Η οικονομική στενότητα οδηγεί όλο και περισσότερους καταναλωτές να επιλέγουν τις λαϊκές αγορές για τις αγορές τους καθώς η ποιότητα και οι χαμηλές τιμές, τις καθιστούν ελκυστικές ενώ φαίνεται ότι οι μεσημεριανές ώρες, όπου οι τιμές σε σχέση με το πρωί συνήθως πέφτουν μέχρι και 20% είναι πιο δημοφιλείς ώρες επίσκεψης.
Η λαϊκή αγορά παραμένει ίσως ο πιο φθηνός χώρος πώλησης των φρούτων και των οπωροκηπευτικών. Και αυτό συμβαίνει παρότι έχουμε και εδώ ανατιμήσεις λόγω του ενεργειακού κόστους αλλά και των μεταφορικών.
Ωστόσο, όπως σχολιάζουν στο iEnergeia παραγωγοί ήδη έχουν αρχίσει να συζητούν το ενδεχόμενο να έρχονται στις λαικές αγορές με ένα αμάξι ή να μοιράζονται τον ίδιο πάγκο ανά δύο, για να μειώσουν τα κόστη τους.
Οι συζητήσεις αυτές εντείνονται ενώ ο Ιανουάριος τελειώνει με αυξήσεις, στα τρόφιμα, στα καύσιμα κίνησης και στο πετρέλαιο θέρμανσης, αλλά και μεγάλη μείωση στο φυσικό αέριο και στο ηλεκτρικό ρεύμα.
Μάλιστα, η μείωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος αναμένεται να οδηγήσει και σε μείωση των επιδοτήσεων της κυβέρνησης για την ηλεκτρική ενέργεια, με σκοπό να απελευθερωθεί δημοσιονομικός χώρος για να χρηματοδοτηθούν πρόσθετα μέτρα στήριξης.
Όπως δήλωσε πρόσφατα ο πρόεδρος του συλλόγου μικροπωλητών οπωροκηπευτικών Παύλος Δεληγιάννης «τα πράγματα δυσκολεύουν όλο και περισσότερο για τους καταναλωτές. Και δεν είναι μόνο ότι αγοράζουν λιγότερα πράγματα, κάτι που είχε φανεί από την οικονομική κρίση. Τώρα βλέπουμε ότι με την ακρίβεια, είναι όλο και περισσότεροι οι καταναλωτές οι οποίοι έρχονται στη λαϊκή αγορά προς τις μεσημεριανές ώρες, μετά τις 12 δηλαδή το μεσημέρι, για να αγοράσουν πράγματα. Και το κάνουν αυτό, γιατί ξέρουν, ότι καθώς πλησιάζει το μεσημέρι ο παραγωγός και ο μικροπωλητής από το να μην πωλήσει τα προϊόντα του, επιλέγει να χαμηλώνει τις τιμές, για να προσελκύσει καταναλωτές. Παλιότερα οι καταναλωτές έρχονταν όλοι από νωρίς το πρωί για να αγοράσουν τα προϊόντα τους, τώρα αλλάζουν συνήθειες».
Ο ίδιος συμπλήρωσε πως η κατανάλωση έχει μειωθεί μέχρι και 20-30% σε σχέση με προηγούμενα χρόνια. Ερωτηθείς για τις τιμές απάντησε πως αυτές έχουν αυξηθεί σε ένα μικρό βαθμό και αναμφίβολα πολύ λιγότερο σε σχέση με άλλους χώρους πώλησης εκτός λαϊκής. Η αύξηση των τιμών οφείλεται στην αντίστοιχη αύξηση του κόστους παραγωγής αλλά και στο κόστος των μεταφορικών.Μάλιστα οι μικροπωλητές αναφέρουν πως ο θεσμός της λαϊκής αγοράς αντέχει, διότι οι καταναλωτές γνωρίζουν ότι θα βρουν φθηνά και ποιοτικά προϊόντα.
Τέλος σημείωσε πως, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε παλιότερα που πολλοί ήταν αυτοί που ήθελαν να ενεργοποιηθούν στη λαϊκή ως μικροπωλητές, αυτό έχει αλλάξει άρδην, καθώς έχουν μειωθεί τα έσοδα και πλέον υπολογίζεται ότι έχει διακόψει να έρχεται στις λαικές των μεγάλων αστικών κέντρων ένα 10% των μικροπωλητών και των παραγωγών.