Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, που αναλύει το the GreenTank κατά την περίοδο Ιουνίου 2023 – Ιουνίου 2024 οι συνολικές εισαγωγές ρωσικού αερίου ήταν τουλάχιστον 36.83 TWh, δηλαδή 61.7% περισσότερες από την αντίστοιχη περίοδο πριν και κατά την έναρξη του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία (22.78 TWh μεταξύ Ιουνίου 2021 και Ιουνίου 2022).
Ο Ιούνιος του 2023 ήταν ο πρώτος μήνας που το ρωσικό αέριο είτε μέσω του αγωγού Turk Stream είτε ως LNG έγινε η πρώτη πηγή εισαγωγών με μερίδιο 46%, ενώ δεύτερη ήταν το LNG από όλες τις υπόλοιπες χώρες πλην της Ρωσίας (μερίδιο 37%). Μάλιστα, αυτό συνεχίστηκε για όλους τους υπόλοιπους μήνες του 2023 μέχρι και τον Μάιο 2024. Συγκεκριμένα, το πρώτο πεντάμηνο του 2024 το ρωσικό αέριο ξεπέρασε το 55% των συνολικών εισαγωγών αερίου στη χώρα με μερίδιο τουλάχιστον 56.8%.
Το υψηλό αυτό μερίδιο οφείλεται κυρίως στις εισαγωγές ρωσικού αερίου μέσω αγωγού, καθώς οι εισαγωγές ρωσικού LNG ήταν μειωμένες τους πρώτους δύο μήνες του 2024 και μηδενικές για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο.
Σημαντικό ρόλο σε αυτό έπαιξε η αύξηση των εισαγωγών ρωσικού LNG μέχρι και τον Φεβρουάριο 2024, ενώ από τον Μάρτιο και μετά οι εισαγωγές ρωσικού LNG εμφανίζονται μηδενικές. Από την άλλη, οι εισαγωγές ρωσικού αερίου μέσω του αγωγού Turkstream (πύλη Σιδηροκάστρου) κατέχουν όχι μόνο το μεγαλύτερο μερίδιο των εισαγωγών ρωσικού αερίου συνολικά, αλλά παρουσιάζουν και σημαντική αύξηση, ειδικά τους τελευταίους έξι μήνες, κατά τους οποίους το ρωσικό αέριο από τον αγωγό καταλαμβάνει την πρωτιά σε μερίδιο ως προς τις συνολικές εισαγωγές.
Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση αερίου, σύμφωνα με το the GreenTank το πρώτο εξάμηνο του 2024 αυξήθηκε κατά 29.8% σε σχέση με το αντίστοιχο του 2023. Σε απόλυτες τιμές η αύξηση προήλθε κυρίως από τη χρήση του αερίου στον ηλεκτρισμό (+4.65 TWh). Αθροιστικά, για το πρώτο εξάμηνο του 2024 η κατανάλωση αερίου ήταν 30.78 ΤWh, αυξημένη σε σχέση με τον μέσο όρο της πενταετίας κατά 1.73 TWh (+6%). Μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2023 (+7.1 TWh ή +29.8%).
Σε ό,τι αφορά τις τελικές χρήσεις, η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση σε σχέση με τον μέσο όρο πενταετίας σημειώθηκε στη βιομηχανία (+33% ή +1.14 TWh), ενώ ακολούθησε ο ηλεκτρισμός (+8% ή +1.45 TWh). Αντίθετα, στα δίκτυα σημειώθηκε μείωση (-11.8% ή -0.86 TWh).
Η κατανάλωση αερίου τον Ιούνιο του 2024 (5.4 TWh) ήταν η δεύτερη υψηλότερη του έτους, μετά τον Ιανουάριο (6.04 TWh). Εμφανίστηκε αυξημένη κατά 26.5% σε σχέση με τον Ιούνιο 2023 (+1.13 TWh). Όσον αφορά την κατανομή της κατανάλωσης αερίου στις τελικές χρήσεις το πρώτο εξάμηνο του 2024, το μεγαλύτερο μερίδιο κατείχε ο ηλεκτρισμός με 19.7 TWh, καταλαμβάνοντας μερίδιο 64%, σχεδόν ίσο με αυτό του πρώτου εξαμήνου του 2023 (63.4%).
Τελος θα πρέπει να σημειωθεί ότι αναφορικά με τον εθελοντικό στόχο μείωσης κατανάλωσης του φυσικού αερίου κατά 15% που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ενωση, οι επιδόσεις της Ελλάδας δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικές. Και αυτό γιατί το πρώτο τρίμηνο της νέας περιόδου, δηλαδή Απρίλιο-Ιούνιο 2024, η χώρα όχι απλώς δεν μείωσε την κατανάλωση αερίου σε σχέση με την περίοδο αναφοράς, αλλά αντ’ αυτού την αύξησε. Συγκεκριμένα, η κατανάλωση (14.57 ΤWh) ήταν κατά 4.25 ΤWh μεγαλύτερη από τον στόχο (10.33 ΤWh), ενώ υπερβαίνει τον μέσο όρο της περιόδου αναφοράς (12.15 ΤWh) κατά 2.42 ΤWh.
Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα δεδομένα της Eurostat για τη μηνιαία κατανάλωση αερίου στα κράτη μέλη της ΕΕ-27 (Μάιος 2024), για το πρώτο δίμηνο της νέας περιόδου εθελοντικής μείωσης (Απρίλιος-Μάιος 2024), η Ελλάδα αύξησε την κατανάλωση της κατά 15.5%, επίδοση που την κατατάσσει στην τελευταία θέση στη σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ και την καθιστά μια εκ των τριών μόνο χωρών που αύξησαν την κατανάλωση αερίου. Οι άλλες δύο χώρες είναι η Σλοβενία (+5.2%) και η Ιταλία (+1.7%). Η ΕΕ-27 βρέθηκε στην 17η θέση (-17.3%) της κατάταξης, πετυχαίνοντας τον εθελοντικό στόχο μείωσης της κατανάλωσης αερίου (-15%).