Τσάρας (ΟΛΘ): Ετοιμοι για την κατασκευή του Προβλήτα 6

Τσάρας (ΟΛΘ): Ετοιμοι για την κατασκευή του Προβλήτα 6
Eurokinissi
Δευτέρα, 24/03/2025 - 22:19

Εντός των επόμενων δύο-τριών μηνών αναμένεται να εκδοθούν από το υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής όλες οι απαιτούμενες άδειες για την έναρξη της κατασκευής του έργου επέκτασης του Προβλήτα 6 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ μεγάλο μέρος των αναγκαίων επενδύσεων, συνολικού ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, πρόκειται να πραγματοποιηθούν το 2025 και το 2026, δεδομένου και του χρονοδιαγράμματος που έχει τεθεί για την υλοποίηση του πρότζεκτ.

Τα παραπάνω γνωστοποιεί σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), Γιάννης Τσάρας, σύμφωνα με τον οποίο «στόχος της εμβληματικής επένδυσης στον Προβλήτα 6, η οποία θα επιτρέψει την υποδοχή εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών, χωρητικότητας έως 24.000 TEU, δεν είναι απλώς η διατήρηση και επέκταση των σημαντικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων που διαθέτει το λιμάνι, αλλά η αναβάθμισή του στην πρώτη ταχύτητα των λιμένων παγκοσμίως». Η κατασκευή του έργου αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός 30 μηνών από την έναρξή του.

Η πολυαναμενόμενη αυτή επένδυση μπαίνει σταδιακά στη γραμμή αφετηρίας, σε μια περίοδο που τα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής γίνονται ολοένα πιο ανταγωνιστικά, αλλά η Θεσσαλονίκη διατηρεί το ισχυρό συγκριτικό της πλεονέκτημα. Στα Βαλκάνια, λέει ο κ.Τσάρας, τα λιμάνια Κόπερ στη Σλοβενία και Ριέκα στην Κροατία, έχουν επιταχύνει την ανάπτυξή τους με βελτίωση των υποδομών τους. Στη Βουλγαρία, τα λιμάνια του Μπουργκάς και της Βάρνας, έχουν ομοίως ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά τους. Επίσης, το λιμάνι του Δυρραχίου στην Αλβανία καταγράφει συνεχείς αυξήσεις στη διακίνηση εμπορευμάτων.

«Συνολικά λοιπόν, παρατηρούμε αυξημένο ανταγωνισμό, καθώς τα λιμάνια των βαλκανικών χωρών επιδιώκουν να ενισχύσουν το μερίδιό τους στις περιφερειακές ροές εμπορίου. Ωστόσο, η Θεσσαλονίκη διατηρεί ακόμη το ισχυρό συγκριτικό της πλεονέκτημα, χάρη στη γεωγραφική της θέση, στην αρχή των μεγάλων διευρωπαϊκών δικτύων αυτοκινητόδρομων και σιδηροδρόμων και κοντά στις αγορές της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, και χάρη στις στοχευμένες επενδύσεις της OΛΘ σε σύγχρονες υποδομές και τεχνολογίες, στην ενίσχυση της ασφάλειας της λιμενικής εγκατάστασης, καθώς και στη διαρκή αναβάθμιση των υπηρεσιών logistics», εξηγεί.

Εν αναμονή των εξελίξεων, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης καταγράφει, κατά τον κ.Τσάρα, σημαντικές επιδόσεις, με τα έσοδά του να έχουν αυξηθεί κατά 78,7% από το 2016 έως το 2023, αγγίζοντας τα 86 εκατ. ευρώ. Ειδικά στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων καταγράφηκε το 2023 ρεκόρ διακίνησης (520.048 TEU), ενώ το 2024 έκλεισε με αύξηση των μεγεθών σε όλες τις κατηγορίες δραστηριοτήτων της OΛΘ. «Οι επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί από το 2018 μέχρι σήμερα και η υλοποίηση των επενδύσεων του εγκεκριμένου master plan για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένος Θεσσαλονίκης πρόκειται να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά του, εδραιώνοντάς τον ως βασικό διαμετακομιστικό κόμβο για την Νοτιοανατολική Ευρώπη», υπογραμμίζει.

Στη συνέντευξή του ο κ. Τσάρας αναφέρεται ακόμα στις σιδηροδρομικές και οδικές συνδέσεις του λιμανιού, στην προοπτική της κρουαζιέρας για το 2026, την ακύρωση του διαγωνισμού για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, τη λειτουργία του Τελωνείου και το ενδιαφέρον της οικογένειας Ντρέιφους για τις μετοχές του OΛΘ.

Ταμειακά διαθέσιμα άνω των 100 εκατ. ευρώ

Όσον αφορά το Master Plan, ο κ.Τσάρας επαναλαμβάνει πως αποτελεί σημαντικό ορόσημο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, «καθώς η ΟΛΘ έχει πλέον τη δυνατότητα να προχωρήσει στην πλήρη υλοποίηση του αναπτυξιακού σχεδιασμού της, μέσω συγκεκριμένων έργων και στοχευμένων επενδύσεων για την περαιτέρω αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του λιμένος. Το επενδυτικό πλάνο περιλαμβάνει τόσο υποχρεωτικές επενδύσεις, όπως αυτές προβλέπονται από τη σύμβαση παραχώρησης, όσο και μη υποχρεωτικές. Η επέκταση του Προβλήτα 6 έχει κεντρικό ρόλο στον επενδυτικό και αναπτυξιακό σχεδιασμό μας», υπογραμμίζει, υπενθυμίζοντας πως το πρόγραμμα υποχρεωτικών επενδύσεων περιλαμβάνει επίσης την αποκατάσταση και αξιοποίηση του Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού, καθώς και έργα βελτίωσης, επισκευής, αναβάθμισης και ανακατασκευής υπαρχουσών λιμενικών υποδομών.

«Πέραν των παραπάνω, η OΛΘ έχει ήδη πραγματοποιήσει υποχρεωτικές και μη υποχρεωτικές επενδύσεις άνω των 71,3 εκατ. ευρώ. Από το 2018 μέχρι σήμερα, οι επενδύσεις αυτές έχουν ενισχύσει σημαντικά τις υποδομές και υπηρεσίες του λιμένα, συνεπώς και τον ρόλο του ως διαμετακομιστικού κόμβου. Το μεγάλο και πολυεπίπεδο επενδυτικό πλάνο, με το οποίο είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε άμεσα, αξιοποιεί την εμπειρία, την τεχνογνωσία και τους πόρους της εταιρείας μας, δεδομένης της σημαντικής ανάπτυξης που έχουμε σημειώσει τα τελευταία χρόνια, και των ισχυρών οικονομικών μεγεθών μας, όπως τα σημαντικά ταμειακά διαθέσιμά μας, που υπερβαίνουν τα 100 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) το 2023 ξεπέρασαν τα 34 εκατ. ευρώ, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα σε επίπεδο ομίλου υπερέβησαν τα 95 εκατ. ευρώ», λέει ο κ. Τσάρας.

Σε συνεχή επαφή με το υπουργείο Υποδομών για τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένος

Η εκπλήρωση της υποχρέωσης της Πολιτείας για την οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού παραμένει ζητούμενο. Που βρισκόμαστε σήμερα; «Βάσει της συνεχούς επικοινωνίας που διατηρούμε με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και την Εγνατία Οδό, η καθυστέρηση της οδικής σύνδεσης με τo εθνικό οδικό δίκτυο οφείλεται σε διαδικασίες απαλλοτριώσεων. Εφόσον αυτές ολοκληρωθούν, το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός 18-24 μηνών. Η σύνδεση θα μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, βελτιώνοντας την οδική ασφάλεια και τη ροή των βαρέων οχημάτων προς το λιμάνι», σημειώνει.

Σχετικά με τη σιδηροδρομική σύνδεση επισημαίνει ότι αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα, καθώς είναι κρίσιμη για τη διαμετακομιστική δυναμικότητα του λιμένος και την ένταξή του στον Διευρωπαϊκό Διάδρομο Μεταφορών «Orient – East Med» (OEM Corridor). «Η ολοκλήρωσή της είναι απαραίτητη για την πλήρη αξιοποίηση των επενδύσεων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα και με τη Σύμβαση Παραχώρησης. Εδώ παρατηρείται μεγαλύτερη καθυστέρηση, δεδομένου ότι το χρονοδιάγραμμα μελέτης και εκτέλεσης του έργου δεν έχει οριστικοποιηθεί από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες. Η διοίκηση της OΛΘ βρίσκεται σε συνεχή επαφή με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με στόχο την επίσπευση της έναρξης του έργου», λέει ο κ. Τσάρας.