Προς οριστικοποίηση βαίνουν τα επενδυτικά σχήματα που θα διεκδικήσουν την παραχώρηση της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου Νότιας Καβάλας κι αφού βέβαια έχει προηγηθεί σειρά ανατροπών κι εκπλήξεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, για τον οποίο η καταληκτική ημερομηνία υποβολής μη δεσμευτικών προσφορών είναι η ερχόμενη Δευτέρα 19 Οκτωβρίου, η μία κοινοπραξία που δημιουργείται είναι ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Το δεύτερο σχήμα που γεννιέται, είναι μεταξύ της Energean και ελληνικής κατασκευαστικής εταιρείας. Πηγές της αγοράς θέλουν την Energean να έχει συζητήσει με τους εγχώριους ομίλους που έχουν εξειδίκευση σε ενεργειακά έργα αλλά και δραστηριότητα στην ίδια αγορά, όπως οι Mytilineos, ΑΒΑΞ και Άκτωρ.
Σύμφωνα επίσης με πληροφορίες, στον διαγωνισμό της Δευτέρας αναμένεται και η εμφάνιση κινεζικής εταιρείας.
Ο διαγωνισμός για την ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας κρύβει ανατροπές. Κι αυτό καθώς εδώ και τουλάχιστον ενάμιση χρόνο είχε στηθεί άτυπα συμμαχία ανάμεσα στην Energean, τη θυγατρική της γαλλικής Engie, Storengy, και τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Η απόφαση των Γάλλων όπως είχε γράψει το Euro2day.gr, να μην κατέβουν στον διαγωνισμό ανακάτεψε την τράπουλα… των διεκδικητών.
Η σημασία της υπόγειας αποθήκης
Η μετατροπή του σχεδόν παλιού εξαντλημένου κοιτάσματος φυσικού αερίου που βρίσκεται στο νοτιοδυτικό τμήμα της υπολεκάνης Πρίνου-Καβάλας, σε υπόγεια αποθήκη, είναι έργο στρατηγικής σημασίας. Το παλιό κοίτασμα εντοπίζεται σε θαλάσσιο βάθος 52 μέτρων στο Βόρειο Αιγαίο Πέλαγος, περίπου 6 χιλιομετρα από τη δυτική ακτή της Θάσου.
Με επενδύσεις της τάξης των 300 έως 400 εκατ. ευρώ, το κοίτασμα επιφάνειας 5 τετραγωνικών χιλιομέτρων μπορεί να αποθηκεύει ποσότητες φυσικού αερίου 1 δισ. κ.μ. και να αναδείξει τη χώρα σε συνδυασμό με τον τερματικό σταθμό LNG του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα και το μελλοντικό έργο του FSRU στην Αλεξανδρούπολη σε hub φυσικού αερίου.
Η κατανάλωση φυσικού αερίου τα επόμενα 10 με 20 χρόνια στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή αναμένεται να αυξηθεί θεαματικά, λόγω της στροφής της Ε.Ε. σε πράσινες μορφές ενέργειας. Το συγκεκριμένο καύσιμο θα είναι το κυρίαρχο στη μεταβατική περίοδο, ενώ η ΥΑΦΑ Ν. Καβάλας διευκολύνει εγχώριους και ξένους ενεργειακούς ομίλους να αποθηκεύουν ποσότητες που φέρνουν είτε μέσω των αγωγών μεταφοράς TAP, του υφιστάμενου συστήματος Βουλγαρίας - Ελλάδας, του νέου διασυνδετήριου αγωγού IGB, του ελληνοτουρκικού αλλά ακόμη και μέσω του FSRU στην Αλεξανδρούπολη.
Πηγή euro2day.gr, Συντάκτης Χρήστος Κολώνας