Μετά από μήνες διαπραγματεύσεων, η ΕΕ συμφώνησε τελικά τη Δευτέρα να ορίσει ένα ανώτατο όριο τιμών στο φυσικό αέριο για την προστασία των καταναλωτών από υπερβολικές αυξήσεις των τιμών και τον περιορισμό των πληθωριστικών πιέσεων και των βιομηχανικών ζημιών στις ευρωπαϊκές οικονομίες. Το ανώτατο όριο τιμών, ωστόσο, θα μπορούσε να περιορίσει την ικανότητα της Ευρώπης να συνεχίσει να αντλεί το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας προμήθειας spot υγροποιημένου φυσικού αερίου, λένε οι αναλυτές.
Ορισμένα κράτη μέλη της ΕΕ, όπως η Γερμανία και η Ολλανδία, είχαν επιφυλάξεις σχετικά με ένα ανώτατο όριο τιμών, ανησυχώντας ότι μια παρέμβαση στην αγορά και ένα ανώτατο όριο στις τιμές θα αφαιρούσε το βασικό πλεονέκτημα της Ευρώπης για την προσέλκυση προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου φέτος - υψηλότερες τιμές από ό,τι στην Ασία.
Σύμφωνα με αξιωματούχους της ΕΕ, η Γερμανία συμφώνησε να υποστηρίξει το ανώτατο όριο τιμών μόνο αφού η ΕΕ συμφώνησε επίσης να επιταχύνει τους κανόνες αδειοδότησης για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Οι υπουργοί Ενέργειας της ΕΕ κατέληξαν σε πολιτική συμφωνία σχετικά με κανονισμό που ορίζει τον λεγόμενο «μηχανισμό διόρθωσης της αγοράς», ο οποίος θα τεθεί σε ισχύ στις 15 Φεβρουαρίου 2023.
Ο μηχανισμός διόρθωσης της αγοράς θα ενεργοποιηθεί εάν η τιμή του μήνα για το Title Transfer Facility (TTF), το βασικό σημείο αναφοράς της Ευρώπης, υπερβαίνει τα 180 ευρώ ανά MWh για τρεις εργάσιμες ημέρες και η τιμή του μήνα για το TTF είναι 35 ευρώ υψηλότερη από μια τιμή αναφοράς για το LNG στις παγκόσμιες αγορές για τις ίδιες τρεις εργάσιμες ημέρες.
Τη Δευτέρα, το συμβόλαιο TTF για τον Ιανουάριο διαπραγματευόταν γύρω στα 110 ευρώ ανά MWh.
Ωστόσο, εάν προκύψουν κίνδυνοι για την ασφάλεια του εφοδιασμού, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αναστείλει τον κανόνα για το ανώτατο όριο τιμών, συμφώνησε η ΕΕ.
«Η σημερινή συμφωνία σηματοδοτεί σαφώς ότι η Ευρώπη δεν είναι διατεθειμένη να πληρώσει οποιαδήποτε τιμή για το φυσικό αέριο και ότι είναι σε θέση να δράσει ενωμένη για να διασφαλίσει την ενεργειακή της ασφάλεια», δήλωσε η Επίτροπος της ΕΕ για την Ενέργεια Κάντρι Σίμσον.
Η μεγαλύτερη ανησυχία ορισμένων κρατών μελών της ΕΕ ήταν ότι ένα ανώτατο όριο τιμών και παρόμοιες παρεμβάσεις στην αγορά θα καθιστούσαν την αγορά φυσικού αερίου λιγότερο διαφανή και θα μπορούσαν να στερήσουν από την Ευρώπη την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου που ρέει εύκολα στην ΕΕ μέχρι στιγμής φέτος.
Το κίνητρο της ΕΕ να αποτινάξει την εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο και να αντικαταστήσει τις ποσότητες που η Ρωσία δεν προμηθεύει πλέον, έχει καταστήσει την Ευρώπη τον προτιμώμενο προορισμό των φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου με ευέλικτη σύμβαση, ιδίως εκείνων από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Περισσότερο από το 70% του συνόλου των αμερικανικών εξαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου έχει κατευθυνθεί προς την Ευρώπη τους τελευταίους μήνες και η Αμερική στέλνει ποσότητες ρεκόρ στην ΕΕ.
Μεταξύ Ιανουαρίου και Νοεμβρίου, οι εισαγωγές LNG στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο μαζί αυξήθηκαν κατά 65% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Ινστιτούτου Ενεργειακών Μελετών της Οξφόρδης (OIES). Μόνο οι εισαγωγές από τις Ηνωμένες Πολιτείες εκτινάχθηκαν κατά 176%, ενώ οι εισαγωγές από άλλες πηγές αυξήθηκαν κατά 27%. Την ίδια περίοδο, οι παγκόσμιες εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξήθηκαν μόλις κατά 5,5%, με σχεδόν τη μισή αύξηση να προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με το OIES.
«Το βασικό σημείο εδώ είναι ότι οι ευρωπαϊκές εισαγωγές LNG αυξήθηκαν ταχύτερα από την παγκόσμια προσφορά LNG, και ειδικότερα, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές LNG από τις Ηνωμένες Πολιτείες αυξήθηκαν ταχύτερα από τις συνολικές αμερικανικές εξαγωγές LNG», σημείωσαν οι ερευνητές του OIES στην τριμηνιαία επιθεώρηση φυσικού αερίου αυτό το μήνα.
Η ικανότητα της Ευρώπης να προσελκύσει το μεγαλύτερο μέρος της προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου μέχρι στιγμής φέτος βοηθήθηκε από τις υψηλές ευρωπαϊκές τιμές, τη μείωση της ζήτησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ασία, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, και τις χαμηλότερες εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βραζιλία, όπου η υδροηλεκτρική ισχύς απέδωσε καλύτερα από το αναμενόμενο, σύμφωνα με το OIES.
Η Κίνα είδε μια άνευ προηγουμένου πτώση στις εισαγωγές της σε LNG φέτος και οι Κινέζοι αγοραστές έμειναν σε μεγάλο βαθμό μακριά από τις αγορές spot, καθώς τα αποθέματα ενόψει του χειμώνα ήταν επαρκή και η ζήτηση ήταν υποτονική εν μέσω των αιφνιδιαστικών lockdown για τον Covid που έχουν επιβραδύνει τη βιομηχανική ζήτηση και την οικονομική ανάπτυξη.
Η χαμηλή κινεζική ζήτηση και οι απαγορευτικά υψηλές τιμές για άλλους ασιάτες αγοραστές, όπως το Πακιστάν ή το Μπαγκλαντές, δημιούργησαν ούριο άνεμο για τις αγορές LNG της Ευρώπης.
Τις τελευταίες εβδομάδες, ωστόσο, η ζήτηση στην Ασία έχει αρχίσει να αυξάνεται, η Κίνα επέστρεψε στην αγορά LNG spot για το επόμενο έτος και η χαλάρωση των περιορισμών για τον Covid στην Κίνα είναι πιθανό να εντείνει τον ανταγωνισμό στην αγορά LNG μεταξύ των λεκανών του Ατλαντικού και του Ειρηνικού.
Η Ευρώπη κατασκευάζει πλωτούς τερματικούς σταθμούς εισαγωγής LNG για να υποδεχθεί περισσότερα φορτία το επόμενο έτος, αλλά απλά μπορεί να μην υπάρχει αρκετή προσφορά LNG για να ρέει στην Ευρώπη όταν η ασιατική ζήτηση ανακάμψει, λένε οι αναλυτές.
«Ακόμη και με την αναμενόμενη αύξηση της προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου κατά 35 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2023, η Ευρώπη είναι πιθανό να αντιμετωπίσει αυξανόμενο ανταγωνισμό για την προσφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις ασιατικές αγορές, ιδίως την Κίνα, και τυχόν προβλήματα εφοδιασμού με υγροποιημένο φυσικό αέριο θα επιδεινώσουν την κατάσταση», έγραψαν οι ερευνητές του OIES.
Την περασμένη εβδομάδα, οι τιμές spot LNG στην Ασία για παράδοση Φεβρουαρίου αυξήθηκαν κατά 1% στα 38 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες (MMBtu), δήλωσαν πηγές του κλάδου στο Reuters. Ο κινεζικός γίγαντας CNOOC φέρεται να έχει αγοράσει τέσσερα έως έξι φορτία LNG για παράδοση το επόμενο έτος, σε μία από τις μεγαλύτερες spot αγορές φέτος.
Εν μέσω ενδείξεων αύξησης της ζήτησης από την Ασία, το ανώτατο όριο τιμών φυσικού αερίου της ΕΕ θα μπορούσε να επιφέρει περισσότερους κινδύνους από ό,τι οφέλη. Η ΕΕ δήλωσε τη Δευτέρα ότι το ανώτατο όριο θα ανασταλεί εάν οι κίνδυνοι υπερτερούν του οφέλους.
«Η εξαίρεση των συμβάσεων day-ahead και intra-day από τον μηχανισμό θα επέτρεπε στις ευρωπαϊκές εταιρείες να αγοράζουν το φυσικό αέριο που χρειάζονται βραχυπρόθεσμα, αλλά θα εξακολουθούσε να αφήνει τους καταναλωτές εκτεθειμένους σε αυξήσεις τιμών», δήλωσε ο Τζέικομπ Μάντελ, Senior Associate for Global Energy Markets στην Aurora Energy Research.
«Και θα μπορούσε να εμποδίσει τους εισαγωγείς να αποκτήσουν αέριο που πρέπει να αγοραστεί εκ των προτέρων, όπως τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου που έχουν κρατήσει την Ευρώπη καλά εφοδιασμένη μέχρι στιγμής αυτόν τον χειμώνα» πρόσθεσε.