Πριν λίγες ημέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε την πιλοτική δημοπρασία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου, με τους παραγωγούς ανανεώσιμου υδρογόνου να μπορούν να υποβάλλουν προσφορές για σταθερή πριμοδότηση. Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποδέχτηκε ως έργα κοινού και αμοιβαίου ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, 65 έργα υδρογόνου από τα 179 που υποβλήθηκαν. Όπως επισημαίνει η Hydrogen Europe υπάρχει μια σημαντική γεωγραφική ανισορροπία, με τα περισσότερα έργα που επιλέχθηκαν να είναι στη Δυτική Ευρώπη. Σε αυτόν τον κατάλογο, επιλέχθηκαν μόνο δύο έργα υπεράκτιων αγωγών.
Ανάμεσα στα έργα που σε αυτούς ο νέος «αποκλειστικός αγωγός H2» ο οποίος θα αποτελέσει βασικό μέρος του «Διαδρόμου Ε» ο οποίος θα ξεκινά από το νότιο τμήμα της Ελλάδας, συνδέοντας τα σημαντικότερα σημεία τροφοδοσίας της Αθήνας και της Κορίνθου, και θα φτάνει στο σημείο διασύνδεσης του ΕΣΦΑ με τη Βουλγαρία στην περιοχή του Σιδηροκάστρου. «Σκοπός του νέου αγωγού μήκους 540 χλμ, με πιθανή διακλάδωση 250 χλμ, είναι η μεταφορά καθαρού υδρογόνου κυρίως από το νότιο τμήμα της Ελλάδας (Κόρινθος) στο σημείο διασύνδεσης με τη Βουλγαρία.
Σύμφωνα με στελέχη του ΔΕΣΦΑ το έργο επιταχύνει σημαντικά την ενεργειακή μετάβαση ενώ ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή. Στόχος από δω και πέρα να γίνουν οι απαραίτητες μελέτες. Σκοπός η προμήθεια των αγορών της Κεντρικής Ευρώπης όπου η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί έως το 2030. Όπως επισημαίνουν στο iEnergeia.gr αναλυτές η ενεργειακή μετάβαση προϋποθέτει τεράστιες ποσότητες υδρογόνου. Υπάρχει η λύση να προέλθουν από χώρες εκτός Ε.Ε. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η περίπτωση της Αιγύπτου. Όμως οι ίδιοι αναλυτές προσθέτουν πως όταν μιλάμε για πράσινο υδρογόνο η Ελλάδα θα πρέπει να έχει αυξημένο βάρος. Εκτός από την Ελλάδα όμως αυξημένο ρόλο αναμένεται να έχει τόσο η Ιταλία, όσο και η Ισπανία. Σε κάθε περίπτωση θα χρειαστεί η αναβάθμιση του δικτύου, έτσι ώστε να είναι εφικτή η μεταφορά υδρογόνου.