen Hristov, πρότεινε και επισήμως στον Έλληνα υπουργό την αναβίωση στου σχεδίου δημιουργίας του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, αυτή τη φορά με αντίστροφη ροή, δηλαδή από την Αλεξανδρούπολη προς το Μπουργκάς.
Η βουλγάρικη πρόταση
Η Βουλγαρία έχει δυο χρόνια μπροστά της για να απεξαρτηθεί πλήρως από το ρωσικό πετρέλαιο και αυτό αποτελεί έναν από τους λόγους της βουλγαρικής πρότασης με τον δεύτερο να είναι η κατακόρυφη αύξηση των τελών διέλευσης από τα Στενά του Βοσπόρου.
Όπως δήλωσε ο Βούλγαρος υπουργός μιλώντας σε ανοικτή συζήτηση μεταξύ των υπουργών Ενέργειας στο συνέδριο του ΙΕΝΕ τα τέλη διέλευσης από τα Στενά έχουν πενταπλασιαστεί, φτάνοντας πλέον σε δυσθεώρητα επίπεδα και καθιστώντας ολοένα και πιο ακριβή τη χρήση τους από τάνκερ που μεταφέρουν πετρέλαιο. Πρόσθεσε επίσης ότι ένας αγωγός από την Αλεξανδρούπολη στο Μπουργκάς, πέραν του bypass στα Στενά του Βοσπόρου, έχει μεγάλη σημασία για το ΝΑΤΟ.
Οι συζητήσεις πάντως για το θέμα βρίσκονται σε αρχικό στάδιο ενώ σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΝ κατά τη χθεσινή συνάντηση διαπιστώθηκε η κοινή πρόθεση των δυο χωρών να ξεκινήσουν ουσιαστικές προπαρασκευαστικές συζητήσεις σημειώνοντας πως στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή κίνητρα για επανέναρξη των συνομιλιών έχουν τόσο η Ελλάδα όσο και η Βουλγαρία.
Το παλιό project
Το συνολικό μήκος του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης διαμέτρου 36 ιντσών υπολογιζόταν περίπου σε 280 χλμ. τα 135 εκ των οποίων θα εκτείνονταν επί ελληνικού εδάφους, ενώ τα υπόλοιπα 145 χλμ. επί βουλγαρικού εδάφους. Προβλεπόταν επίσης η δημιουργία τερματικού σταθμού φορτοεκφόρτωσης αργού πετρελαίου στον λιμένα της Αλεξανδρούπολης με ειδικές λιμενικές εγκαταστάσεις και αποθηκευτικούς χώρους συνολικής χωρητικότητας 650.000 μετρικών τόνων. Στον σχεδιαζόμενο εξοπλισμό προσθέτονταν ειδικές υποδομές για πλωτές εξέδρες φόρτωσης δεξαμενόπλοιων. Ανάλογες εγκαταστάσεις επρόκειτο να δημιουργηθούν στο Μπουργκάς και παράλληλα θα ξεκινούσαν και οι εργασίες για την κατασκευή του υπόγειου αγωγού, που θα συνέδεε τους δύο λιμένες. Ο αγωγός προβλεπόταν να έχει δυνατότητα μεταφοράς 35 έως 50 εκατ. τόνων αργού πετρελαίου ετησίως. Το έργο προβλεπόταν να ολοκληρωθεί το 2010 αλλά η βουλγαρική πλευρά άρχισε να προβάλλει αντιρρήσεις για να φτάσει τον Δεκέμβριο του 2011 να ανακοινώσει και επίσημα την αποχώρησή της από το σχέδιο.