Ειδικότερα, μπορούν να αντικατασταθούν και τα ψυγεία που έχουν κατασκευαστεί προ του 1993 ακόμα και αν δε φέρουν ενεργειακή ετικέτα.
Όπως ανακοινώθηκε, η συγκεκριμένη κατηγορία ψυγείων συμμορφώνεται με την ενεργειακή οδηγία 92/75/22.09.92 που αναφέρεται στον Οδηγό του Προγράμματος και συγκεκριμένα, με το σημείο 5 του άρθρου 1 της οδηγίας αυτής.
Πάντως, το θέμα της απόσυρσης και της ανακύκλωσης εξελίσσεται σε μια δύσκολη διαδικασία τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τους εμπόρους.
Δεν ανακυκλώνονται όλες οι παλιές ενεργοβόρες συσκευές. Υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές τόσο για τα ψυγεία και τους καταψύκτες όσο και για τα κλιματιστικά.
Ιδιαίτερα δε για τα κλιματιστικά το θέμα γίνεται ακόμη πιο περίπλοκο, καθώς η πιστοποίηση για το αν είναι άρτιο και αν έχει τα συγκεκριμένα ψυκτικά υγρά που θέτει ως προϋπόθεση το πρόγραμμα για να ανακυκλωθούν και άρα να επιδοτηθεί η αγορά νέων, γίνεται μόνο από πιστοποιημένους τεχνίτες.
Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές για το σκέλος της ανακύκλωσης
Η υποχρέωση την ανακύκλωση της παλιάς συσκευής δεν είναι του δικαιούχου αλλά του εμπόρου από τον οποίον θα το προμηθευτεί. Η ανακύκλωση γίνεται με ευθύνη του εμπόρου που κάνει την πώληση της νέας συσκευής. Ο έμπορος μπορεί να εμπλέξει τρίτους συνεργάτες, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι υπεύθυνος για το συντονισμό της διαδικασίας παραλαβής από τον πελάτη και παράδοσης της συσκευής σε φορέα ανακύκλωσης, ακολουθώντας τις διαδικασίες του Προγράμματος και καταγράφοντας στην Ψηφιακή Πλατφόρμα τα βήματα που σχετίζονται με την απόσυρση της παλαιάς συσκευής.
Ο δικαιούχος από τη στιγμή που θα παραδώσει την παλιά συσκευή στον έμπορο έχει καλύψει τη δική του υποχρέωση όσον αφορά στο σκέλος της ανακύκλωσης όποτε οποιοδήποτε πρόβλημα αφορά μεταγενέστερα βήματα δεν τον επηρεάζει
Αυτό που χρειάζεται όμως προσοχή είναι η καταχώριση των στοιχείων. Ειδικότερα, με βάση τα όσα προβλέπονται στο πρόγραμμα:
Η παράδοση από τον καταναλωτή προς τον έμπορο πρέπει να καταχωρηθεί (από τον έμπορο) στην ψηφιακή πλατφόρμα του Προγράμματος, για να καταγραφεί ως γενόμενη και από το Πρόγραμμα.
- Τη στιγμή εκείνη (της καταχώρησης από τον έμπορο) ο καταναλωτής θα λάβει SMS στο προσωπικό του κινητό που θα επιβεβαιώνει την παράδοση και έτσι θα γνωρίζει ότι έχει ολοκληρωθεί κάθε βήμα που τον αφορά.
- Αν δεν σταλεί SMS εντός εύλογου χρονικού διαστήματος από την παράδοση, ο καταναλωτής θα πρέπει άμεσα να επικοινωνήσει με τον έμπορο που έχει λάβει τη συσκευή και υποχρεούται να τη δηλώσει.