Οι δικαστικές εκκρεμότητες της ΔΕΠΑ Εμπορίας φαίνεται να διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στη διαδικασία, ειδικά όσον αφορά τη διαιτητική προσφυγή κατά της Gazprom και την υπόθεση ELFE. Σύμφωνα με πληροφορίες, η υπόθεση της Gazprom ενδέχεται να κλείσει νωρίτερα από τις αρχικές εκτιμήσεις, πιθανώς μέσα στους πρώτους μήνες του 2025.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας έχει σύμβαση με τη Gazprom για την προμήθεια φυσικού αερίου, η οποία ολοκληρώνεται το 2026. Επομένως, η ταχύτατη διεκπεραίωση της διαιτησίας αποτελεί καθοριστικό στοιχείο για τον καθορισμό της στρατηγικής μετά τη λήξη της συμφωνίας.
Υπενθυμίζεται ότι αναφορικά με την πώληση του 35% της ΔΕΠΑ Εμπορίας στο Δημόσιο, στην πρόσφατη συνέντευξή του ο επικεφαλής της Helleniq Energy, κ. Ανδρέας Σιάμισιης είχε πει ότι είναι πολύ κοντά στο να ολοκληρωθεί η συναλλαγή και είχε προαναγγείλλει ότι όπως συνέβη και στην περίπτωση του ΔΕΣΦΑ το 50% του τιμήματος από την πώληση (υπολογίζεται σε περίπου 200 εκατ ευρώ) θα κατευθυνθεί τους μετόχους μέσω αυξημένου μερίσματος, ενώ το υπόλοιπο θα αξιοποιηθεί από την εταιρεία. Όπως είχε πει χαρακτηριστικά ένας από τους στόχους του Vision 2020-2025 ήταν το ξεκαθάρισμα των συμμετοχών της HellenIQ Energy, ο οποίος επιτυγχάνεται με την εξαγορά της Elpedison και την πώληση της ΔΕΠΑ. Σημείωσε μάλιστα ότι ο τομέας ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου του ομίλου δεν προσέθετε την αξία που του αναλογούσε στη μετοχή και αυτό πλέον έχει αλλάξει.
Στο μεταξύ, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η προμήθεια φυσικού αερίου από τη Gazprom σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης δείχνει να αποτελεί παρελθόν. Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δήλωσε χθες ότι η Κομισιόν δεν προτίθεται να υποστηρίξει την παράταση της σύμβασης μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου μέσω Ουκρανίας ούτε άλλες εναλλακτικές για συνέχιση αυτών των ροών. Η διαμετακόμιση ρωσικού αερίου μέσω Ουκρανίας φαίνεται να διακόπτεται στο τέλος του έτους, καθώς το Κίεβο έχει ήδη ανακοινώσει ότι δεν θα ανανεώσει τη συμφωνία με τη Gazprom, η οποία λήγει στις 31 Δεκεμβρίου.
Σε αυτό το περιβάλλον το ελληνικό σχέδιο που προωθείται δυναμικά από τον ΔΕΣΦΑ για τη δημιουργία του λεγόμενου Κάθετου Διαδρόμου φυσικού αερίου φαίνεται να κερδίζει έδαφος.
Υπενθυμίζεται ότι ο Κάθετος Διάδρομος αποτελεί ενίσχυση των ήδη υφιστάμενων αγωγών και μεταφορά αερίου από την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία ως την Ουγγαρία, την Ουκρανία και τη Μολδαβία. Ο συγκεκριμένος αγωγός ο οποίος επιζητεί οικονομική ενίσχυση από την ΕΕ προκειμένου να προχωρήσουν τα αναγκαία έργα θα μπορούσε να συμβάλλει στην τροφοδοσία των χωρών αυτών με φυσικό αέριο από εναλλακτικές πηγές, κυρίως υγροποιημένο αέριο μέσω του τερματικού της Ρεβυθούσας και του νέου πλωτού σταθμού (FSRU) της Aλεξανδρούπολης.