Μετά το πέρας της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, όπου θα αποτυπωθεί η πλήρης οικονομική εικόνα των εταιρειών διύλισης θα γίνει η βεβαίωση του έκτακτου φόρου για τα “απρόσμενα κέρδη” με βάση όσα ανέφερε ο Υφυπουργός Οικονομικών Θάνος Πετραλιάς μιλώντας στη συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου.
Σημειώνεται, ότι σε τουλάχιστον 600 εκατ. ευρώ υπολογίζει το υπουργείο Οικονομικών το ποσό από τη φορολόγηση των διυλιστηρίων, δηλαδή της HelleniQ Energy και της Motor Oil. Η έκτακτη εισφορά για τις εταιρείες ορυκτών καυσίμων προβλέπεται στον Κανονισμό της Κομισιόν, του περασμένου Σεπτεμβρίου.
Η Ελλάδα υιοθέτησε το ποσοστό 33% που θα επιβληθεί στα κέρδη των συγκεκριμένων εταιρειών του 2022, τα οποία θα πρέπει να υπερβαίνουν το 20% του μέσου όρου των φορολογητέων κερδών της 4ετίας 2018-2021. Να σημειωθεί ότι στο παρελθόν ο πρώην υπουργός Κώστας Σκρέκας είχε αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο ανάλογη εισφορά να επιβληθεί και στα κέρδη του 2023.
Πάντως είναι στην τελική ευθεία ο υπολογισμός της φορολογητέας ύλης καθώς δύο εταιρείες κλείνουν το οικονομικό έτος 2022, με την είσπραξη να μην αποκλείεται να πηγαίνει ακόμη και στο δεύτερο εξάμηνο του 2023. Πάντως, με βάση όσα είχε αναφέρει σχετική τροπολογία του Υπ. Οικονομικών τον περασμένο Δεκέμβριο, ο φόρος με συντελεστή 33% στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων αποτελεί τον δημοσιονομικό πυλώνα για την πρώτη έκδοση του market pass.
Το θέμα της φορολόγησης είχε προκαλέσει αντιδράσεις στους ενδιαφερόμενους. Οι επικεφαλής τόσο της Motor Oil είχαν αναφερθεί στο θέμα. Χαρακτηριστικά είναι τα όσα είπε πρόσφατα κατά την τακτική γενική συνέλευση των μετόχων ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil κ. Γιάννης Βαρδινογιάννης, ο οποίος απαντώντας σε ερωτήσεις των μετόχων, δήλωσε ότι ο όρος που χρησιμοποιήθηκε από την κυβέρνηση ήταν λάθος και ότι τα κέρδη που φορολογήθηκαν ήταν της Motor Oil. Όπως σημείωσε ο σωστός όρος είναι απρόσμενα κέρδη και όχι υπερκέρδη.
Πρόσθεσε ότι η Ευρώπη αποφάσισε να φορολογηθούν τα κέρδη αυτά, τα οποία αντιστοιχούν στο 40% με 45% των συνολικών κερδών. «Η μεγάλη κερδοφορία μιας επιχείρησης δεν αποτελεί αισχροκέρδεια» δήλωσε και πρόσθεσε ότι τα κέρδη προήλθαν από εξαγωγές. Όπως τόνισε το 85% των πωλήσεων της Motor Oil προέρχεται από εξαγωγές, επομένως ήταν κέρδη εκτός ΕΕ. Ο κ. Βαρδινογιάννης εξήγησε επίσης ότι η εταιρεία είχε προτείνει στην κυβέρνηση να επιστρέψει τα κέρδη στοχευμένα και όχι με τον τρόπο που έγινε. «Είναι λάθος να κατατάσσουμε τα υπερκέρδη στην αισχροκέρδεια. Είναι λάθος να ξυπνά κάποιος και να κουρεύει κέρδη. Με τον κορωνοϊό κανείς δεν ήρθε να μας πει για τα κέρδη που χάσαμε» σημείωσε. Τα υπερκέρδη όπως τόνισε είναι λάθος. «Εμείς προσφέρουμε στην Ελλάδα. Αν θέλουν οι πολιτικοί ας αυξήσουν τους συντελεστές φορολόγησης».
Από την πλευρά του ο κ. Ανδρέας Σιάμισιης, διευθύνων σύμβουλος της HelleniQ Energy σχετικά με την έκτακτη φορολόγηση κερδών των διυλιστηρίων κατά την πρόσφατη γενική συνέλευση, επανέλαβε τη θέση του πως το θέμα δεν είναι η φορολόγηση αλλά το να υπάρχει σταθερότητα. Σύμφωνα με τον ίδιο το ύψος της έκτακτης φορολόγησης των διυλιστηρίων ανέρχεται στα 300 εκ. ευρώ.